بازار پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی حوزه سلامت

بازاری وسیع به اسم سلامت

تمام فعالین صنعت پرینت سه بعدی به خوبی می دانند که بازار پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی بسیار داغ است. بازاری آماده و پایدار که پیشینه قوی ای دارد . یکی از قدیمیترن و اصلیترین کاربردهای تکنولوژیپرینت سه بعدی SLA و DLP تولید محصولات پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی است. از دو دهه ی گذشته تا کنون به دلیل تحقیق و توسعه فراوان شرکت های بزرگ و همچنین افزایش آگاهی صنایع مختلف از صنعت پرینت سه بعدی مقدمات تجاری سازی محصولات مربوط به پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی فراهم شده است. Materialise۳D SystemsStratasysEnvisionTEC و EOS از برجسته ترین کمپانی های فعال در این حوزه بوده اند.

زمزمه هایی از دستگاه همه چی ساز!

در چند سال گذشته همواره صحبت هایی در مورد انقلاب صنعتی پرینت سه بعدی و تبدیل شدن آن به یکی از قوی ترین ابزارهای ساخت و تولید در تمامی حوزه ها و صنایع بوده است. هدف و غیات اصلی این انقلاب تولید دستگاه ها کاربردی پرینتر سه بعدی، متریال ها و مواد مصرفی و نرم افزارهایی سازگار است که بتوانند در کنار هم محصولی را تولید کنند که به صورت مستقیم توسط کاربر در دنیای واقعی و روزمره مورد استفاده قرار بگیرد. شعار این انقلاب تولید محصول نهایی با استفاده از پرینترهای سه بعدی است!

این موج نسبتا نوظهور که در حال طی کردن دوران بلوغ خود است به دو حوزه که دارای پتانسیل بسیار بالا است اشاره می کند و برای ارائه راهکارهایی عملی در این دو بخش تلاش می کند. یکی تولید محصول نهایی برای عموم مردم یا همان مصرف کنندگان و دیگری تولید ابزار، قطعات و محصولات لازم برای صنعتگران فعال در صنایع مختلف. از آنجایی که بسیاری از پتانسیل های صنعت پرینت سه بعدی پزشکی یا غیرپزشکی به تولید قطعات با کیفیت عالی برای استفاده نهایی گره خورده است تمام بازارهای بزرگ و تجاری با عطش فراوان پذیرای نسل جدید پرینترهای سه بعدی و صنعت ساخت افزایشی که از عهده ی این وظیفه بر می آیند هستند.

این عطش و پذیرش بالا از طرف صنایع بزرگ و پولساز موجب شده است تا صنعت پرینت سه بعدی همواره آرایشی زنده و در حال رشد داشته باشد تا بتوانند نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری این صنایع را جواب دهد. البته باید در نظر داشته باشیم که به دلیل سطح بسیار بالای تکنولوژی های لازم برای پاسخگویی نیازهای صنایعی همچون پزشکی و دندانپزشکی سرعت تجاری شدن و ورود شرکت های بزرگ به صورت گسترده در بازار، کمی پایین است اما نشانه های موج تغییر به وضوح دیده می شود.

وضعیت بازار پرینت سه بعدی در حوزه سلامت

اکنون قصد داریم تا توجه شما را به یکی از بخش های هیجان این موج جلب کنیم: حوزه سلامت ! . این بخشی به شکلی در حال رشد است که به نظر می رسد شکوفایی و پیشرفت آن مسیری کاملا متفاوت را نسب به سایر بخش ها طی کند و جذابیت بسیار بالایی برای تمام افراد فعال در این صنعت داشته باشد.

با توجه به بررسی آمار فعلی و پیشی بینی های صورت گرفته از بازاربرآورد پزشکی و حوزه سلامت تا آخر سال، سهم بازار و فروش صنعت پرینت سه بعدی به صورت اختصاصی در حوزه سلامت ۳ میلیادر دلار برآورد شده است. جالب است بدانید بخش عظیمی از این جریان مالی متعلق به ارائه خدمات پرینت سه بعدی به لابراتوارهای دندانپزشکی و تولیدکنندگان مصحولات پزشکی است. در بخش های عمده و مقدماتی مانند فروش پرینتر سه بعدی، فروش مواد اولیه و نرم افزارهای مرتبط، این عدد حدود ۷۴۰ میلیون دلار برآورد شده است.

پرینت سه بعدی پزشکی

پرینت سه بعدی پزشکی

دلیل محبوبیت پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی

پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی جذابیت های کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری دارد. دلایل این جذابیت ها متعدد است، یکی از این دلیل ها وسعت کاربردهای پرینت سه بعدی در این بخش است که با توجه به تکنولوژی های حاضر پرینت سه بعدی نسبتا به خوبی نیازهای حوزه سلامت را پاسخ می دهد. در برخی از موارد هنوز تحقیقاتی در حال انجام است تا بتوانند موادی خاص برای کاربردهایی خاص در حوزه پزشکی تولید کنند. قطعات پرینت شده برای این حوزه به دلیل استفاده در بدن انسان دارای ابعاد کوچکی هستند و با بیشتر دستگاه های پرینتر سه بعدی قابلیت تولید دارند و با توجه به وسعت کاربردهای این حوزه به زودی صدها، هزاران و یا میلیون ها قطعه قطعه در سال توسط دستگاه های پرینت سه بعدی تولید خواهند شد.

جالب است بدانید بسیاری از قطعات با ارزش و مورد استفاده در بخش پزشکی و دندانپزشکی نیازی به خواص مکانیکی عجیب و غریب و استقامت بسیار بالا ندارند همچون نمونه ها و مدل های پزشکی و دندانپزشکی، سرجیکال گایدها (surgical guides)، ابزارهای اختصاصی شده و پروتزهای کوتاه و یا میان مدت. از این رو هم پرینترهای ارزان قیمت و هم پرینترهای حرفه ای در حال حاضر به نسبت در بازار پرینترهای سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شوند و هزینه های متخصصین و فعالین حوزه سلامت را کاهش می دهند. علی رغم این قضیه هنوز مطالعات و تحقیق و توسعه برروی کاربردهای پزشکی و حوزه سلامت ادامه دارد و باید منتظر دستگاه ها و متریال جذابی مربوط به پرینت سه بعدی پزشکی و دندانپزشکی باشیم.

منبع: ۳DPRINT.COM

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران