آیا می توان با پرینتر سه بعدی، غذا تولید کرد؟

احتمالا با شنیدن پرینت سه بعدی اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد ماشین‌های بزرگ صنعتی هستند که قطعات کارخانه‌ای تولید می‌کنند. و یا اگر بیشتر فکر کنید مجسمه‌های افرادی را به یاد می‌آورید که با استفاده از اسکن سه بعدی تهیه شده‌اند. اما این ها تنها گزینه های استفاده‌ از پرینت سه بعدی نیستند. پرینت سه بعدی غذا، یکی از کاربردهای صنعت چاپ سه بعدی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ایده که بتوانید غذای خود را در منزل و با فشار دادن چند دکمه پرینت کنید فوق‌العاده و تقریبا غیر قابل باور به نظر می‌رسد.

پرینترهای سه بعدی غذا چگونه کار می کنند؟

پرینترهای سه بعدی غذا بسیار شبیه سایر پرینترهای سه بعدی کار می‌کنند. مواد اولیه از پرینتر خارج شده و روی یک سطح قرار می‌گیرد. تا زمانی که محدودیت‌های استفاده از پرینت سه بعدی مورد توجه قرار بگیرد هر غذایی می‌تواند پرینت شود! یک طراح یا یک آشپز ابتدا از طریق یک نرم‌افزار، غذای مورد نظر خود را طراحی سه بعدی کرده و سپس دستگاه، طرح را پرینت می‌کند. البته قالب‌های آماده‌ی پرینت نیز موجود هستند.

از آنجایی که غذا از طریق پرینتر تولید می‌شود مو‌اد تشکیل‌دهنده، ابتدا باید برای رسیدن به چسبندگی مورد نظر به صورت پوره درآمده و سپس داخل ظرف‌های سرنگ‌شکل قرار بگیرند. محدودیت‌های این شیوه باعث می‌شود تعدادی از مواد اولیه مانند استیک از معادله خارج شود. اما در مقابل طعم‌ها و مزه‌های متنوعی را نیز می توان داشت. غذاهای پرینت شده می‌توانند شیرین‌، شور و حتی تند باشند!

پرینت سه بعدی غذا

پرینت سه بعدی غذا

نقش غذای پرینت سه بعدی در زندگی

کمک به معلولین و بیماران

در آینده این تکنولوژی می‌تواند نقش بسیار مهمی در زندگی معلولین و بیمارهایی که توانایی آشپزی ندارند، داشته باشد. با پرینتر سه بعدی می توان غذا را در درجه حرارت مشخصی تنظیم کرد و سپس به طور خودکار غذا را بر روی یک سطح مشخص قرار داد.

به علاوه می توان از این طریق با استفاده از تجهیزاتی، غذای مورد نظر را در اختیار بیمار قرار داد به این صورت که با تکان دادن و حرکت اندام فرد، چاپگر فعال شود و مقدار معینی از نوع خاصی مواد غذایی/ طعم دهنده‌ها، گوشت و گوساله / ذرت یا هر خوراکی دیگری روی بشقاب قرار بگیرد.

بالا بردن نظم در میزان و نوع تغذیه

یکی دیگر از این موارد بالا بردن ارزش تغذیه ای به صورت منظم می باشد، مثلا برخی ورزشکاران نیاز دارند که روزانه ماده خوراکی خاصی را در اندازه‌ی مشخصی مصرف کنند و همین طور فردی پیر یا شخصی بیمار می‌بایست میزان خاصی از مواد خوراکی خاصی مصرف کند که با استفاده از این تکنولوژی می توان از نوع و میزان مواد غذایی اطمینان حاصل کرد.

ارائه غذای متناسب با توجه به نیازهای غذایی فرد

با توجه به سن و نوع بدن هر فردی، میزان مصرفی کالری، پروتئین و… متفاوت است که از طریق تکنولوژی پرینت سه بعدی می توان این میزان را تعیین و تنظیم کرد.

تولید گوشت در آزمایشگاه

این تکنولوژی در آینده می تواند برای مناطقی که گوشت در دسترس ندارند مناسب باشد به‌علاوه تولید گوشت از طریق کشتار حیوانات نیز کاهش می‌یابد. این تکنولوژی برای نیروهای ارتشی می‌تواند مناسب باشد.

 

صرفه جویی در حمل‌و‌نقل غذا در سراسر جهان

یک مزیت مهم دیگر این تکنولوژی، کاهش هزینه‌های بالای حمل و نقل است، این مزیت زمانی برتری خود را نشان می‌دهد که مسافت، طولانی و رفت و آمد مشکل باشد.

 

کاهش زمان تولید مواد غذایی و تغییر شکل ظاهری غذا

برخی مواقع، زمان برای فرد نقش بسیار حیاتی دارد که پرینت سه‌بعدی می‌تواند در این زمینه کمک شایانی کند علاوه بر این به کمک پرینت سه بعدی می‌توان شکل ظاهری غذا را تغییر داد.

  • تغییر شکل ظاهری سبزیجات برای کودکان به شکل شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه خود و یا حیوانات
  • تولید گیاهان و سبزیجاتی که طعم و ظاهری شبیه شکلات فرانسوی دارند
  • تولید نخود فرنگی و هویج مصرفی که طعمی مانند پنیر پیتزا دارند
  • و….
اینفوگرافیک پرینت سه بعدی غذا

اینفوگرافیک پرینت سه بعدی غذا

چرا از پرینت سه بعدی غذا استفاده می کنیم؟

شخصی سازی و سلامت غذا

مواد تشکیل دهنده، ترکیب

طعم، شکل، اندازه

سلامت و بهداشت غذا، شیوه زندگی، علاقه‌مندی (غیرعلاقه‌مندی)

 

ایجاد امکان طراحی و تولید غذاهای جدید

بافت و اشکال، طعم‌های نوآورانه

مفاهیم محصول جدید، جنبه‌ی سرگرم کنندگی

 

تولید منعطف و غیر متمرکز

غذای تازه تهیه شده‌‌ای که به صورت کارآمد و منعطف تولید می‌شود.

راحتی

تهیه غذا هر زمانی که لازم است.

تجربه اجتماعی

شبکه‌های‌اجتماعی از تمام دستورالعمل‌های جدید پخت و پز استقبال می‌کنند.

 پرینت سه بعدی غذا

نمونه خلاقانه ای از پرینت سه بعدی غذا

 

کجاها میتوان از پرینت سه بعدی غذا استفاده کرد؟

شرکت‌های بزرگ مواد غذایی (متمرکز)

توسعه مفهوم مواد غذایی

تولید انبوه مواد غذایی پرینت شده به صورت شخصی یا براساس تقاضا

خرده فروشان (متمرکز یا محلی)

سوپر مارکت‌ها و سایر واسطه‌ها

چاپ مستقیم برای مصرف کنندگان

شرکت های کوچک مواد غذایی(محلی)

شیرینی پزی

نانوایی

خانه (محلی)

غذای شخصی

(طراحی، ترکیب)

پرینت سه بعدی غذا

تولید و مصرف پرینت سه بعدی غذا

با توجه به رشد سریع جمعیت جهان، صنعت کشاورزی و تولید مواد غذایی باید برای حل مشکلات تامین غذا به دنبال راه حل‌های جدید و خلاقانه ای باشند. با وجود اینکه تکنولوژی پرینت سه بعدی غذا هنوز خیلی فراگیر نشده است اما پتانسیل بسیار زیادی دارد و پیش‌بینی می‌شود که بتواند مشکلات کنونی را حل و آینده‌ی تولید مواد غذایی را متحول کند.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران