تفاوت میان عینک AR و VR چیست؟

این روزها بازار عینک AR و VR بسیار داغ است. این دو عینک تفاوت‌های بسیاری دارند اما یک چیز مشترک دارند؛ هردوی آنها این توانایی شگفت انگیز را دارند که ادراک مارا از جهان تغییر دهند. تفاوت اصلی آن‌ها درحضور یا عدم حضور ادراک ما از جهان بیرون است. عینک‌های VR جهان بیرون را کاملا بلاک می‌کنند. کسی که عینک VR می‌گذارد دیگر محلی را که در آن حضور دارد را درک نمی‌کند. اما عینک AR چیزی را به واقعیتی که در آن هستیم می‌افزاید. فرد برای مثال می‌تواند با تکان دادن سرش و تمرکز روی یک جای خاص اطلاعاتی راجع به آن ببیند یا در مورد این عینک که پروتوتایپ آن پرینت سه بعدی شده است می‌توانید با گذاشتن آن روی چشمتان اطلاعاتی راجع به چیزهایی که می‌بینید بشنوید. در الکامپ ۹۷ ۳dfast هم یک عینک واقعیت مجازی داشت که توجه افراد زیادی را به خود جذب کرد.

Oculus Rift, Samsung Gear VR و Google Cardboard اسم‌هایی هستند که شاید شنیده باشید. اما اگر آخرین واقعیت مجازی که امتحان کرده‌اید سینما ۴ بعدی‌های پارک‌ها و شهربازی‌هاست از رشدی که این تکنولوژی کرده است قطعا متعجب خواهید شد.

قرار دادن یک هدست VR روی سرتان شما را نسبت به اطرافتان نابینا می‌کند. اما احساسات شما را در درون گسترش می‌دهد. شاید حتی خودتان را روی قله ی دماوند ببینید.  غرق شدن در واقعیت مجازی واقعا دراماتیک است. بعضی از استفاده  کنندگان از این عینک ها گزارش می‌دهند که هنگام بالا رفتن از پلکان یا سوار شدن بر رولر کوستر در محیط مجازی، میتوانند حرکت را احساس کنند.

واقعیت افزوده اما، مارا جای خاصی نمی‌برد، بلکه واقعیت ما  را می‌گیرد و چیزی به آن می‌افزاید.

تفاوت میان عینک AR و VR

عینک واقعیت افزوده

اما واقعا این تفاوت در چیست؟

مانند تفاوت میان غواصی کردن و رفتن به آکواریوم! هنگامی که عینک واقعیت مجازی به چشم می‌زنید انگار که وارد اقیانوس شده‌اید و با ماهیان شنا می‌کنید اما در هنگام استفاده از AR، یک کوسه از کارت ویزیت شما بیرون می‌آید.

در حالی که واقعیت مجازی بسیار غرق کننده است، واقعیت افزوده آزادی بیشتری در اختیار استفاده کننده می‌گذارد. و سرمایه‌گذاران علاقه‌ی بیشتری به آن دارند چرا که  لازم نیست مانند یک کلاه روی سر قرار بگیرد.

پپسی مکس در کمپین #liveForNow خود از واقعیت افزوده استفاده کرده است. یکی از این تبلیغ‌ها مشخصا تقلبی است اما دیگری بسیار جالب است. این ویدیو را میتوانید اینجا تماشا کنید:

 

در سال ۲۰۱۶ که بازی Pokemon Go بسیار محبوب شد اولین باری بود که بعد از مدت‌ها بحث واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفت. در تابستان ۲۰۱۶ میلیون‌ها نفر در خیابان به دنبال پیکاچو و سایر حیوانات افسانه‌ای گشتند. اما این محبوبیت خیلی با دوام نبود. مخصوصا  با اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ افتاد و علاقه مندان به پوکمون گو نتوانستند به علت سنگینی بیش از حد سرورها در فستیوال پوکمون گو بازی کنند.

چه چیزهایی در بازار واقعیت افزوده داغ است؟

در دسترس‌ترین نمونه‌ی واقعیت افزوده فیلترهای اینستاگرام و اسنپ‌چت است که تقریبا تمام کسانی که با این برنامه‌ها سر و کار دارند آن را دیده اند. شما هنگامی که توسط اینستاگرام یا اسنپ چت تاج گل روی سر خود می‌گذارید و یا یک هات داگ کارتونی در اتاق شما می‌رقصد در واقع در حال استفاده از واقعیت افزوده هستید. حتی اگر این را ندانید.

تفاوت میان عینک AR و VR

هات داگ کارتونی که به صورت واقعیت مجازی به محیط اطراف ما اضافه می‌شود

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ عینک واقعیت مجازی‌ای را دمو کرد که محیط ویندوز ۱۰ را به اتاق نشیمن شما می‌آورد. در حقیقت به کمک این عینک می‌توانید هولوگرام برنامه‌های ویندوز را در مقابل خود ببینید. و مثلا اگر می‌خواهید فیلم تماشا کنید می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که می‌خواستید در هرجا که خواستید به نمایش دربیاورید. این نمایشگر مجازی حتی قادر است با دستور ساده‌ی «دنبالم بیا» شمارا دنبال کند. شما همچنین می‌توانید اشیایی که معمولا آن‌ها را گم می‌کنید با یک لیبل بزرگ مشخص کنید که هروقت خواستید آن‌ها را به راحتی پیدا کنید. گرچه این عینک هم اکنون قابل خریداری توسط دولوپرها و علاقه‌مندان به تکنولوژی است. اما قیمت آن ۳۰۰۰ دلار است! دموی این عینک حقیقتا خارق‌العاده را می‌توانید اینجا تماشا کنید:

آیا عینک‌هایAR و VR به اندازه کافی شناخته شده و پیشرفته هستند؟

هرمقداری که توانایی‌های شرکت‌های بزرگ در ساخت هدست‌ها و عینک‌های  واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پیشرفت کرده باشد. این تکنولوژی‌ها چند مشکل اساسی دارند و به این زودی‌ها آنطور که تیم کوک مدیر عامل شرکت اپل پیشبینی کرده است جایگزین تلفن‌های هوشمند نخواهند شد. به چند دلیل: یک: طراحی سه بعدی یک جهان کاملا رئالیستی  کار ساده‌ای نیست و هم اکنون بسیار وقت گیر و سخت است. دو: عینک‌هایی که در بازار وجود دارند یا بسیار گران‌قیمت هستند و یا به راحتی قابل پوشیدن نیستند. اما این تکنولوژی جای پیشرفت بسیار دارد و باید منتظر چیزهای بسیار جالب و شگفت‌انگیزتر هم باشیم.

۴/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران