پرینت سه بعدی غذا برای بیماران دیسفاژی(مشکل در بلع)

پرینت سه بعدی غذا، هنوز هم به عنوان ابزاری برای نوآوری، راهی برای درست کردن شکلات، آب‌نبات و مواد غذایی دیگر در شکل‌های سرگرم‌کننده و سفارشی به‌شمار‌ می‌آید.

با این حال، برنامه‌های کاربردی جدیدتری برای این تکنولوژی وجود دارد، مانند تهیه غذاهای سالم‌تر برای افراد مبتلا به آلرژی، علاقه زیاد به استفاده از چاپ سه بعدی، برای فراهم‌سازی غذای فضانوردان، پرینت سه بعدی غذا برای بیماران مبتلا به دیسفاژی (مشکل در بلع)، که دارای بافتی زیبا است و راحت‌تر خورده می‌شود.

بیماری دیسفاژی، در بین سالمندان نسبتا رایج است و تخمین زده شده است که ۲۰٪ از افراد ۵۰ ساله و سالخورده به علت دیسفاژی، تا حدی در بلعیدن دچار مشکل هستند.

نمونه ای از غذای پرینت سه بعدی شده در Biozoon

نمونه ای از غذای پرینت سه بعدی شده در Biozoon

چالش‌های مربوط به استفاده از غذاهای پرینت شده

البته، نگرانی‌های مربوط به سلامتی و امنیت غذا باید مورد توجه قرار بگیرد، و در چاپگر سه بعدی، با توجه به اینکه، روش‌های مختلفی برای چاپ سه بعدی مواد غذایی در دسترس است، در ساختارهای مورد‌نظر مواد غذایی نیز، چالش‌هایی وجود دارد.

محققان در این بخش سه سوال مطرح می‌کنند:

  • تکنولوژی‌های پرینت سه بعدی مورد استفاده برای تولید مواد غذایی، در حال حاضر چه مواردی هستند؟
  • مواد مورد استفاده برای چاپ سه بعدی مواد غذایی چه چیزهایی هستند؟
  • چه شرکت‌هایی در روند چاپگر سه بعدی فعال هستند و چگونه رقابت می‌کنند؟

پروژه مربوط به سالمندان

پروژه‌ای توسط کمیسیون اروپا و چندین کشور از جمله ایتالیا، آلمان، اتریش، دانمارک و هلند انجام شد، که سعی دارند از این فناوری برای بهبود زندگی شهروندان سالخورده استفاده کنند.

برای ایجاد وعده‌های غذایی سفارشی برای افراد مسنی که دچار مشکل بلع غذا هستند، به طور کلی از طراحی صنعتی، طراحی سه بعدی و مدل‌ سازی برای پرینت سه بعدی غذا استفاده شده، برای این کار یک نرم‌افزار طراحی شده است.

در فیلم زیر، مسئله موردنظر مطرح شده و نرم‌افزار مربوط جهت برقراری ارتباط مشتری برای سفارش‌دهی و دریافت سفارش ارائه شده است:

 

دیسفاژی یا مشکل بلع غذا، وضعیتی است که به عنوان یک مشکل از بلعیدن غذا توصیف می‌شود و دارای علل مختلفی است، که معمولا به علت سکته مغزی، زوال عقل و یا انواع مختلفی از سرطان‌ها ایجاد شده است و برای هر کسی که با آن مواجه می‌شود، شرایط خطرناکی است.

به‌خصوص سالمندان، زیرا اغلب می‌تواند باعث کاهش وزن و تغذیه نامناسب شود.

به طور معمول رژیم‌های غذایی دیسفاژی شامل مواد غذایی له‌شده، در طعم‌ها و ظاهری ناخوشایند است.

اما محققان در این پروژه قصد دارند به این بیماران کمک کنند تا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته خدمات پرینت سه بعدی، آن‌ها نیز بتوانند از غذای خود لذت ببرند.

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet 

نمونه ای از پرینت سه بعدی غذا برای بیماران مبتلا به دیسفاژی

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet 

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet

فرآیند پروژه مربوط به سالمندان

این فرآیند با برنامه‌ای آغاز می شود که به بیمار اجازه داده می‌شود غذاهای مورد علاقه خود را سفارش دهد، مشخصات آن‌ها و هرگونه نیازهای غذایی خاصی که توسط پزشک آن‌ها تایید شده است، و همچنین بافتی که برای آنها لازم است، لیست کند.

اطلاعات به دستگاه پرینتر سه بعدی  Foodjet  ارسال می‌شود که در آن نرم‌افزار، هر وعده غذایی را درست می‌کند و آن را در یک سینی مخصوص پرینت می‌کند.

دستگاه پرینتر سه بعدی  Foodjet 

دستگاه پرینتر سه بعدی  Foodjet

شرکت Foodjet ، اولین و تنها شرکت در صنعت صنایع غذایی است که با استفاده از تکنولوژی، خلاقیت و انعطاف پذیری، غذاهای موردنظر مشتری را پرینت می‌کند.

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet 

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet

فیلم زیر فرآیند پرینت سه بعدی غذا (طراحی و پرینت) را در شرکت FoodJet نشان می‌دهد:

 

مصرف کنندگان در بروکسل، چندین خانه مراقبت از سالمندان هستند، در حالی که هنوز راه‌هایی برای دستیابی به نتایج بیشتر وجود دارد.

یکی دیگر از شرکای کسب و کار پروژه Performance Innovations Biozoon Food، غذا را به شکل پوره درمی‌آورد. آزمایشاتی را انجام داده و یافته‌های خود را در یک کنفرانس ارائه داده است.

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Foodjet

نمونه‌ای از غذای تهیه شده توسط  Biozoon

نتایج اولیه به این صورت شد که ۵۴ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند بافت غذا خوب بوده است، ۷۹ درصد وعده‌های غذایی‌شان به همان اندازه‌ای که مدنظر داشتند، گرم شده بود و ۴۳ درصد به دلیل عملکرد راحت آن در مواجهه با مشکلات بلع یا جویدن، این شرکت را انتخاب کردند.

آزمایشاتی که در

برگزارکنندگان این پروژه در یک همایش

آینده پرینت سه بعدی غذا

کل سیستم سفارش و سفارشی‌سازی غذا، از جمله نرم افزار، پرینت، تحویل و فرآیند گرمایشی مورد آزمایش قرار گرفت و تکنولوژی نتیجه قابل انتظار را ارائه داد.

در حالی‌که پروژه هنوز در مراحل اولیه است قبل از اینکه بتوان آن را به یک مدل کسب‌و‌کار قابل‌فروش تبدیل کرد، اما با این‌حال موفق عمل کرد و مطمئنا اگر این مسیر ادامه‌دار شود؛ پیشرفت‌هایی در آینده برای غذاهای سفارشی فراهم شده و هیجان‌انگیزتر می‌شود.

به جز مواد غذایی که برای سالمندان ایجاد می شود، همه افراد به غذا نیاز دارند، بنابراین بازار بالقوه برای پرینتر سه بعدی بزرگ است.

امکان استفاده از پرینترهای سه بعدی مواد غذایی برای طیف گسترده ای از مسائل فراهم می‌شود؛ از جمه مسائل مربوط به سلامتی و حتی تغییر داروهایی که دسترسی به آن‌ها مشکل است.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران