پرینتر سه بعدی و پرینت دنده بیمار بلغاری برای اولین بار

Ivaylo Josifov، تصور می‌کرد که در سلامت کامل است ولی وقتی به پزشک مراجعه کرد و بعد از عکس‌برداری و استفاده از اشعه ایکس قفسه‌ی سینه‌اش معلوم شد که در پنجمین دنده‌ی سمت راست بدنش توموری رشد می‌کند. این یک بیماری مادرزادی بود که می‌توانست منجر به تضعیف قفسه سینه و مسائلی مانند مشکلات تنفسی شود. از آنجایی که خطر ادامه‌ی رشد تومور وجود داشت، حذف کامل آن دنده و جایگزینی آن با ایمپلنت بهترین گزینه بود. پزشکان جوزفیف، تصمیم گرفتند با استفاده از پرینتر سه بعدی و پرینت دنده بیمار بلغاری برای اولین بار بپردازند و به سلامتی وی کمک کنند، تا مسئله‌ای را آزمایش کنند که چند بار در سراسر جهان انجام شده ولی قبل از آن هرگز در بلغارستان انجام نشده بود.

Ivaylo Josifov به همراه یکی از پزشکانش

Ivaylo Josifov به همراه یکی از پزشکانش

فرآیند پرینتر سه بعدی و پرینت دنده بیمار بلغاری برای اولین بار

پزشکان، پرینتر سه بعدی را انتخاب کردند، زیرا از این طریق می‌توانند یک نسخه‌ی کامل از شکل اصلی با ضخامت و انحنای دقیق ارائه‌ دهند. آن‌ها ابتدا استخوان اصلی را اسکن سه بعدی کرده و پس از طراحی سه بعدی سپس آن را به دفتر خدمات پرینت سه بعدی بلغاری ارسال کردند. سپس فایل را برای پرینت سه بعدی آماده کرده و آن را تنظیم می‌کنند تا مطمئن شوند که در دیواره‌ی قفسه سینه قرار می‌گیرد و در نهایت با استفاده از پرینتر سه بعدی ۳DGence آن را پرینت کردند.

فرآیند پرینتر سه بعدی و پرینت دنده بیمار بلغاری برای اولین بار

فرآیند پرینتر سه بعدی و پرینت دنده بیمار بلغاری برای اولین بار

دنده جدید حاصل از پرینت سه بعدی

دنده جدید حاصل از پرینت سه بعدی، با استفاده از پلی‌آمید انعطاف پذیر و   FDA Approved تولید شده است. Georgi Tolev گفت: “پس از آماده شدن مدل اولیه، کار را شروع می‌کنیم تا بتوانیم به طور مداوم آن را ادامه دهیم. هر مدلی قبل از رسیدن به مرحله‌ی پرینت سه بعدی کاملا تحلیل شده و بهبود می‌یابد.” قبل از اینکه دنده جایگذاری شود، سوراخ‌های سه میلی‌متری به منظور تسهیل برش و پیوند در آن ایجاد می‌شود و سپس به طور کامل با استفاده از اتیلن اکسید و همچنین اشعه‌ی گاما و اتوکلاو در دمای ۱۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد استرلیزه شد. این عمل جراحی در بیمارستان Tokuda انجام شد و بیمار به سلامتیش دست یافت.

دنده جدید حاصل از پرینت سه بعدی

دنده جدید حاصل از پرینت سه بعدی

مزایای استفاده از چاپگرهای سه بعدی

فیلیپ تورزیانسکی، مدیر توسعه کیفیت در ۳DGence گفت: “چاپگرهای سه بعدی مورد استفاده ما، کیفیت و دقت ابعاد را افزایش می‌دهند چرا که این عوامل در پزشکی بسیار مهم هستند.” دنده‌ به صورت جداگانه‌ طراحی شده است و امکان اعمال بسیار دقیق عنصر جدید را به جای استخوان حذف شده فراهم می‌کند. با استفاده از چاپگر سه بعدی ۳DGence، امکان جایگزینی دنده‌ی از دست رفته با قطعه حاصل از پرینتر سه بعدی با همان شکل، منحنی، عرض و ضخامت وجود دارد.”

استفاده از چاپگر سه بعدی پزشکان در آینده

با توجه به موفقیت این فرآیند، پزشکان در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند که از ایمپلنت‌های حاصل از پرینتر سه بعدی شده‌ی بیشتری استفاده کنند و در حال برنامه‌ریزی پروژه‌های جدید با استفاده از این ایمپلنت‌ها هستند و قصد دارند ایمپلنت سه دنده متصل به یک جناغ را ایجاد کنند. پروفسور منچوف، رئیس بخش جراحی قلب و عروق در بیمارستان Tokuda، گفت: “این دوره جدیدی در بازسازی دیواره‌ی قفسه سینه برای بیماران مبتلا به تومورهایی است که نیاز به برداشتن ساختارهای استخوانی غضروفی دارند.”

مواد مورد استفاده، سازگاری بافت را بهبود داده‌ است و دقت بازتولید این امکان را فراهم می‌آورد تا برش‌های عمیقی در دیواره‌ی قفسه سینه انجام شود، به علاوه، دقت بازتولید اجازه می‌دهد تا جایگزینی آن‌ها با ایمپلنت‌ها به صورت شخصی‌سازی طراحی شده باشد.

استفاده از چاپگر سه بعدی پزشکان

استفاده از چاپگر سه بعدی پزشکان

وضعیت پزشکان قبل از چاپ سه بعدی

بدون چاپ سه بعدی، پزشکان زمان بسیار زیادی را صرف می‌کنند تا یک ایمپلنت که به طور کامل مناسب بوده و با دنده‌ی اصلی بیمار هماهنگ باشد، ایجاد کنند. ایمپلنت نامناسب می‌تواند به درد و عوارض منجر شود و احتمالا منجر به جراحی اضافی در آینده شود. اما با چاپ سه بعدی، امکان بازسازی مجدد برای بیمار فراهم می‌شود تا سریع‌تر بهبود یابد و به زندگی معمولی‌اش ادامه دهد.

سختی درمان آسیب‌های دنده انسان بدون چاپ سه بعدی

سختی درمان آسیب‌های دنده انسان بدون چاپ سه بعدی

۵/۵ (۲ Reviews)

نظرات کاربران