پرینتر سه بعدی و کوچک‌ترین اشیا: اثباتی برای شاخصی عالی و شگفت‌انگیز

تولید کوچک‌ترین اشیا حاصل از پرینتر سه بعدی، شاخصی بسیار عالی برای این است که بفهمیم تا چه حدی پرینت سه بعدی می‌تواند باعث شگفت‌زدگی شود؛ چرا که تولید اشیای کوچک، نسبت به اشیای بزرگ‌تر به دقت بالاتری نیاز دارد مخصوصا زمانی‌که دارای ظرافت بیشتری باشد که دست‌یابی به همچین اشیایی از طریق این تکنولوژی قابل تصور است. در ادامه به پرینتر سه بعدی و کوچک‌ترین اشیا: اثباتی برای شاخصی عالی و شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

پرینتر سه بعدی و کوچک‌ترین اشیا

پرینتر سه بعدی و کوچک‌ترین اشیا

پرینتر سه بعدی و قلعه‌ی بسیار کوچک

برای اینکه کوچک‌ترین سایز این مدل قابل تشخیص باشد. در کنار سایزهای دیگری قرار گرفته شده‌ است اما، با این حال ریزترین ویژگی‌های مدل، در اندازه‌ی ۳ میلی‌متری نیز قابل مشاهده است.

پرینتر سه بعدی و قلعه

پرینتر سه بعدی و قلعه

از این مدل‌های خاص، بیشتر برای نشان دادن کیفیت حاصل از ساخت از طریق پرینتر سه بعدی Solus DLP، استفاده می‌شود که عمدتا برای ایجاد پرینت سه بعدی جواهرات کاربرد دارد. اما امکان تولید این اندازه سطح جزییات با تمام دستگاه‌های پرینتر سه بعدی مانند چاپگر سه بعدی FDM امکان‌پذیر نخواهد بود و از بهترین گزینه‌هایی که می‌توان در این راستا استفاده کرد، می‌توان به SLA و DLP اشاره کرد.

پرینتر سه بعدی و مجسمه‌ی کوچک Marvin

با توجه به اینکه قبلا اشاره شد که چاپ سه بعدی، روشی عالی برای اندازه‌گیری کیفیت چاپگر سه بعدی است. بزرگ‌‌ترین چالش برای چاپگرهای سه بعدی هنگام چاپ، حفظ و ایجاد ظرافت‌های مورد نیاز در مکان مورد نظر است.

با استفاده از پرینتر سه بعدی Solidscape T76+، خدمات چاپ سه بعدی مجارستانی Basilikus، یک ماروین در مقیاس ۱/۱۰ تولید کرده است. ماورین، یک مدل معروف سه بعدی ۳Dhubs است که توسط بسیاری از افرادی که می‌خواهند کیفیت پرینت سه بعدی را آزمایش کنند، استفاده می‌شود.

پرینتر سه بعدی و مجسمه‌ی کوچک Marvin

پرینتر سه بعدی و مجسمه‌ی کوچک Marvin

همان‌طور که طبق شکل، قابل مشاهده است، جزییات ماروین هنوز در مدل مقیاس ۱/۱۰ قابل مشاهده است. به لطف چاپگر سه بعدی Solidscape T76 + که یک چاپگر سه بعدی موم است برای ساخت مدل‌های طلا و جواهرات برای ریخته‌گری استفاده می‌شود و قادر به تولید قطعات بسیار جزئی است. چاپ این ابزار با ضخامت ۰.۰۱۲ میلی‌متر، ۴.۵ ساعت طول کشیده است.

مکعب مرکب (۲.۵ میلی متر) حاصل از پرینتر سه بعدی

این یک مکعب سه بعدی کوچک، با ساختار درونی پیچیده‌ است. مکعب سه بعدی با استفاده از پرینتر سه بعدی Unirapid 3 SLA، چاپ شده است که قادر به تولید قطعات بسیار کوچک و با کیفیت بالا است. ابعاد مکعب ۲.۵ × ۲.۵ × ۲.۵ میلی‌متر را اندازه می‌گیرند و تنها در ۳۲ دقیقه، پرینت سه بعدی آن انجام شده است.

مکعب مرکب (2.5 میلی متر) حاصل از پرینتر سه بعدی

مکعب مرکب (۲.۵ میلی متر) حاصل از پرینتر سه بعدی

تنظیم ارتفاع لایه‌ی مکعب، ۰.۰۵ میلی‌متر تنظیم شده است. موادی که برای ساخت این مکعب کوچک شگفت‌انگیز مورد استفاده قرار گرفته است، رزین با رزولیشن بالا است که ProtoGen18420 نامیده می‌شود.

پرینت سه بعدی نانو

موسسه فناوری کارلسروهه در آلمان

چاپ سه بعدی نانو، در موسسه فناوری کارلسروهه در آلمان طی یک دوره پنج ساله توسعه یافت. از آن زمان، این روند تحت نظر شرکت آلمانی Nanoscribe تجاری شده است. کمترین اندازه‌ی چاپ آن‌ها به مراتب کمتر از حد نرمال چاپگرهای سه بعدی SLA و DLP است. چاپگر سه بعدی Photonic Professional GT، می‌تواند قطعاتی را با ضخامت و جزئیاتی کمتر از یک میکرومتر تولید کند. در واقع ادعا می‌شود که چاپگر سه بعدی قادر به تولید قطعاتی به اندازه‌ی ۵۰۰ نانومتر است.

پرینت سه بعدی نانو

پرینت سه بعدی نانو

کاربردهای متنوعی از پرینت سه بعدی نانو

امکانات زیادی برای کاربردهای این فن‌آوری وجود دارد. برای مثال، پرینت سه بعدی نانو، راه حلی جامع برای تولید لنزهای میکروسکوپی برای آندوسکوپ‌ها است. آندوسکوپ‌، برای صنایع پزشکی بسیار مهم هستند زیرا می‌توانند در بخش کوچکی در بدن قرار بگیرند و به این ترتیب، بدون ایجاد درد، بیمار معاینه می‌شود.

پرینت سه بعدی نانو، هم‌چنین ابزاری مناسب برای استفاده در جدیدترین پیشرفت‌های صنعت محاسبات محسوب می‌شود. لنزهای میکروسکوپی در دستگاه‌های نوری و الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود.

پرینت سه بعدی نانو

پرینت سه بعدی نانو

یکی از جدیدترین دستاوردهای بزرگ چاپ سه بعدی نانو در دانشگاه اشتوتگارت، جایی که محققان، میکرولنز را بر روی سنسورهای تصویر CMOS چاپ کرده‌اند، توسعه داده شد که از این طریق امکان ایجاد سیستم‌های تصویربرداری با کارایی بالا فراهم می‌شود.

اگر چه این برنامه‌ها هنوز در آزمایشگاه‌ها وجود دارند و هنوز در دسترس عموم نیستند، اما فکر می‌کنیم آینده‌ای روشن و پر از برنامه‌های کاربردی در انتظار چاپ سه بعدی نانو وجود دارد و ما بسیار هیجان‌زده هستیم که در آینده چه اتفاقاتی پیش رو خواهد بود!

پرینت سه بعدی نانو

پرینت سه بعدی نانو

۵/۵ (۲ Reviews)

نظرات کاربران