ماکت‌ های ترکیبی پرینت‌ سه‌ بعدی‌ و‌ واقعیت‌ مجازی

برای بررسی و درک سه‌بعدی نمونه‌های اصلی و زیرساخت‌ها قبل از تولید؛ ساخت ماکت‌، یکی از عوامل کلیدی و موثر و ابزاری بسیار قدرتمند برای معماران و طراحان است.

ماکت‌ها، به طراحان کمک می‌کنند که درک عمیق‌تری از تمام عناصری که ساختار شی را تشکیل می‌دهند، داشته باشند.

امکان تغییر مقیاس اصلی نیز وجود دارد به این صورت که می‌توان مقیاس را در حدی که در کف دست جای گیرد، کوچک کرد و یا از مقیاس اصلی بزرگتر در نظر گرفت و از این طریق، نحوه کارکرد نمونه اصلی بررسی شده و اگر نقصی در طراحی باشد می‌توان آن را برطرف کرد و به این ترتیب فرآیند تولید را بهبود و سرعت بخشید.

نمونه ای از ماکت ترکیبی از پرینت سه بعدی و VR

نمونه ای از ماکت ترکیبی از پرینت سه بعدی و VR

نقش پرینت سه بعدی و واقعیت مجازی در ساخت ماکت

خیلی از افراد از وجود و تاثیر پرینت سه بعدی بی‌اطلاع هستند، این در حالی است که خدمات پرینتر سه بعدی، به سرعت در همه‌ی فرآیندهای صنعتی پیشرفته از جمله ماکت‌سازی در حال اجرا است. از سوی دیگر هم، VR هرگز به طور حرفه‌ای اجرا نشده و بیشتر به عنوان یک سرگرمی شناخته شده است.

در روش سنتی ساخت ماکت، برای درک بیشتر می‌بایست تمام عناصر ساخته شود، اما به لطف استفاده از ماکت‌های ترکیبی پرینت سه‌بعدی و واقعیت مجازی؛ دیگر این کار چه به صورت دستی یا حتی با استفاده از پرینترهای سه بعدی لازم نیست و می‌توان به‌راحتی هر عنصری را بدون استفاده از روش‌های پیچیده به ماکت، اضافه کرد.

با استفاده از دستگاه AR / VR، در ماکت؛ رنگ، حرکت و موارد دیگری را می‌توان اضافه کرد، امکان شبیه‌سازی‌های به‌موقع و آن‌تایم در محیط، فراهم شده و به این ترتیب اقدامات لازم و مدنظر طراح اجرایی می‌شود.

نمونه‌ای از ماکت جذاب حاصل از مدل ترکیبی پرینت سه بعدی و VR

نمونه ماکت جذاب حاصل از مدل ترکیبی پرینت سه بعدی و VR

و در واقع، از این طریق برنامه‌ریزی و پردازش به‌موقع تمام داده‌هایی که طراح علاقه‌مند است در مدل اضافه کرده و ارزش‌آفرینی کند امکان‌پذیر می‌شود.

 

مزایای استفاده از ماکت‌‌های ترکیبی

با استفاده از فن‌آوری‌هایی مانند پرینت سه‌بعدی، AR و VR، شرکت‌ها می‌توانند ماکت‌ها و نمونه‌های اولیه‌ای را ایجاد کنند که از هر لحاظ تعاملی‌تر و واقعی‌تر هستند و با استفاده از فایل‌های دیجیتالی دستاوردهایی مانند کاهش هزینه‌، کاهش مواد و همچنین کاهش ضایعات را به همراه خواهد داشت.

با گسترش فن‌آوری‌های مدرن مانند صفحه‌های لمسی، چاپ سه‌بعدی و نقشه‌برداری تصویری، ماکت‌‌ها می‌توانند دارای عناصر جدیدتر و بهتری باشند، دیجیتالی شوند و در نتیجه؛ کاربران ارتباط بیشتری با ماکت‌ها برقرار کرده و از آن‌ها بیشتر و بهتر بهره‌مند شده و درک و تجسم مدل واقعی آسان‌تر ‌شود.

با اضافه کردن واقعیت مجازی، پوششی محتوایی در دنیای واقعی اضافه می‌شود که در حقیقت وجود نداشته و به افراد کمک می‌کند که درک بهتری از دقیق بودن پروژه‌های واقعی خود داشته باشند.

یک ماکت‌، با کیفیت بالا و یک طراحی سه بعدی مجازی زیبا باعث می شود تا کار جذاب‌تر و واقعی‌تر نشان داده شود.

افزودن عناصر جدید، طرح و رنگ به ماکت

افزودن عناصر جدید، طرح و رنگ به ماکت با تکنولوژی VR

پرینت سه‌بعدی ماکت، به طرز شگفت‌انگیزی به جزئیات می‌افزاید و اضافه کردن AR و VR امکان تغییر یا حرکت اشیاء را به سادگی با کلیک بر یک دکمه فراهم می‌کند.

نمونه‌ای از ماکت‌های ترکیبی پرینت سه بعدی و VR

نمونه‌ای از ماکت‌های ترکیبی پرینت سه بعدی و VR

استفاده‌های کاربردی از ماکت‌های تعاملی پرینت سه بعدی و واقعیت مجازی

بسیاری از طراحان محصول، شرکت‌های ساخت‌و‌ساز و املاک و استودیوهای معماری و مهندسی از این مدل‌های ترکیبی استفاده می‌کنند تا امکانات و راحتی بیشتری را برای مشتریان خود فراهم کنند.

استفاده از این فناوری، ارتباط بهتری را بین تولیدکنندگان و مشتریان امکان‌پذیر کرده است.

از این فناوری ترکیبی، در شرکت‌هایی مانند TRSD استفاده می شود. TRSD اشاره کرد: “برای لحظه ای تصور کنید که ما می‌توانیم مدل‌مان را بر روی یک صفحه لمسی قرار دهیم و عناصری مثل مناطق سبز، جاده‌ها، خدمات و غیره را که بر روی آن قرار گرفته شناسایی کرده و بسته به نوع عنصر، به‌راحتی بتوان مواردی را که لازم است، بر روی صفحه نمایش تصویر تغییر داد. ”

نمونه‌ای زیبا از ماکت‌های معماری با استفاده از مدل ترکیبی

نمونه‌ای زیبا از ماکت‌های معماری با استفاده از مدل ترکیبی

یکی دیگر از نمونه‌های واقعی دنیای مدل‌های ترکیبی، IKEA است که یک برنامه قابل دسترس را فراهم کرده و به مشتریان اجازه می‌دهد تا مبلمان جدید و مناسب موردنظرشان را در خانه‌ها و دفاترشان مشاهده کنند.

 

فرآیند استفاده از این اپلیکیشن در فیلم زیر قابل مشاهده است:

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران