کدام متریال پرینت سه بعدی FDM برای من مناسب است؟

مواد اولیه پرینتر سه بعدی یکی از چیزهایی که برای رسیدن به محصول دلخواهتان هنگام پرینت سه بعدی موثر است انتخاب ماده ی مناسب مواد اولیه پرینت سه بعدی برای پرینت است. در این نوشته متریال های مختلفی که در پرینترهای سه بعدی خانگی و صنعتی FDM قابل استفاده هستند بررسی می شوند. تعداد متریال های قابل استفاده در پرینترهای FDM همواره درحال گسترش است ، در حال حاضر معمول ترین متریال های مورد استفاده در ایران،PLA،ABS و نایلون هستند. ما در این نوشته علاوه بر این سه متریال، متریال های TPU،PET-که انعطاف پذیر است- و PC را هم که در دنیا کاربردهای زیادی دارند بررسی کرده ایم. این سه متریال نیز در ایران وجود دارند و امید است که مانند متریال های دیگر به زودی فراگیر شوند.

هفت متغیر برای سنجش ویژگی های متریال ها در نظر گرفته شده:

مواد اولیه پرینت سه بعدی

مواد اولیه پرینت سه بعدی

سادگی پرینت: پرینت FDM همیشه راحت نیست. چیزهایی مانند حرارت زیاد پرینتر گاهی باعث خراب شدن پرینت می شود و برای پرینت بعضی متریال ها باید اپراتور متخصص روند پرینت را کنترل کند.

کیفیت سطح: لایه لایه بودن پرینت سه بعدی باعث می شود که سطح نهایی کاملا” صیقلی نباشد . همچنین گوشه های تیز با بعضی مواد نرم می شوند.

مقاومت در برابر فشار: بیشترین فشاری که جسم می تواند پیش از شکستن تحمل کند.

بیشینه ی افزایش طول: بیشترین افزایش طولی که جسم پیش از شکستن دارد.

مقاومت در برابر ضربه: انرژی مورد نیاز برای شکستن جسم با یک ضربه ی ناگهانی.

چسبندگی بین لایه ها: خاصیت یکپارچگی جسم. به زبان تخصصی تر میزان “ایزوتروپ” بودن ماده.

مقاومت حرارتی: بیشترین دمایی که جسم پیش از تغییر شکل یا ذوب شدن تحمل می کند.

این ویژگی ها به طور ساده تر بین همه ی متریال ها در دیاگرام زیر نشان داده شده اند. در قسمت بعد این متریال ها را جدا با جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.

مواد اولیه پرینت سه بعدی

مواد اولیه پرینت سه بعدی

پرینت PLA بسیار ساده است، کیفیت سطح خوبی دارد و محکم است اما بسیار شکننده است.

معمولا” وقتی نیاز به مقاومت حرارتی بالاتر و استحکام بیشتری داریم ABS را جای PLA انتخاب می کنیم. پرینت ABS مقداری مشکل تر از PLA است.

 

 

PET پلیمری است که به نسبت نرم تر است و ویژگی های خاصی دارد که برخی متریال های دیگر ندارند.

نایلون بین مواد غیرانعطاف پذیر پرینت سه بعدی، بیشترین مقاومت را در برابر ضربه دارد و خواص مکانیکی خوبی دارد. اما از چسبندگی بین لایه های خیلی خوبی برخوردار نیست.

متریال TPU بیشتر برای جاهایی استفاده می شود که نیاز به انعطاف داریم. تنها متریال انعطاف پذیر لیست TPU است و از مقاومت زیادی در برابر ضربه برخوردار است.

 

PC مقاوم ترین متریال لیست است و خصوصیات مشابه اش با ABS آن را به جایگزین مناسبی برای ABS تبدیل می کند.

منبع: ۳DHubs

 

خدمات پرینت سه بعدی 3DFAST

خدمات پرینت سه بعدی ۳DFAST

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران