پرینت سه بعدی خودرو

پرینت سه بعدی، در صنعت خودروسازی می‌تواند تحول بسیاری ایجاد کند. در ابتدا تکنولوژی پرینت سه بعدی، برای نمونه‌سازی استفاده می‌شد و بدیهی است که هنوز هم وجود دارد. اما این تکنولوژی در حال حاضر به عنوان یکی از تکنولوژی های اصلی تولید شناخته شده است. مشتری و سازنده خودرو، هر دو در مورد پرینت سه‌بعدی خودرو رویاپردازی می‌کردند، اما در حال حاضر با بهبود مستمر مواد و فن‌آوری‌های سه‌بعدی، این رویا در حال تحقق است.

و همین امر، منجر به علاقه‌مندی به نوآوری در صنعت خودرو شده است.

اتوبوس الکتریکی، بدون راننده و بسیار هوشمند حاصل از پرینت سه‌بعدی خودرو

اتوبوس الکتریکی، بدون راننده و بسیار هوشمند حاصل از پرینت سه‌بعدی خودرو

چرا پرینت سه بعدی یک فناوری عالی برای صنعت خودرو است؟

این تکنولوژی برای سازندگان و استفاده‌کنندگان خودرو به دلایل مختلفی بسیار مفید است. در اینجا به چند دلیل اشاره می کنیم:

سرعت بالاتر در نمونه‌سازی

پرینت سه‌بعدی، یک تکنولوژی سریع برای نمونه‌سازی است که در بسیاری از زمینه‌ها استفاده می شود از جمله می‌توان به عنوان نمونه‌ای برای ساختمان، ماکت و… استفاده شود.

تولید نمونه اولیه در کوتاه‌ترین زمان، مزیتی کلیدی برای شرکت‌هایی است که تمایل به سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه محصول خود دارند. استفاده از پرینتر سه‌بعدی، روشی عالی برای دستیابی به این هدف می‌تواند باشد، زیرا قطعات ضروری را با هزینه‌های معقولی نسبت به سایر تکنیک‌های نمونه‌سازی تولید می کند.

مدیر اجرایی و یکی از موسسین دسکتاپ متال، ریک فولوپ گفت: ” همانند پرینت سه‌بعدی پلاستیک، که توانسته تعریف جدیدی از سرعت در نمونه سازی را به عرضه کرد، پرینت سه بعدی فلز نیز تاثیر به‌سزایی بر نحوه تولید انبوه نمونه‌های اولیه در تمام صنایع اصلی خواهد گذاشت.”

کاهش وزن خودرو

تولید کنندگان خودرو، همیشه به دنبال راه های جدیدی برای کاهش وزن محصول خود هستند. در واقع، یک ماشین سبک‌تر، سوخت کمتری مصرف می‌کند و باعث حفظ سلامت محیط زیست می‌شود. برای انجام این کار، طراحی قطعات به صورت بهینه انجام می‌شود.

به عنوان مثال، Volkswagen ، قسمتی از ماشین‌ را دوباره طراحی کرده و وزن خودرو، ۷۴٪ از نسخه اصلی‌اش کمتر شده است. با استفاده از پرینت سه بعدی خودرو، ساختارهای سبک‌تر را به لطف الگوهای طراحی سه بعدی نوآورانه‌ای مانند گیت‌ها می‌توان ایجاد کرد، و یا تعداد قطعات ماشین را با توجه به طراحی مناسب‌تر آن‌ها، کاهش داد.

خودروی ساخته شده برای محیط زیست از پرینت سه‌بعدی

خودرویی سبک و محافظ محیط زیست ساخته شده از پرینت سه‌بعدی

کاهش تلفات مواد

با پرینتر سه‌بعدی، می‌توان بخش‌هایی از محصول را با قطعات مناسب دیگری تعویض کرد.

در نتیجه، فقط مقدار واقعی و لازم موادی که برای ساختن ماشین مورد نیاز است، استفاده می‌شود نه بیشتر از آن. این در حالی است که تولید از طریق خرده‌فروشی، اتلاف مواد، پایداری کمتر و هزینه‌های مالی زیادی به‌همراه دارد.

با این تکنولوژی، از هزینه های اضافی که صرف مواد هدر‌رفته می‌شود اجتناب شده و به‌علاوه امکان فرآیندهای تعویضی برای تولید نیز فراهم می‌شود.

تولید سفارشی خودروهای پرینت سه‌بعدی

بسیاری از علاقه‌مندان اتومبیل‌ از سفارشی کردن اتومبیل های خود برای داشتن وسیله نقلیه‌ای منحصر به فرد لذت می‌برند.

علاوه بر سفارشی کردن ساختار خارجی، گزینه هایی برای اجزای داخلی خودرو نیز وجود دارد. و در نتیجه یک سفارش ویژه حاصل می‌شود، با اینکه، در حالت معمول تولید سفارشی یک نسخه خودرو، برای تولیدکنندگان هزینه‌‌بر است. اما با پرینت سه‌بعدی، این مشکل برطرف می‌شود.

تولید قطعاتی از اتومبیل های پورشه با استفاده از پرینت سه بعدی خودرو

تولید قطعاتی از اتومبیل های پورشه با استفاده از پرینت سه بعدی خودرو

جایگزینی آسان قطعات

اگر بخشی از یک خودرو خراب شود، جایگزینی آنها می تواند یک چالش واقعی باشد، به خصوص اگر خودرو قدیمی باشد، ممکن است قطعات موردنظر دیگر وجود نداشته باشند. در این شرایط با ترکیب اسکن سه‌بعدی و پرینتر سه‌بعدی، ممکن است قطعات یدکی خاص و نایابی برای خودروها تولید شود و حتی قطعات حاصل از پرینت سه بعدی بهتر از قطعات معمولی شود.

تولید اجزایی از خودرو توسط پرینت سه بعدی

نمای داخلی تولیدی خودرو توسط پرینت سه بعدی

پروژه های پرینت سه‌بعدی خودرو: چه دستاوردهایی می تواند به همراه داشته باشد؟

پروژه‌های پرینت سه‌بعدی خودرو در حال توسعه هستند. اما در حال حاضر، اکثر آنها فقط برای تولید برخی از قطعات خودرو مانند پرینت سه‌بعدی تایر خودرو جهت افزایش کیفیت و بهبود خودرو استفاده می شود، نه کل تولید.

تولید قطعه‌ای از خودرو با استفاده از پرینت سه بعدی

تولید قطعه‌ای از خودرو با استفاده از پرینت سه بعدی

خودرو کراس، با داشبورد، درب و فرمان پرینت سه‌بعدی شده

خودرو کراس، با داشبورد، درب و فرمان پرینت سه‌بعدی شده

بدنه‌ای بسیار سبک و زیبا با چاپ سه‌بعدی خودرو

تولید بدنه‌ای بسیار سبک و زیبا با پرینت سه‌بعدی خودرو

بدنه بسیار مقاوم حاصل از پرینت سه‌بعدی جنسیس

بدنه بسیار مقاوم حاصل از پرینت سه‌بعدی جنسیس

نمونه کاربردی

اما به تازگی دو شرکت چینی و ایتالیایی با همکاری هم یک خودروی الکتریکی با تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت Polymaker: “XEV از بنیان‌گذاران و تولیدکنندگان تولید انبوه واقعی خودرو با استفاده از پرینت سه بعدی است. وی معتقد است که “تعداد زیادی شرکت دیگر هستند که از پرینت سه بعدی برای تولید خودرو استفاده می‌کنند، اما قابل قیاس با اتومبیل‌های ما نیست.” برخی از افراد بر این باورند که این خودرو‌ها واقعی نیستند”، این در حالی است که بیشترین نیاز شهروندان شهر را برآورده می کنند. تاکنون، شرکت XEV گزارش داده است که ۷۰۰۰ سفارش را از اروپا قبل از تولید دریافت کرده است.

اولین اتومبیل ساخته شده از طریق پرینت سه بعدی خودرو

اولین اتومبیل ساخته شده از طریق پرینت سه بعدی خودرو

درست است که پرینتر سه‌بعدی باعث تغییر و تحول صنایع خودرو شده؛ اما، خوشبختانه این تاثیر فقط در صنعت خودرو نیست، بلکه کاربردهای‌پرینتر سه‌بعدی بسیار گسترده‌است از بحث پزشکی، ساخت مسکن، تولید غذا، زیورآلات تا رویدادهای بزرگی مانند جام جهانی امکان استفاده از پرینتر سه‌بعدی وجود دارد.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران