پرینت سه بعدی ماکت

مدل های معماری پرینت شده می‌توانند ظاهر تأثیرگذاری داشته باشند هم برای ماکت های مربوط به ساختمان و هم فضای شهری و خارج از ساختمان. پرینت سه بعدی ماکت و  یک مدل زیبا از یک ساختمان تأثیر قدرتمندی بر روی مخاطبان می‌گذارد و این اتفاق باعث شده تا پرینت سه بعدی ماکت به یک ابزار کاربردی برای شرکت های معماری تبدیل شود.

کاربردهای پرینت سه بعدی در ماکت‌ سازی و معماری

در حوزه ماکت سازی و معماری دو کاربرد عمده برای پرینت سه بعدی موجود است که عبارت اند از:
⦁ استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت مدل‌ های معماری با هزینه کم برای بررسی مدل در طول پروسه تحقیق و طراحی
⦁ استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت مدل ‌های معماری با جزئیات بالا و ظاهری جذاب که معمولا برای نمایش و تبلیغ طرح نهایی یک پروژه معماری استفاده می‌شود و کیفیت ظاهری بالایی دارد.

  • مزیت های پرینت سه بعدی در ماکت سازی و معماری

بخش مهمی از پروژه ‌های معماری شامل ساخت مدل ها و ماکت های قابل لمس است که کاربرد بسیار بیشتری از شبیه سازی هایی دارند که فقط به صورت دیجیتال در کامپیوترها قابل مشاهده است. تکنولوژی ساخت افزودنی ساخت یک مدل قابل لمس و مقرون به صرفه را بسیار آسان کرده است. در ادامه برخی از مزیت های پرینترهای سه بعدی در ساخت ماکت و مدلسازی های معماری آمده است:

⦁ ساختن مدل های معماری مقرون به صرفه:

پرینتر سه بعدی این توانایی را به معماران و طراحان داده است که با قیمتی مناسب و دقتی بالا بتوانند مدل های معماری خود را تولید کنند. پرینت سه بعدی ماکت این امکان را فراهم کرده که چند نمونه متفاوت از مدل خود را پرینت کنید یا می‌توانید در طول کامل شدن پروسه‌ی طراحی یا ساخت با توجه به میزان پیشروی یک مدل قابل لمس را به مشتریان یا همکارانتان ارائه دهید.

⦁ قابلیت تغییر مدل های معماری پرینت شده:

اگر در حین طراحی و نمونه سازی ایده‌ی جدیدی به ذهنتنان رسیده یا مشتری هایتان نظرشان را عوض کرده اند، شما می‌تواند به راحتی طرح سه بعدی خود را تغییر دهید و آن را به راحتی و در زمانی کوتاه دوباره پرینت کنید. پرینت سه بعدی ابزاری بسیار مفید برای طراحی های شبیه به هم است که در بخش معماری ممکن از زیاد این اتفاق رخ بدهد.

⦁ پرینت سه بعدی مدل های معماری با کیفیت ظاهری بالا:

شما می‌توانید ماکت ها و مدل های معماری خود را با جزئیات بالا پرینت کنید و از بین متریال ها و پرداخت های متعدد ظاهری بعد از پرینت آنچیزی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید. پرداخت بر روی سطح ماکت شما می‌تواند در ظاهر آن تأثیر خوبی داشته باشید. نحوه‌ی جداسازی ساپورت ها و پایه ها و صیقلی کردن سطح با استفاده از سمباده یا سند بلاست و یا رنگ کردن و نقاشی کردن سطح ماکت از جمله فعالیت‌هایی است که به افزایش کیفیت ظاهری مدل شما کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که پرینترهای سه بعدی رومیزی فقط قادر به پرینت فیلامنت هایی از جنس پلاستیک هستند و در صورت نیاز به متریال های دیگر، مثل متریال های پودری یا تمام رنگی باید از تکنولوژی های دیگری به غیر از FDM استفاده کنید.

پرینت سه بعدی برای ماکت سازی مقرون به صرفه:

با استفاده از پرینترهای سه بعدی در طول مراحل طراحی مدل های سه بعدی پروژه می‌توانند به صورت ملموس دیده شوند، ایده ها چندین بار مورد بررسی قرار بگیرند و از نظر ظاهری تست بشوند. با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی قابل اعتماد و با کیفیت و یا استفاده از خدمات پرینت سه بعدی حرفه ای شما می‌توانید ماکت های معماری خود را با کیفیت و جزئیات بالا -که اهمیت زیادی در تأثیرگذاری ماکت دارد – داشته باشید. توجه داشته باشید که برای  پرینت سه بعدی ماکت و ساخت ماکت های بزرگ به خصوص در حوزه‌ی طراحی فضای شهری و بخش شهرسازی نیاز به دستگاه هایی با حداکثر ابعاد پرینت بالا نیاز دارید.

افزایش تعداد طراحی و ساخت پروژه ها:

یکی از اصلی‌ترین مزایای پرینت سه بعدی در حوزه معماری افزایش حجم طراحی و ساخت است. پرینت سه بعدی زمان شما را ذخیره می‌کند. زمانی که برای ساخت نمونه های اولیه صرف می‌کردید، زمانی که برای ساخت هر مرحله از پیشروی ایده یا ساخت صرف می‌کردید حالا بسیار کمتر شده است و شما در سریعترین زمان ممکن می‌توانید نمونه‌های اولیه ایده و مفهوم انتزاعی خود را تست کنید و با کمی تغییر هربار ماکت قابل لمسی در اختیار داشته باشید.
شاید تا کنون ساخت یک مدل معمول با چوب یا فوم چند روز از شما زمان می‌گرفت اما در حال حاضر با استفاده از پرینت سه بعدی در عرض چند مدل شما آماده است. پرینترهای سه بعدی به صورت شبانه روزی می‌توانند کار کنند و ماکت های بزرگ شما را در طول شب زمانی که شما در حال استراحت هستید برایتان آماده کنند.

هزینه های تولید پایین تر:

دیدن طرحتان به صورت فیزیکی به شما کمک می‌کند تا مشکلات و مسائل احتمالی‌ای که در شبیه سازی های کامپیوتری قابل درک نیست را ببینید. گاها شما نیاز دارید تا طرحتان برای رفع اینگونه مشکلات به صورت کلی بررسی کنید، پس نیاز به جزئیات یا ظاهر با کیفیت عالی ندارید، در این صورت با هزینه بسیار پایین و در زمان کمتر می‌تواند یک نمونه با جزئیات کم که نمای کلی کار را به شما نشان می‌دهد داشته باشید. این نوع از ماکت سازی با یک نوع از پلاستیک ساده‌ی تک رنگ و با جزئیات پایین انجام می‌شود و هدفش به حداقل رساندن هزینه ها است. پرینترهایی که شرکت Stratasys تولید کرده است هزینه ساخت ماکت شما را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهند. البته هزینه اولیه برای خرید این دستگاه ممکن است تا حدی بالا باشد، شما در ۳DFAST می‌توانید از خدمات این دستگاه بدون هیچ زحمتی استفاده کنید.

پرینت سه بعدی ماکت های معماری با جزئیات بسیار با کیفیت

پرینت سه بعدی معمولا برای ساخت ماکت هایی با کیفیت ظاهری بالا استفاده می‌شود. این دسته از ماکت ها معمولا برای نمایش نمونه ظاهری یک پروژه استفاده می‌شوند پس میزان مشابهتشان با واقعیت باید زیاد باشد.
این دسته از مدل ها به درک درست از انتهای پروژه بسیار کمک می‌کنند. در پروژه های معماری معمولا در اولین مراحل انجام پروژه به چنین ماکت قابل لمسی نیاز است تا به خریداران و شرکا آینده‌ی پروژه را به صورت واضح و مشخص نشان بدهد. برای تولید این دسته از ماکت ها مدل پرینت شده باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

⦁ با استفاده از یک پرینتر با کیفیت و با رزولوشن بالا پرینت شده باشد
⦁ متریال های مختلف با ویژگی های فیزیکی و ظاهری مختلف در ساخت آن به کار رفته باشند
⦁ پرینتر مورد توانایی پرینت تمام رنگی را داشته باشید

عملیات پرداخت سطح و ظاهر در برخی از پرینترها کاملا در طول پروسه پرینت اتفاق می‌افتد و خروجی قابل استفاده است. یکی از تکنولوژی هایی که برای این دسته از مدل ها استفاده می‌شود و خروجی آنها کاملا رنگی و قابل ارائه است PolyJet نام دارد. شرکت Stratasys دستگاهی با این تکنولوژی تولید کرده که برای ماکت سازی بسیار مناسب است. این تکنولوژی برای تولید مدل از نوعی رزین استفاده می‌کند و دقت پرینت در این شیوه بسیار بالاست. با استفاده از این تکنولوژی و تکنولوژی های مشابه رزینی مثل DLP و SLA طرح های پیچیده را نیز می‌توان به راحتی پرینت کرد.

معیارهای تعیین هزینه برای ماکت سازی با استفاده از پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی ماکت ساختمان یا یک مدل معماری می‌تواند در منزل شما اتفاق بیفتد البته شما می‌توانید این کار را برونسپاری کنید و از خدمات پرینت سه بعدی شرکت های ساخت افزودنی بهره ببرید. قیمت ماکت سازی با استفاده از پرینترهای سه بعدی به پارامترهای زیر بستگی دارد:

⦁ ابعاد مدل پرینت شده:

هرچه مدل سه بعدی شما بزرگتر باشد زمان بیشتری طول می‌کشد تا ماکت شما حاضر شود و این یعنی متریال بیشتری برای تولید این ماکت استفاده شده است پس ابعاد ماکت یکی از دلایل اصلی تغییر قیمت است.

⦁ میزان جزئیات مورد نیاز:

اگر طرح شما جزئیات بیشتری داشته باشد و ریزه کاری هایی در دل ماکت شما باشد پرینت این قطعه بیشتر طول می‌کشد و البته انتخاب با شماست که با چه رزولوشنی این جزئیات و پیچیدگی ها پرینت بشوند. هرچه رزولوشن دلخواهتان بیشتر باشد هزینه پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

⦁ کیفیت مواد :

یکی دیگر از مسائل مربوط به هزینه پرینت سه بعدی ماکت کیفیت مواد اولیه است. متریال هایی با ویژگی های خاص، مثل مقاومت بالا، شفافیت یا انعطاف پذیری از متریال های معمولی گران تر هستند. انتخاب متریال باید با توجه به هدف و کاربرد شما انجام بگیرد

پرینتر سه بعدی مناسب برای ماکت سازی معماری چیست؟

بهترین تکنولوژی برای پرینت سه بعدی ماکت با توجه به نیاز شما می‌تواند یکی از تکنولوژی های زیر باشد:
FFF/FDM که از ذوب فیلامنت های پلاستیکی مدل را تولید می‌کند.
/SLA/DLP که با cure کردن رزین ها را سفت می‌کند و طرح سه بعدی را تولید می‌کند.
BinderJet که پودر Sandstone را با استفاده از نوع خاصی از چسب رنگی مدل را تولید می‌کند.

دسته‌ی اول پلاستیک هایی مثل ABS یا PLA را اکسترود می‌کنند و معمولا به عنوان پرینترهای رومیزی و خانگی استفاده می‌شوند و برای مدل سازی معماری کاملا گزینه‌ی مناسبی هستند.
دسته‌ی دوم از یک منبع نور لیزری یا تکنولوژی DLP استفاده می‌کنند و رزین را با دقت بسیار بالا جامد می‌کنند. این تکنولوژی برای مدلسازی با دقت بالا استفاده می‌شود.
دسته‌ی سوم جزئیات را به خوبی نشان می‌دهد و استحکام کمی هم دارد، اما مزیت اصلی این تکنولوژی تمام رنگی بودن آن است

برای انتخاب بهترین پرینتر برای ساخت مدل های سه بعدیتان، بهتر است که به معیارهای زیر دقت کنید:
⦁ جعبه‌ی ساخت بزرگ: یکی از مهمترین معیارها برای ساخت مدل های معماری حداکثر ابعاد جعبه‌ی ساخت است. با توجه به ابعاد مدل هایتان باید این اندازه را انتخاب کنید.

⦁ توانایی پرینت جزئیات:

مدل های سه بعدی معماری معمولا جزئیات و ظرافت هایی زیادی را شامل می‌شوند پس باید پرینتری را انتخاب کنید که برای ساخت این جزئیات دقت مناسبی داشته باشد.

⦁ توانایی انتخاب بین فیلامنت ها:

اگر می‌خواهید از تکنولوژی FFF/FDM استفاده می‌کنید باید توجه کنید که دستگاه مورد نظرتان توانایی استفاده از فیلامنت های مختلف با ویژگی های متفاوت را داشته باشد، مثل فیلامت های رنگی، شفاف، انعطاف پذیر، طرح چوب و … .

⦁ نرم افزار مناسب:

برای لذت بردن از کار با پرینتر سه بعدی و گرفتن یک خروجی قابل قبول یکی از مسائل مهم وجود یک نرم افزار قدرتمند، حرفه‌ای و با رابط کاربری مناسب است. نرم افزار مربوط به آماده کردن مدل برای پرینت تأثیر زیادی بر روی خروجی می‌گذارد، به خصوص اگر شما در کار کردن با پرینتر های سه بعدی بی تجربه باشید.

متریال های مدلسازی سه بعدی:

برای پرینت سه بعدی ماکت شما از بین تعداد زیادی متریال می‌توانید انتخاب مناسب خودتان را انجام دهید، بخشی از معمولترین متریال ها در زیر آمده است:

⦁ PLA : این متریال تک رنگ پرکاربردترین متریال موجود برای ساخت مدل های معماری ترموپلاستیک PLA است. این متریال بسیار در دسترس و مقرون به صرفه است به همین دلیل بیشتر مدل های معماری با استفاده از این متریال پرینت می‌شوند.
⦁ Multicolor: با استفاده از پودر sandstone و تکنولوژی Binderjet شما می‌تواند یک طرح کاملا رنگی داشته باشید که از نظر جزئیات هم بسیار قابل قبول است.
⦁ Transparent Resin : رزین های که هم می‎توانند رنگی باشند هم شفاف گزینه‌ی جالبی برای ساخت بخش هایی از مدل های معماری مثل پنجره ها یا شیشه ها هستند. از نظر استحکام هم سختی درجه بندی شده ای دارند.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران