پرینتر سه بعدی و کاربردهای آن در پزشکی

با توجه به اینکه حیوانات نیز در طبیعت حق زندگی کردن دارند و بسیاری از افراد از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند و بسیاری نیز دوست‌دار حیوانات هستند، سلامت آن‌ها بسیار مهم است. گاهی اوقات، عارضه‌هایی برای حیوانات ایجاد می‌شود، ولی امکان بهبود برایشان فراهم نمی‌شود یا بهبود مشکل است ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی، از طریق پرینت سه بعدی این امکان فراهم شده است. در ادامه به پرینتر سه بعدی و پزشکی(مطالعه‌ی مربوط به جراحی جمجمه‌ی سگ توسط تیم پزشکان و دامپزشکان) اطلاعاتی در دسترس قرار خواهد گرفت.

استفاده از پرینتر سه بعدی در پزشکی

پرینت سه بعدی و پزشکی

پرینتر سه بعدی کاربردهای زیادی در پزشکی دارد. از آنجایی که تولید محصولات شخصی‌سازی‌شده یکی از کاربردهای پرینترهای سه بعدی است؛ این تکنولوژی در پزشکی (که تولید‌ منحصر به فرد و شخصی سازی شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است) کاربردهای زیادی دارد. تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی با پرینتر سه بعدی فلز، تولید مدل‌های آموزشی پزشکی و پروتزهای مختلف دست و پا از کاربردهای مهم و اصلی پرینت سه بعدی در پزشکی است.

پرینت سه بعدی بافت زنده

پرینت سه بعدی بافت های زنده

پرینت بافت زنده یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرینت سه بعدی است. در این روش ارگان زنده با استفاده از سلول‌های زنده ساخته می‌شود. روش ساخت در پرینتر سه بعدی زیستی یا بیوپرینتر شبیه به روش پرینت سه بعدی FDM است. در واقع متریال با استفاده از اکسترود شدن لایه‌لایه چیده شده و محصول نهایی را می‌سازد.

تولید مدل‌های آموزشی از آناتومی بدن انسان

پرینت سه بعدی مدل های آموزشی پزشکی

یکی دیگر از کاربردهای مهم چاپگر سه بعدی در پزشکی، تولید مدل‌های آموزشی از آناتومی بدن انسان است. این تولیدات زمانی نسبت به تولید مدل‌های آموزشی در گذشته (با تزریق پلاستیک و قالب‌گیری برای تولید انبوه) ترجیح پیدا می‌کند که امکان شخصی‌سازی‌شدن در آن‌ها وجود دارد. پرینت سه بعدی در آموزش پزشکی کاربرد منحصر‌به‌فرد و قابل توجهی خواهد داشت.

پرینتر سه بعدی و عمل موفقیت‌آمیز تومور

پرینت سه بعدی فلز برای تولید ایمپلنت های پزشکی

با اینکه در حال حاضر، از چاپ سه بعدی در پزشکی استفاده شده است اما به نسبت مزایای آن کاربرد کمی دارد، اخیرا، عمل جراحی بر روی یک سگ هاسکی انجام شد که از پوکی استخوان در دیواره جمجمه‌اش رنج می‌برد و با اینکه بیماری وی سرطانی نبود، فشار شدیدی بر مغز وی وارد می‌شد. برای تولید ایمپلنت‌های جمجمه‌ی سر سگ با استفاده از ایمپلنت تیتانیوم پرینت سه بعدی صورت گرفت. که این عمل، از طریق روش‌های دامپزشکی مانند ایمپلنت‌های جراحی و دستگاه‌ها منجر به حذف موفقیت‌آمیز تومور خوش‌خیم سگ شد که با استفاده از روش‌های پزشکی انسان و دامپزشکی صورت گرفته بود.

مطالعه‌ی مهم دانشگاه اوترخت

عمل جراحی ذکر شده تنها بخشی از مطالعات مهم دانشکده‌ی دامپزشکی و پزشکی دانشگاه اوترخت است. این تیم در تلاش هستند که با استفاده از تکنولوژی چاپگر سه بعدی، بتوانند به سگ‌هایی که مشکلات پا دارند نیز کمک کنند و در واقع، تکنولوژی و مرتبط کردن تکنیک‌های جراحی نیز ممکن است به پاها و جراحی‌های دیگر مربوط به سگ منجر شود. در سال‌های اخیر، دامپزشکان و پزشکان دانشگاه اوترخت با همکاری هم در زمینه‌ی تحقیقات احیاکننده همکاری داشته‌اند.

چاپ سه بعدی و مراقبت‌های ویژه

جراحان درگیر در این عمل جراحی، قادر به استفاده از یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از چاپ سه بعدی دنیا هستند و آن مراقبت ویژه بیمار است. متخصص پزشکی و دامپزشکی هر دو دراین عمل همکاری کردند، پس از طراحی سه بعدی بخش جمجمه‌ی سگ، با موفقیت ایمپلنت انجام شد. Meij توضیح داد: “ما در حال همکاری بیشتر با طب انسانی هستیم و این امر، باعث شده است تا بتوانیم با همکاری محققان دامپزشکی و افرادی که در آزمایشگاه Hubrecht، بیشتر بر روی سگ و اسب و بیماری‌های مشترک در انسان و حیوانات تمرکز کنیم و در کل بر روی سلامت و پزشکی متمرکز هستیم.”

نتیجه‌ی عمل

پروفسور Bjorn Meij، جراح دامپزشکی گفت: “یکی از مزایای اصلی چاپ سه بعدی جمجمه، این است که می‌توان آن را کاملا در شخص و یا حیوان دریافت‌کننده‌ی آن تعبیه کرد و با وجود تیتانیوم متخلخل، امکان رشد برای استخوان فراهم می‌شود.” پس از عمل جراحی، سگ به راحتی توانست به خانه برگردد. این تکنولوژی می‌تواند بر تولید پروتز برای سگ‌ها و اسب‌های بسیاری به کار رود که دچار مشکلاتی در ستون فقرات یا مفاصل خود هستند. مشکلاتی همچون بیماری آرتروز، که حیوانات زیادی از آن رنج می‌برند.

۵/۵ (۳ Reviews)

نظرات کاربران