پرینت سه بعدی به هالیوود می‌رود؛ استفاده از پرینت سه بعدی در انیمیشن پارانورمن

امروزه اکثر انیمیشن‌هایی که می‌بینیم کاملا دیجیتالی ساخته شده‌اند. البته ما شکایتی از این موضوع نداریم. و همانقدر که انیمیشن‌های دیجیتالی شگفت‌آور و جذاب هستند، انیمیشن‌های استاپ موشن نیز ما را شگفت‌زده می‌کنند. کارگردان‌هایی مثل وز اندرسون، تیم برتون و کریس مک‌کی ما را با فیلم‌های استاپ موشن خود کاملا تحت تاثیر قرار داده‌اند. اما داستان این انیمیشن متفاوت است. زیرا سازندگان آن از تکنولوژی جدید پرینت سه بعدی برای چاپ سه بعدی حالت‌های مختلف صورت کاراکترها بهره برده‌اند. پارانورمن اولین استاپ موشنی است که از پرینت سه بعدی در انیمیشن سازی کمک گرفته است.

روند کار به چه صورت است؟

ایده‌ی کلی کاراکتر نورمن

ایده‌ی کلی کاراکتر نورمن

قبل از هرچیز ایده‌ی کلی کاراکتر توسط یک طراح روی کاغذ کشیده می‌شود. سپس سایر هنرمندان از این کانسپت استفاده می‌کنند تا حالات مختلف چهره‌ی آن‌ را طراحی سه بعدی کنند. سپس این طراحی‌ها به وسیله‌ی طراحان دیگر تبدیل به مدل سه بعدی می‌شوند. هنگامی که مدل سه بعدی پرینت شد، پودری که برای پرینت از آن استفاده شده است از روی صورت پاک می‌شود و صورت را داخل یک ظرف پر از چسب سوپر می‌کنند تا مقاومت آن‌ بیشتر شود. این صورت‌ها روی اسکلت عروسک‌ها سوار می‌شوند و و در هر فریم عوض می‌شوند. برای هر ثانیه  از صحبت کردن یا احساسات نشان دادن یک کاراکتر از ۲۴ صورت متفاوت استفاده می‌شود. کمپانی لایکا ۴ پرینتر ۳d systems  دارد که نام  آن‌ها را تریلون، شیمس، لپیدس و ترون گذاشته است.

تجهیزات چشم نورمن (شخصیت اصلی فیلم) از  ۴۰ قطعه تشکیل شده است که خیلی از آن‌ها پرینت سه بعدی شده‌اند. این چشم‌ها به او اجازه می‌دهند که بالا، پایین، چپ، راست را نگاه کند.

موی نورمن از موی بز ساخته شده است

موهای نورمن

موهای نورمن از ۲۷۵ قطعه موی بز تهیه شده است که با ژل، چسب، نخ و سیم مدل داده شده‌اند. جسیکا لین مسئول موی استودیوی لایکا می‌گوید. «ما یک نقشه‌ی توپوگرافی تهیه کردیم که مطمئن شویم موهای نورمن همیشه یک شکل هستند.»

مهندسان استودیو یک ماشین سه محوره به نام X Y Z rig ساخته‌اند که به انیماتورها اجازه می‌دهد کاراکترها را به مقدار خیلی اندک و به صورت خیلی دقیق حرکت دهند. برای ساخت یک فیلم استاپ موشن لازم است که عروسک‌ها بتوانند ذره ذره حرکت کنند و همچنین به خودی خودی بایستند که دوربین بتواند از آن‌ها عکاسی کند. یکی از سخت‌ترین صحنه‌ها برای ضبط، صحنه‌ای بود که زامبی‌ها از گور بیرون می‌آیند و خاک و سنگ به اطراف می‌پاشد. هر سنگ و هر ذره‌ی خاک متصل به یک سیم است که بعدها توسط کامپیوتر حذف می‌شود.

هر فریم توسط یک دوربین دیجیتالی کَنون ۵D Mark II عکاسی می‌شود. پس از هر شات یک دستگاه مخصوص دوربین را اندکی تکان می‌دهد و یک شات دیگر می‌زند. تمام این‌ها را به هم وصل کنید و یک فیلم سه بعدی با یک دوربین عکاسی ۳۰۰۰ دلاری ساخته می‌شود.

استفاده از پرینت سه بعدی در انیمیش پارانورمن

اسکلت فلزی نورمن

هر عروسک یک اسکلت فلزی دارد که به آن این قابلیت را می‌دهد که به راحتی تکان بخورد و برای عکاسی ثابت بماند. جالب است بدانید که قابلیت پرینت سه بعدی فلز نیز وجود دارد که البته در این استاپ موشن از آن استفاده نشده است.

استفاده از پرینت سه بعدی در انیمیشن پارانورمن

یک صحنه از فیلم پارانورمن

۳۵ انیماتور لایکا هر کدام به صورت میانگین روزی ۴.۴ ثانیه فیلم ضبط می‌کنند. کار آن‌ها به علاوه کار ۵۸ متخصص جلوه‌های ویژه این فریم و ۲۴۴,۷۳۳ فریم دیگر را ساخته است.

داستان پارانورمن تنها روایت تقریبا ترسناکی از زنده شدن مردگان نیست. داستانی دلگرم کننده است از یک پسر متفاوت که می‌تواند با مردگان صحبت کند. و تمام اطرافیان، اعضای خانواده، همکلاسی‌ها و همسایگانش او را به خاطر این قابلیت آزار می‌دهند. اما وقتی که مردگان بیدار شده و شهر را تصرف می‌کنند، سرنوشت کل شهر و مردمش به دست نورمن می‌افتد.  این فیلم سعی دارد به ما نشان دهد که قضاوت کردن کار آسانی است اما بیش از هرچیزی ترس و ضعف خود مارا نشان می‌دهد. ترس از کسانی که با ما متفاوت هستند و ترس از ناشناخته‌ها.

تریلر این انیمیشن جذاب را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

 

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران