پرینت سه بعدی با Rhinoceros – قسمت پنجم

 Rhinoceros از سیستم NURBS برای تولید مدل استفاده می کند اما نرم افزارهای پرینت سه بعدی با سیستم Mesh کار می کنند. به همین دلیل باید فایل های Rhinoceros را به فرمت Mesh تبدیل کنیم. در این قسمت روش تولید یک فایل سه بعدی با قابلیت پرینت سه بعدی را آموزش می دهیم.

راحت ترین راه برای تولید مش export گرفتن از مدل با فرمت STL است. برای اینکار مدل را Select کرده واز منوی File روی Export Selected کلیک کنید و مدل را در مکان دلخواه با فرمت STL ذخیره کنید.

exportstl1

پرینت سه بعدی با Rhinoceros

اما برای دریافت نتایج بهتر بد نیست پیش از Export گرفتن کنترل بیشتری روی Mesh تولیدی داشته باشیم.

با دستور “Mesh” می توان بدون Export گرفتن از هر مدل در محیط نرم افزار یک Mesh تولید کرد.

پس از اجرای این دستور پنجره ای با عنوان “Polygon mesh options” باز می شود که تنها یک بازه برای کنترل کیفیت مشِ تولیدی به ما می دهد برای کنترل دقیق تر مش ، “Detailed Controls” را می توانیم روشن کنیم.

این ابزارها به ما امکان کنترل میزان تراکم و اندازه ی Mesh را می دهند.

در ادامه توضیح می دهیم که چه تنظیماتی می تواند بهترین Mesh را برای مدل شما تولید کند.

mesh

پرینت سه بعدی با Rhinoceros

یک مدل Mesh از تعداد زیادی Face یا صفحه ی کوچک ساخته می شود، این صفحه های با اتصال به هم مدل شما را می سازند. تعداد این Faceها را تراکم Mesh شما تعیین می کند.(هرچه تراکم بالاتر باشد Faceها هم بیشتر می شود)

مدلی که با Face های کم ساخته شود شکسته و تکه تکه دیده می شود. مانند عکس بی کیفیتی که وقتی روی آن زوم می کنیم شکسته دیده می شود.در مقابل مدلی که تعداد Face هایش زیاد باشد نرم و باکیفیت به نظر می رسد اما اگر تراکم مش مدل بیش از حد نیاز باشد، حجم فایل بالا می رود و کنترل آن سخت می شود.

تراکم یک Mesh مناسب برای پرینت باید میزانی باشد که در نرم افزار مش تقریبن مشکی به نظر برسد و پخش Polygon ها روی آن باید نسبتن منظرم و متناسب باشد.تعداد Polygon ها رابطه ی مستقیم با ابعاد و پیچیدگی مدل دارد.

برای نمونه برای یک جسم ۳۰x30x70 میلیمتری ، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار Polygon می تواند سطح مناسبی تولید کند و برای اجسام کوچک تر مثل جواهرآلات چیزی حدود ۱۵۰ هزار عدد مناسبی می تواند باشد.

مقادیر معمول برای پرینت اجسام کوچک:

Density:0.0

Maximum Angle:0.0

Maximum Aspect Ratio:0.0

Minimum Edge Length:0.0

Maximum Edge Length:0.0

Maximum Distance Edge to Surface: همان Tolerance

Minimum initial grid Quads: بسته به پیچیدگی مدل

Minimum initial grid Quads متغیری است که به مدل شما بستگی دارد. این متغیر به ما کمک می کند که تعداد Quadrangle  یا Face ها را به ازای هر صفحه مشخص کنیم. هرچه این عدد را بیشتر قرار دهیم محصول دارای Polygon های بیشتر و منظم تری می شود و Mesh دقیق تری به ما می دهد. میزان این عدد با صحیح و خطا روی مدل انجام می شود. مشاهده ی مش طراحی شده با کلیک Preview امکان پذیر است و با ارزیابی مش با توجه به ویژگی های یک Mesh خوب(نظم،تراکم…) می توان عدد حدودی درست را تعیین کرد.

پس از ساخت Mesh می توانید آن را از حجم اولیه جدا کنید. حال می توان Mesh را انتخاب کرد و از منوی Details در Properties اطلاعات کلی Mesh را دید. این پنجره تعداد  Polygon های Mesh را نیز به ما می دهد.

در نهایت مدل آمده ی Export است. مدل را انتخاب می کنیم و از File>Export Selected فایل را با فرمت STL یا OBJ در مکان دلخواه ذخیره می کنیم. در حالت STL یک صفحه باز می شود. در این صفحه Export Open Objects را خاموش کنید و سیستم Export را روی همان Binary نگاه دارید و OK

خدمات پرینت سه بعدی 3DFAST

خدمات پرینت سه بعدی ۳DFAST

را بزنید. فایل شما آماده ی آپلود روی سرورهای ۳DFast است.

exportmesh2

پرینت سه بعدی با Rhinoceros

 

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران