پرینت سه بعدی و ۴ مزیتی که برای جام جهانی دارد

جام جهانی ۲۰۱۸ روز یکشنبه با قهرمانی فرانسه به پایان رسید، حدود ۳.۲ میلیارد نفر از اقصی نقاط جهان رقابت­­‌های تیم مورد علاقه‌­ی خود را تماشا کردند. جام جهانی نه تنها برای دنبال­‌کنندگان همیشگی فوتبال و طرفداران ورزش، که برای خیلی از کسانی که معمولاً علاقه‌­ای به ورزش ندارند جذاب و تماشایی است. حتی برای علاقه‌مندان به تکنولوژی. شاید در نگاه اول نقش پرینت سه بعدی در جام جهانی بر همگان آشکار نباشد. اما جان دروگو موسس و مدیر عامل شرکت تری دی پرینتر او اس اولین سیستم عامل مخصوص پرینترهای سه بعدی معتقد است که صنعت چاپ سه بعدی یکی از پیشگامان تغییرات بزرگ در رویدادهای ورزشی آینده خواهد بود. و با توجه به استقبال مردم ازتماشای رویدادهای ورزشی این همان چیزی خواهد بود که عموم .مردم را با صنعت پرینت سه بعدی آشنا می‌کند

تاثیرات پرینت سه بعدی در جام جهانی

  1. کاهش هزینه‌­ی سرسام­‌آور آماده‌سازی زیرساخت‌ها

رویدادهای بزرگ ورزشی مانند جام جهانی و المپیک بسیار پرهزینه هستند. روسیه برای آماده کردن زیربناهای برگزاری جام جهانی حدود ۸ و نیم میلیارد دلار خرج کرده است. عددی بسیار بزرگ اما پایین­‌تر ازهزینه‌­ی ۵۱ میلیارد دلاری المپیک سوچی و هزینه­‌ی ۴۴ میلیارد دلاری المپیک پکن.

به کمک پرینت سه بعدی می‌توان هزینه‌ی طراحی، مواد اولیه و نیروی کار انسانی را بسیار کاهش داد. ماکت‌های پرینت سه بعدی می‌توانند به معماران در سرعت بخشیدن و ساده‌سازی فرآیند طراحی سه بعدی بسیار کمک کنند. ساخت ساختمان با استفاده از این فناوری مواد زائد بسیار کمتری ایجاد می­‌کند که علاوه بر صرفه جویی در مصرف مواد اولیه به حفظ محیط زیست نیز کمک می­‌کند. و از آنجایی که دستگاه­‌های پرینتر سه بعدی اتوماتیک هستند هزینه‌­ی نیروی  انسانی نیز بسیار کاهش می‌­یابد.

  1. آماده شدن برای برگزاری مراسم­ در زمان مقرر

هزینه تنها مشکل برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ نیست. کشورهای برگزار کننده‌­ی جام جهانی یا المپیک زمان زیادی برای آماده شدن ندارند و همانطور که تجربه‌ی المپیک تابستانه­‌ی برزیل نشان داد، این امکان وجود دارد که زیرساخت­‌های لازم برای برگزاری، به موقع آماده نشوند. به کمک این تکنولوژی برای مثال می­‌توان یک خانه­‌ی کامل را با هزینه‌­ای به اندکی ۴۰۰۰ دلار در کمتر از ۲۴ ساعت ساخت.

همین فناوری می‌­تواند در ساخت استادیوم­‌ها، هتل­‌ها و سایر زیربناهای لازم برای برگزاری یک رویداد ورزشی جهانی به کار بیاید. چاپگرهای سه بعدی میتوانند ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته به صورت مداوم کار کنند، چاپ سه بعدی همچنین این امکان را به وجود می‌آورد که قطعاتی را که در گذشته دستیابی به آن­‌ها زمان زیادی طول می‌کشید، به سادگی در همان محل پرینت کرد. با توجه به فوایدی که ذکر شد، می­‌توان فهمید که پرینت سه بعدی چگونه سرعت آماده شدن زیربناهای برگزاری جام جهانی را به شدت افزایش می‌­دهد.

کاربرد پرینت 3 بعدی در طراحی استادیوم در قطر

طراحی استادیوم در قطر

  1. بهبود وضعیت رفاهی و امنیت بازیکنان

کاهش هزینه و افزایش سرعت تنها منفعتی نیست که تکنولوژی پرینت سه بعدی برای برگزاری رویدادهای ورزشی دارد. همانطور که می­‌دانید جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر برگزار می‌­شود. دانشجویان دانشگاه قطر با استفاده از پرینت سه بعدی و آزمایش نمونه­‌های ساخته شده سعی دارند مدل سه بعدی استادیومی را طراحی کنند که از ورزشکاران و تماشاچیان در برابر شرایط آب و هوایی سخت قطر محافظت کند. همچنین با یادآوری مشکلاتی که باد شدید در المپیک زمستانی اخیر برای سلامتی ورزشکاران به وجود آورد ، می‌­توان اهمیت نقش تکنولوژی چاپ سه بعدی را در تامین امنیت بازیکنان و تماشاچیان درک کرد.

کفش تولیدی با استفاده از پرینت سه بعدی

کفشی که آدیداس به کمک پرینت سه بعدی تولید کرده است

  1. ساخت و طراحی لوازم ورزشی

پرینت سه بعدی لوازم ورزشی شخصی تاکنون تاحدودی فراگیر شده است. از آنجایی که همه  ورزشکاران نمی­‌توانند یک سایز بپوشند، استفاده از لوازمی که دقیقاً برای آنها طراحی شده است می‌­تواند بسیار  مفید باشد. فاصله‌­ی میان یک گل و یک ضربه‌­ی ناموفق به دروازه تنها چند میلی ثانیه است. فناوری چاپ سه بعدی می‌­تواند مزیت گل کردن این ضربه‌­ها را به بازیکنان هدیه دهد.

نایکی یکی از پیشگامان استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای طراحی و تولید لوازم ورزشی است. نایکی به کمک این فناوری استوک کفش‌­های ورزشی بازیکنان فوتبال آمریکایی را بهتر کرده است. در همین جام جهانی هم نایکی برای تعدادی از بازیکنان از جمله نیمار برزیلی، کریستن رونالدوی پرتغالی و وین رونی انگلیسی کیف­‌های ورزشی تولید کرده است که با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته شده‌اند.

نایکی تنها برندی نیست که در تولید لوازم ورزشی از  پرینت سه بعدی استفاده می­‌کند. از این فناوری می­‌توان در تولید چوب بیسبال، قطعات اسنوبرد، چوب گلف و اعضای مصنوعی بدن مخصوص شرکت­‌کنندکان پارالمپیک استفاده کرد. حتی می­‌توان گفت این تکنولوژی با ساخت تجهیزات مورد نیاز، به آمریکا در برد اولین مدال فردی‌اش در المپیک  زمستانی اخیر کمک کرده است.

در نگاه اول تاثیر پرینت سه بعدی در جام جهانی بدیهی به نظر نمی‌رسد اما انکار ناپذیر است. این تکنولوژی در حال حاضر برای بعضی از اهداف ورزشی به کار می‌­رود اما انتظار خیلی بیشتری از آن می‌توان داشت. با شناخت بیشتر دولت­‌ها، کمپانی­‌ها و خود ورزشکاران از این صنعت می‌­توان پیش‌بینی کرد که چاپ سه بعدی در آینده نقش بسیار مهم تری را در برگزاری جام جهانی و سایر رویدادهای ورزشی ایفا کند.

 

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران