ساخت طلا و جواهر

ساخت طلا و جواهر

ساخت طلا و جواهر یکی از کاربردهای پرینت سه بعدی است. برای ساخت طلا و جواهر با استفاده از پرینتر سه بعدی دو روش وجود دارد: روش اول ساخت نمونه رزینی و یا مومی از محصول نهایی و سپس ریخته‌گری دقیق آن و روش دوم پرینت سه بعدی مستقیم پودر فلز (طلا، نقره و …) است.

پرینتر سه بعدی مورد نیاز برای تولید مستقیم طلا پرینتر سه بعدی SLM می باشد که نام آن مخفف Selective Laser Melting است. هزینۀ تولید طلا و نقره با استفاده از پرینتر فلزی SLM به صرفه نیست و بیشتر فعالان این حوزه با استفاده از ریخته گری دقیق محصولات فلزی مورد نظر مشتریان را می‌سازند.

پرینت سه بعدی طلا

مراحل ساخت طلا و جواهر

برای ساخت طلا ابتدا باید محصول مورد نظرتان را به صورت سه بعدی و در یک نرم افزار طراحی مربوط به طلا و جواهر طراحی کنید. عملاً مهم‌ترین مرحله برای تولید یک طلای با‌کیفیت و بازارپسند طراحی خلاق و خوب است.

بعد از پایان طراحی و مدل‌سازی سه بعدی، فایل مدل سه بعدی برای پرینتر سه بعدی ارسال می‌شود و محصول رزینی تولید می‌شود. دقت و کیفیت محصول تولید‌شده توسط پرینتر سه بعدی تاثیر زیادی در کیفیت محصول فلزی نهایی دارد.

در مرحله بعدی دور‌تا‌دور محصول یا محصولات پرینت شده گچ مخصوص ریخته‌گری ریخته می شود و یک قالب گچی که در میان آن محصولات رزینی پرینت سه بعدی شده قرار دارد ساخته می‌شود.

در مرحلۀ سوم قالب گچی داخل کوره قرار می‌گیرد و محصولات رزینی پرینت سه بعدی شده تبخیر می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که اگر از رزین‌های غیر استاندارد استفاده کنید و یا دمای کوره شما نامناسب باشد  همۀ رزین تبخیر نمی‌شود و محصول نهایی با کیفیت کمتری تولید می‌شود. توجه به دمای رزین و استفاده از رزین‌های قابل کست یا Castable در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

در مرحلۀ چهارم فلز مذاب (طلا، نقره و…) به داخل قالب گچی ریخته می‌شود.

در مرحله آخر پایه‌ای که برای انتقال مواد مذاب در انتهای محصول قرار گرفته قطع می‌شود و محصول پولیش می ‌شود. دقت در پروسه پولیش می‌تواند تاثیر زیادی در بالابردن کیفیت محصول نهایی داشته باشد.

ساخت طلا و جواهرمحصول نهایی

ساخت قالب برای طلاسازیپولیش کردن محصول

تزریق طلا در قالب برای طلاسازیتزریق فلز مذاب

آموزش ساخت طلاحرارت قالب در کوره

ساخت قالب برای طلاسازیساخت قالب گچی

پرینت سه بعدی برای طلاسازیپرینت سه بعدی