پرینت سه بعدی ویولون و نواختن آن در کنسرت سمفونی اتاوا

تعدادی از نوازندگان و افراد علاقمند به پرینتر سه بعدی، با ترکیب علاقمندی‌هایشان؛ آلات موسیقی پرینت سه بعدی شده‌ای را تولید کردند که پرینت سه بعدی ویولون یکی از رایج‌ترین‌ آن‌ها است. این سازندگان با‌استعداد ابزارهایی را ایجاد کرده‌اند که بسیار  زیبا هستند، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چندین ویولون چاپ سه بعدی شده در سمفونی چه صدایی دارند؟ این سوال، دقیقا همان چیزی است که Laurent Lacombe، از بنیانگذاران Creadditive و Charline Dequincey سازنده ویولن، قصد داشتند به آن‌ بپردازند که پس از چندین ماه از تکنولوژی پرینتر سه بعدی استفاده شد و هشت عدد ویولون برای سمفونیک اتاوا ساخته شد.

سازنده ویولن Charline Dequincey

سازنده ویولن Charline Dequincey

ویولون‌ پرینت سه بعدی شده ممکن است جایگزین انوع چوبی دست‌ساز نباشد، اما می‌تواند ابعاد جدیدی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. پرینت سه بعدی ویولون و نواختن آن در کنسرت سمفونی اتاوا، باعث می‌شود افراد بیشتری این موضوع را درک کنند که چاپ سه بعدی قادر به ایجاد ابزارهای واقعا کارآمد و با‌ارزشی است.

تعدادی از نوازندگان با ویولون پرینت سه بعدی شده

تعدادی از نوازندگان ویولون پرینت سه بعدی شده

پروژه نواخته شدن پرینت سه بعدی ویولون در کنسرت سمفونی اتاوا

موسیقی، یکی از قدیمی‌ترین انواع هنر است، بنابراین جالب خواهد بود که چگونه جدیدترین تکنولوژی می‌تواند صداهای این ابزار سنتی را تغییر دهد. این پروژه، به بررسی امکان ایجاد ابزارها و صداهای جدید با استفاده از فناوری‌های نوظهور می‌پردازد. هشت نوازنده از ویولون پرینت سه بعدی شده برای اجرای زنده کلاسیک در موزه هوا و فضای کانادا (CASM) استفاده کردند. این پروژه تلاش مشترک بین OSO، سازنده کانادایی ویولن Charline Dequincey، شبکه تولید افزایشی کانادا و مرکز فناوری صنعتی وینپیگ است. Harry Stafylakis، آهنگساز نیویورکی نیز قطعه اصلی موسیقی را می‌نویسد.

یکی از نوازندگان با ویولون پرینت سه بعدی شده

یکی از نوازندگان با ویولون پرینت سه بعدی شده

یکی از نوازندگان با ویولون پرینت سه بعدی شده

یکی از نوازندگان با ویولون پرینت سه بعدی شده

شرکت Creadditive

Creadditive، یک دفتر ماهواره‌ای است، در شهر Gatineau و در شرق کانادا قرار دارد. این شرکت، در چاپ سه بعدی تخصص دارد و خدمات پرینت سه بعدی ارائه می‌دهند و در مواردی مانند ترمیم وسایل قدیمی فعالیت می‌کند، در نتیجه، ساخت هشت ویولون حاصل از چاپگر سه بعدی شده خیلی شگفت‌انگیز نیست. Lacombe گفت: “پرینت بخشی از وسایل قدیمی، بخش مکانیکی در ماشین یا استفاده از آن در زمینه‌های پزشکی مانند جراحی و ساخت اجزای مصنوعی و.. یا طراحی یک ویولن، اساسا تکنیک‌های مشابه‌ای دارد.” وی، به اسکن سه بعدی ویولون معمولی پرداخت و سپس فایل دو بعدی آن را طراحی سه بعدی کرد و مدل سه بعدی آن را تهیه کرد.

 Stafylakis،تکنسین چاپ سه بعدی و سولیست ها در مرکز تکنولوژی صنعتی وینیپگ

Stafylakis،تکنسین چاپ سه بعدی و همکارانش در مرکز تکنولوژی صنعتی وینیپگ

هدف از پروژه

برای پرینت گرفتن ویولون، پلاستیک سنگین‌تر از چوب بود، بنابراین ویولون‌ها به اصلاح نیاز داشتند تا بیش از حد سنگین نباشند. Dequincey پس از بررسی‌های منظم، بهترین تناسب بین وزن، طراحی و صدا را ارائه داد. پس از تولید ویولون، Lacombe گفت: “اولین باری که صدای ویولون را شنیدم، واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم.”

وی افزود، که صدای تولید شده توسط ویولون‌های حاصل از پرینتر سه بعدی با آنچه که توسط یک ویولن چوبی سنتی ساخته شده است مشابه نیست، اما این هدف پروژه نبود، هدف این بود که ببینیم، آیا امکان استفاده از تکنولوژی‌‌های جدید برای تولید ابزار موسیقی سنتی وجود دارد؟ البته او این‌گونه فکر نمی‌کند که چاپ سه بعدی بتوان به عنوان جایگزین تکنیک‌های سنتی تولید ابزار موسیقی استفاده شود، زیرا صداهای تولید شده متفاوت است، اما وی بر این باور است که ویولون‌های چاپ سه بعدی شده می‌تواند برای نوازندگانی که در سطح ابتدایی هستند و هنوز نمی‌توانند با یک ویولن سنتی کار کنند، ارزشمند باشد.

 ویولون پرینت سه بعدی شده به همراه ساپورت استفاده شده در آن

ویولون پرینت سه بعدی شده به همراه ساپورت استفاده شده در آن

لاکومب گفت: “مردم در حال آگاهی یافتن از این نکته هستند، که تولید افزودنی دیگر یک اسباب بازی یا شوخی در اینترنت نیست.”

ویولون پرینت سه بعدی شده

ویولون پرینت سه بعدی شده

 

در فیلم زیر، مجموعه سازنده پرینت سه بعدی ویولون در مورد فعالیتشان توضیحاتی ارائه می‌دهند:

سفارشی سازی ویولون پرینت شده

هرچند مواد پلیمری چاپ سه بعدی شده، هنوز با کیفیت صدای ابزار چوبی مطابقت ندارند، اما؛ مهندسان و نوازندگان توانسته‌اند لوازم جانبی و ابزارهای اولیه‌ی خود را با کم‌ترین هزینه و با استفاده از این فناوری در دسترس داشته باشند و به جای اینکه فقط در یک سایز کوچک، متوسط ​​یا بزرگ تولید شود، می‌توان آن را دقیقا در همان اندازه‌ای که فرد نیاز دارد، تعیین کرد. به همین ترتیب، یک فرد بزرگتر می‌تواند یک ویولون با سایز بزرگتری داشته باشد.

تعدادی از نوازندگان ویولون پرینت سه بعدی شده

تعدادی از نوازندگان ویولون پرینت سه بعدی شده

۵/۵ (۳ Reviews)

نظرات کاربران