رفتن به نوارابزار
تیر ۳

تشخیص و اصلاح مشکلات فایل های سه بعدی STL

تشخیص و اصلاح مشکلات فایل های سه بعدی STL

در مورد مشکلات معمولی که هنگام گرفتن خروجی مدل سه بعدی به آنها برمی خورید اطلاع کسب کنید و روش های اصلاح آنها را بیاموزید.

فرمت فایل STL پر استفاده ترین نوع فایل در پرینت سه بعدی است. تقریبا همه ی نرم افزارهای مدرن CAD به شما اجازه گرفتن خروجی مدل سه بعدی خودر را در قالب فایل STL می دهند.
فایل STL سطوح مدل سه بعدی را با استفاده از تعداد زیادی مثلث بازنمایی می کند. این مثلث های یک شبکه(مِش) از نقاط، گوشه های و صفحه ها تشکیل می دهند. این شبکه مِش حجم درونی مدل را تعریف می کند.

یک فایل STL ساده. مثلث ها در نمایش wireframe سمت راست قابل تشخیص هستند.

یک فایل STL ساده. مثلث ها در نمایش wireframe سمت راست قابل تشخیص هستند.

یک فایل STL در صورتی قابل پرینت است که هر گوشه یا Edge دقیقا به دو صفحه متصل باشد. این مسئله به این معناست که حجم مدل سه بعدی بسته خواهد بود.

ما در این مطلب معمول ترین مشکلاتی که هنگام گرفتن خروجی STL از فایل سه بعدی به آنها برمی خوریم را شرح می دهیم.

 راهنمای گام به گام گرفتن خروجی STL در هر نرم افزار طراحی سه بعدی را در این بخش ببینید.


اگر یک فایل STL خراب را پرینت سه بعدی کنیم چه اتفاقی می افتد؟

فایل های STL مشکل دار می توانند نتایج غیرقابل پیش بینی داشته باشند: نبود صفحه ها، کیفیت پایین و دیگر اشتباهات هندسی. سرویس دهنده های پرینت سه بعدی معمولا این سفارشات را بازگشت داده یا اینکه برای اصلاح فایل ها هزینه ای اضافه بر هزینه پرینت سه بعدی قطعه دریافت می کنند.

ما در ۳DFAST به شما در یافتن مشکلات مدل سه بعدی خود و نحوه حل کردن آن کمک می کنیم. همچنین اصلاح می توانید فایل های سه بعدی مشکل دار خود را برای اصلاح سریع و یا بازطراحی به جامعه طراحان سه بعدی ما ارسال کنید.


مشکلات معمول فایل STL

گوشه های باز

اگر برخی گوشه های فایل STL شما تنها به یک صفحه متصل باشند مدل سه بعدی شما دارای حفره بوده و یک حجم بسته را تشکیل نمی دهد. در نتیجه برای پرینت سه بعدی مناسب نبوده و نیازمند اصلاح و بهینه سازی برای ایجاد امکان ساخت با پرینتر سه بعدی خواهد بود.

در حال حاضر بیشتر نرم افزارهای اسلایسر پرینتر های سه بعدی قابلیت خواندن فایل های STL با گوشه های باز را هم دارند اما محصول نهایی که در نهایت تولید می شود قابل پیش بینی نیست و ممکن است با مدل مورد نظر اختلافاتی داشته و کیفیت پایینی داشته باشد.
برای مثال اگر حفره مورد بحث روی یک سطح منحنی باشد(مثل سطح یک استوانه) نرم افزار پرینتر معمولا این حفره را با یک سطح صاف پر می کند.

فایل STL با گوشه های باز

فایل STL با گوشه های باز

صفحه های متقاطع

وقتی دو یا چند سطح مدل سه بعدی با هم برخورد دارند یا در هم فرو می روند پدیده تقاطع صفحات مدل سه بعدی یا intersecting faces پدید می آید. این مشکل معمولا وقتی رخ می دهد که مثل تصویر زیر چند حجم مختلف در یک مکان جای دارند.

مدل سه بعدی با صفحات متقاطع

مدل سه بعدی با صفحات متقاطع

صفحات متقاطع در برخی موارد موجب ایجاد مشکل در پروسه پرینت سه بعدی می شوند. نرم افزار پرینتر سه بعدی نمی تواند سطوح خارجی و داخلی قطعه را از هم تشخیص دهد.

اصلاح فایل های سه بعدی دارای صفحات متقاطع کار ساده ای است. بیشتر نرم افزارهای پرینت سه بعدی به طور اتوماتیک مدل های سه بعدی دارای این مشکل را اصلاح می کنند اما در برخی موارد نادر این اصلاح باعث تغییر هندسه مدل سه بعدی می شود.
برای اطمینان بیشتر از پرینت بدون مشکل قطعه بهتر است پیش از گرفتن خروجی ، مدل سه بعدی خود را به یک حجم صلب Solid تبدیل کنید.

گوشه های غیر منیفلد (non-manifold)

وقتی یک گوشه یا Edge به بیش از دو صفحه متصل باشد غیرمنیفلد محسوب می شود. این پدیده در دوحالت ایجاد می شود.
ممکن است یک صفحه اضافه در داخل مدل سه بعدی وجود داشته باشد که آن را به دوقسمت تقسیم کند:

صفحه non-manifold داخلی در یک فایل STL

صفحه non-manifold داخلی در یک فایل STL

یک گوشه که بین دو حجم یا بیشتر مشترک باشد نوع دیگری از این پدیده است که در تصویر زیر می بینید:

فایل STL با گوشه های غیر منیفلد مشترک بین دو حجم.

فایل STL با گوشه های غیر منیفلد مشترک بین دو حجم.

این پدیده معمولا برای پرینت سه بعدی مشکلی ایجاد نمی کند. مشکل اصلی اینگونه مدل های سه بعدی مشخص نبودن هدف طراح است. برای مثال در نمونه بالا متصل بودن دو مکعب به یکدیگر مبهم است، بهتر است در صورت اتصال قطعات به یکدیگر حتما آنها را با ضخامت دیواره استاندارد( ۱میلیمتر در FDM) به یکدیگر متصل کنید و اگر قطعاتتان جدا هستند فاصله امن ۰.۵میلیمتری را بین آنها درنظر بگیرید. برای اطلاع بیشتر در مورد حداقل ضخامت دیواره ها و فاصله بین قطعات در تکنولوژی های پرینت سه بعدی مختلف به این بخش می توانید مراجعه کنید.

مِش هایی با کیفیت بیش از اندازه

اگر تعداد پولیگون(چندضلعی) های شبکه مِش مدل سه بعدی بیش از میزان مورد نیاز باشد تاثیر منفی روی کیفیت و سرعت ساخت پرینتر سه بعدی نمی گذارد اما به دلیل بالا رفتن حجم فایل سه بعدی، کار با آن بسیار مشکل یا در برخی مواقع غیرممکن می شود. ریزترین جزئیات هم می توانند در فایل های سه بعدی زیر ۶۰ مگابایت بازنمایی شوند. اگر حجم فایل سه بعدی شما بیش از ۵۰ مگابایت است به احتمال زیاد تعداد پولیگون های مِش شما بیش از اندازه ای است که روی کیفیت قطعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای اطلاع بیشتر درمورد نحوه گرفتن خروجی مِش بهینه از مدل سه بعدی خود به راهنمای گرفتن خروجی STL مراجعه کنید.


چگونه فایل STL خود را تعمیر کنیم؟

ما دو روش را برای اصلاح فایل STL به شما توصیه می کنیم:

    • فایل STL خود را با استفاده از یک نرم افزار ویژه پرینت سه بعدی بهینه سازی کنید: بسیاری نرم افزارهای پرینت سه بعدی به منظور آماده سازی مدل سه بعدی شما برای پروسه پرینت سه بعدی طراحی شده اند و می توانند به سرعت بیشتر مشکلات فایل شما را برطرف کنند. برخی گزینه های رایگان و پرکاربرد عبارت اند از: Netfabb (با استفاده از دستور repair) و Meshmixer(با استفاده از ابزار Inspector). برای اصلاح سریع و آسان نرم افزار ۳D Builder بهترین گزینه است. این نرم افزار به طور پیشفرض روی ویندوز ۸.۱ و ۱۰ نصب شده است. همچنین برای بهینه سازی و اصلاح آنلاین فایل سه بعدی خود می توانید از این سرویس رایگان مایکروسافت استفاده کنید.
  • مدل سه بعدی خود را پیش از گرفتن خروجی اصلاح کنید: در بیشتر موارد، طراحی سه بعدی یک مدل بدون مشکل و گرفتن خروجی بهینه از نرم افزار طراحی سه بعدی اولیه، بهترین نتیجه را می دهد.

اگر هرگونه مشکلی در بهینه سازی و اصلاح مدل سه بعدی STL خود دارید کارشناسان ما همواره آماده کمک به شما و در صورت لزوم اصلاح فایل های سه بعدی شما و آماده سازی آنها برای پرینت سه بعدی هستند.

یک فایل STL با گوشه های non-manifold متصل به کمتر از دو صفحه

یک فایل STL با گوشه های non-manifold متصل به کمتر از دو صفحه



اگر متن را کامل نخواندید:

  • مدل سه بعدی خود را آپلود کنید، در صورت وجود مشکل در فایل شما ما با شما تماس گرفته و برای حل مشکل به شما کمک می کنیم.
  • بهتر است همه مشکلات مدل سه بعدی خود را پیش از گرفتن خروجی STL حل کنید.
  • اگر امکان اصلاح فایل سه بعدی پیش از گرفتن خروجی STL نبود مدل خود را می توانید با استفاده از نرم افزارهای رایگان بهینه سازی فایل سه بعدی تعمیر کنید.
۵/۵ (۱ Review)
آیا این مطلب به دردتان خورد؟
نه زیاد 4

نظرات کاربران

فراموشی رمز عبور

@

اخیرا فعالیتی نداشته