تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS و SLM

تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS و SLM

تکنولوژی پرینت سه بعدی Selective Laser Sintering) SLS) یا پرینتر سه بعدی فلز Selective Laser Melting) SLM) به پروسه ی پرینت سه بعدی لیزری گفته می شود که با متریال های پودری کار می کند.

فرآیند ساخت قطعه در این تکنولوژی مانند SLS با ذوب کردن و چسباندن لایه به لایه پودر انجام می شود با این تفاوت که پودر فلز گرمای بیشتری برای ذوب نیاز دارد.

لیزر بر اساس مختصاتی که از طرح سه بعدی دریافت می کند، روی پلتفرم پودر اندود حرکت می کند. واکنش لیزر با پودر پلتفرم ، ذرات ماده را به هم پیوند می دهد و یک لایه جامد شکل می دهد. با شکل گیری هر لایه، پلتفرم پایین می رود، پودر روی آن مسطح می شود و پروسه ی تابش برای مقطع جدید تکرار می شود. با تکرار این پروسه محصول شکل می گیرد. یکی از قابلیت های اصلی این پرینترها عدم نیاز به ساپورت گذاری است که باعث می شود محدودیت ها در طرح های قابل پرینت نسبت به تکنولوژی های پرینت سه بعدی FFF و چاپ سه بعدی SLA/DLP بسیار اندک باشد.

متریال های گسترده ای با پایه ی پلاستیک و فلز مانند فولاد،تیتانیوم،آلومینیوم ،کبالت-کروم و نیکل در تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS  قابل استفاده هستند و قطعاتی که با این تکنولوژی ساخته می شود از استحکام بالاتری نسبت به تکنولوژی های معمول برخوردارند که همین باعث شده از این تکنولوژی در ساخت قطعات یک به یک صنعتی استفاده شود. از این تکنولوژی در صنایع پیشرفته زیادی مانند هوافضا و صنایع پزشکی هم در ساخت نمونه و هم در ساخت محصول نهایی استفاده می شود.

شرکت نورا اولین پرینتر سه بعدی SLM ایرانی را روانه بازار کرده است.

خدمات پرینت سه بعدی 3DFAST

خدمات پرینت سه بعدی ۳DFAST

۳/۵ (۲ Reviews)

نظرات کاربران