پرینتر سه بعدی و درب هزار سالهی معبد بودایی ژاپنی
بیودواین، یک معبد بودایی در شهر اوجی، در استان کیوتو ژاپن است، که در اواخر دورهی هیون ساخته شده است و حتی در پشت یک سکهی ژاپنی عکس آن حک شده است. در واقع، در سال ۹۹۸ به عنوان یک ویلای منحصربهفرد ساخته شده بود، بیودواین، در سال ۱۰۵۲ ساخته شد و یک سال بعد، به یک معبد بودایی و سالن ققنوس تبدیل شد. در سال ۱۳۳۶، به علت آتشسوزی تنها ساختمان اصلی در محل، باقی ماند. همانطور که قابل تصور است، با وجود تلاشهای نگهداری و مراقبت دقیق، پس از یک هزار سال، این محل نیاز به مراقبت بیشتری دارد. پرینتر سه بعدی و درب هزار سالهی معبد بودایی ژاپنی، موضوعی است که به رفع این مشکل کمک کرده است.
علت روی آورن به بازسازی درب
یکی از مشکلات بزرگتر، دربهای اصلی غربی بود که در یک دورهای به زیبایی نقاشی شده بود و نگهداری میشد اما؛ به تدریج شروع به کمرنگ شدن، ورقه ورقه شدن و از بین رفتن کرد.
بازسازی دربهای بزرگ چوبی
مونشو کامی، کشیش اصلی معبد، تیمی را برای بازسازی دربهای بزرگ چوبی گرد آورد. این تیم ده سال به سختی، تلاش کردند با استفاده از تکنولوژیهای مدرن، روشی را برای شبیهسازی رنگهای اصلی و بازسازی مجدد آن بیابند. هر یک از دو درب اصلی، حدودا هشت پا طول و چهار پا عرض دارد و هر دو به شدت لایه لایه شده بودند، و بسیار الزامی بود قدیمیترین سبک نقاشی کلاسیک ژاپنی Yamato-e موجود بر روی دربها محافظت شود. شاید به نظر برسد، تلاش زیادی که صورت میگیرد اهمیتی ندارد، اما بیودواین، یک مکان بسیار مقدس و مهم برای مردم ژاپن محسوب میشود. در نتیجه، لازم بود دربهای اصلی با نوع جدید آن که به بازسازی دقیق نیاز داشت به منظور حفظ و نگهداری ظاهر معبد جایگزین شوند.
همکاری شرکت آگفا گرافیک ژاپن
هنگامی که گروهی که توسط کامی به کار گمارده شده بودند، کارشان را به اتمام رساندند، پروژهی خود را به شرکت آگفا گرافیک ژاپن، که یک شرکت جهانی است سپردند و از آنها درخواست کردند که درب باستانی را بازسازی کنند.
عملکرد شرکت آگفا گرافیک ژاپن
تیم کامی، تصویری دیجیتالی از درب را فراهم کردند و در اختیار شرکت آگفا گرافیک ژاپن قرار دادند که با استفاده از جوهرهای UV-inkjet خود تصویر را بازسازی کنند. آنها از تکنولوژی تطبیق رنگ خود استفاده کردند تا مجددا رنگ را به اندازهای که به رنگ اصلی نزدیک باشد، ایجاد کنند. برای این کار، از یکی از چاپگرهای سه بعدی جوهرافشان خود Anapurna 2050i استفاده کردند تا تصویر را بر روی چوب دربها حک شود.
پرینتر سه بعدی و درب هزار سالهی معبد بودایی ژاپنی
در این مرحله، تیم آگفا گرافیک مجبور شد خلاقیت خود را با روندی سریعتر اعمال کند. حتی دربهای معمولی به ندرت صاف میشوند اما دربهای پیچیدهی معبد بودایی دارای منحنیهایی بود که با پرینت دو بعدی نمیتوانست کار کرد، بنابراین، به تکنیک جدید چاپ سه بعدی که یک تکنولوژی کاملا جدید است، روی آوردند. که با استفاده از دستگاه Anapurna 2050i و جوهر مورد نظر بر روی سطح ایجاد شد و به علاوه؛ آنها به رنگ سفید نیز برای بازسازی قطعات سفید اصلی احتیاج داشتند.
پرینتر سه بعدی و درب هزار سالهی معبد بودایی ژاپنی
کامی گفت:”زمانیکه درب را دیدم، به قدری هیجانزده شده بودم که نتوانستم جلوی اشکهایم را بگیرم، دیدن این درهای بازسازی شده، برای بیست سال مهمترین و عزیزترین آرزوی من بود.”
درب های جدید در موزه بیتو در معبد نمایش داده میشوند تا قبل از اینکه آنها را در درب غرب نصب کنند و جایگزین اصلی آنها شوند. دربهای بازسازی شده را میتوان تا ۶ دسامبر مشاهده کرد و بازدیدکنندگان موزه میتوانند توضیحات مفصلی از چگونگی بازسازی دربهای مورد نظر، از جمله تلاش برای چاپ تصویر اصلی بر روی آنها، تحقیقات در زمینه بازسازی رنگ و فنآوریهای مدرنی مانند جوهر افشان و پرینت سه بعدی که برای تکمیل پروژه مورد استفاده قرار گرفتند، دریافت کنند.
نظرات کاربران