دلایل استفاده طراحان زیورالات از پرینتر سه بعدی

چرا طراحان جواهر به انقلاب چاپ سه‌بعدی پیوستند؟

زمانی پرینت سه بعدی طلا و جواهرات، ایده‌ای از یک فیلم علمی‌تخیلی به نظر می رسید. اما به تازگی طراحان زیورآلات، بیشتر به استفاده از پرینت سه بعدی جواهرات روی آوردند.

از آنجایی که پرینت سه‌بعدی در حال ورود به جریان اصلی صنعت طلا و جواهرات نیز می‌باشد، لازم است دید دقیق‌تری به این تکنولوژی به‌دست‌آورد.

نمونه ای پرینت سه بعدی جواهرات

نمونه ای از پرینت سه بعدی جواهرات

پرینت سه بعدی جواهرات و زیورآلات چیست؟

هیچ پاسخ ساده ای به این موضوع وجود ندارد، پرینت سه‌بعدی شامل فن‌آوری های گسترده و مختلفی است.

برای استفاده از این فناوری، برخی از رشته، برخی از پودر و برخی با رزین های مایع یا موم و یا فلز کار می کنند با این حال، تمام پرینترهای سه بعدی وجه مشترکی دارند و همگی به یک فایل سه‌بعدی نیاز دارند، این فایل سه‌بعدی حاوی اطلاعاتی است درباره اینکه چه چیزی قرار است پرینت شود.

فایل‌های حاصل از پرینت سه بعدی، از مدل‌سازی نرم افزار سه بعدی تولید می شوند.

این برنامه ها از برنامه های مدل سازی رایگان برای مبتدیان مانند Tinkercad به برنامه های با کیفیت بالا مخصوص طراحان طلا و جواهر مانند RhinoGold طراحی شده است. هنگامی که فایل سه بعدی ایجاد می شود، پرینتر می تواند از این اطلاعات برای چاپ یک شیء فیزیکی واقعی استفاده کند.

روند تولید جواهرات پرینت سه بعدی نیز به همین منوال انجام می شود.

این فرآیند ترکیبی از پرینت سه بعدی و ساخت جواهرات سنتی است. در انتها، قطعه‌ای واقعی و جامد از جواهرات با سطحی صاف تولید خواهد شد، تکمیل فرآیند این شیء همچنین می تواند به صورت دستی انجام شود. برای مطالعه بیشتر به صفحه پولیش کاری قطعات پرینت سه بعدی مراجعه کنید.

گردنبند طراحی شده از طریق پرینت سه بعدی

گردنبند طراحی شده از طریق پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی جواهرات چه مزایایی دارد؟

بزرگترین مزیت برای طراحان طلا و جواهرات این است که احتمال نقص تولید کاهش می‌یابد. با تولید یک فایل مدل سه بعدی، تمام اطلاعات لازم را که برای تولید نیاز است، چاپگرهای سه بعدی در اختیار قرار می‌دهد و تامین‌کننده‌ها می‌توانند از کیفیت جواهرات تولیدی اطمینان حاصل کنند.

طراح جواهر با استفاده از نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای انجام طراحی سه بعدی می تواند تضمین کند که ایده و سبک جواهرات همانی می شود که مشتری مدنظر دارد. فرآیند به صورت طراحی و تبدیل ایده به واقعیت است.

یکی دیگر از مزایا این است که فایل های سه بعدی را می توان به راحتی ویرایش کرد و به سادگی تغییراتی را در نرم افزار مدل سازی سه بعدی انجام داد. ابتدا مدل سه بعدی را می توان به عنوان یک نمونه اولیه پلاستیکی چاپ کرد تا کیفیت و طراحی مورد تایید قرار گیرد، سپس طرح نهایی با فلز مورد نظر پرینت می‌شود.

انگشتر تولیدشده از طریق پرینت سه بعدی

انگشتر تولیدشده از طریق پرینت سه بعدی

طراحان طلا و جواهر چه موادی را برای پرینت سه بعدی جواهرات استفاده می کنند؟

رایج ترین مواد برای طراحان جواهرات فلزاتی مانند طلا، نقره، برنز، برنج هستند. قابلیت پرینت سه بعدی فلز وجود دارد اما علاوه بر فلزات  می‌توان از دیگر مواد چاپ سه بعدی مانند پلی آمید (پلاستیک نایلون)، آلومینیوم (ترکیبی از پلی آمید با پودر آلومینیوم)، لاستیک مانند (پرینت سه بعدی انعطاف پذیر Flexible) و حتی سرامیک استفاده کرد. با استفاده از موارد ذکر شده، انواع، جنس‌ها و طرح‌های مختلفی به سلیقه مشتری تهیه می‌شود.

زیورآلات ساخته شده با پرینت سه بعدی

زیورآلات ساخته شده با پرینت سه بعدی

هزینه پرینت سه بعدی جواهرات چقدر است؟

قیمت پرینت سه بعدی، معمولا به اندازه، حجم و مهمتر از همه، مواد بستگی دارد. بنابراین هر طرح دارای قیمت منحصر به فرد خود است.

آیا خطر از دست دادن عنصر انسانی وجود دارد؟

اگرچه درباره پرینتر سه بعدی و تکنولوژی پیشرفته صحبت شد، اما کماکان انسان نقش بسیار مهمی در کل فرآیند ساخت جواهرات دارد. در طول فرآیند چاپ و تولید و همچنین پس از پردازش، مراحل کار دستی هنوز وجود دارد. این به این معنی است که عنصر انسانی هنوز عاملی مهم در ایجاد طلا و جواهرات است.

پرینت سه بعدی، نقش و کاربردهای زیادی در زندگی افراد دارد و همان‌طور که در پست قبلی اشاره شد حتی می‌توان از این طریق غذا را از طریق پرینت سه‌بعدی غذا تهیه کرد، به علاوه این امکان فراهم می‌شود تا افراد بیشتری به ارائه ایده، ویرایش و تولید جواهرات شخصی خود بپردازند و در واقع، هر کسی می تواند طراح جواهرات خود باشد.

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران