\

پروژه های موفق پرینت سه بعدی : از رشته های نورون مغزی تا رشته های پرینت سه بعدی

در دومین سری از داستان پروژه های موفق پرینت سه بعدی رضا طباطبایی از گروه مدینا طب فارغ التحصیل مهندسی پزشکی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران داستان موفقیت خود را برایمان بازگو میکند.

” دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی در رشته های متفاوتی مشغول به کار میشوند، من با توجه به علاقه ای که به بردهای الکترونیکی و پژوهش داشتم حدودا ۶ سالی هست که در این حیطه فعالم.

طراحی بردهای الکترونیکی مولفه های بسیاری از حوزه های علوم پایه را تحت تاثیر قرار داده است. ورود من به نوروساینس از چهار سال پیش باعث شد تا ایده های جدیدی برای خلق به سراغم بیاید و این دو را رشته را در هم آمیزم.

علوم اعصاب دریچه ورود به یک دنیای ناشناخته است. یک دنیا اطلاعات در هر نورون مغزی قابل بررسی است. هدف ما خلق دستگاه و وسایلی است که  توان دریافت اطلاعات بیشتری از این دنیای ناشناخته داشته باشد. رشته های اعصاب مرتبط به هم به حدی جذاب هستند که داده ها و اطلاعات آن هزار راز مگو دارند.

تمام نورون‌ها فارغ از نوع، سه عملکرد اساسی دارند:

دریافت پیام: جمع‌آوری سیگنال یا اطلاعات از محیط
ادغام سیگنال‌های ورودی: خروجی این عملکرد، انتقال یا عدم انتقال پیام است.
انتقال پیام: انتقال دستور عملکردی از مغز به سلول های هدف (مثل سلول‌های عضلانی، غدد یا نورون‌های دیگر)بررسی این عملکردها با دستگاه هایی همچون نوروفیدبک و بسیاری از دستگاههای شاخص دیگر انجام می شود. زمانی که وارد شرکت مدینا طب  شدم با توجه به حوزه فعالیت شان  نسبت به گروه  مدینا طب احساس خوبی برایم ایجاد شد.  هدف شرکت بر روی تولید دستگاه ها در ایران و تولید داخلی دستگاه های کم یاب برای من جای پیشرفت و نوآوری در این زمینه را ایجاد میکرد. 

 تولید داخلی برایمان ارزش افزوده ایجاد کرد

بسیاری از دوستان معتقدند که مهندسی معکوس در ایران به تولید خیلی از محصولات خارجی کمک کرده است. با بخشی از این موضوع موافق هستم چون شناخت و دانش علمی برای ساخت مجدد و حتی عیب یابی محصول خود یک مقوله ی جداگانه است. واردات تجهیزات در حوزه علوم اعصاب یکی از کارکرد های شرکت مدینا طب بوده است و در کنار آن عملکردهای متفاوتی در حوزه تولید نرم افزار تحلیل داده ، عیب یابی و تولید دستگاه را هدف قرار داده بودند.

هدف تولید در داخل از موضوعاتی مهمی بود که در چند سال اخیر بصورت جدی در مدینا طب پیگیری شد و من جزئی از این بخش هستم یعنی  بخش تولید محصول و دستگاه های مختلف  در حوزه ی علوم اعصاب . کارگروه تولید به موازات قسمت تحقیق و توسعه در محل شرکت راه اندازی شده و تیم تحقیقاتی با بررسی ساختار دستگاهای وارداتی، شناخت عیوب و مقایسه دستگاهای مختلف و با تکیه بر دانش بالا، تجربه و با توجه به نیاز متخصصین اقدام به تولید چند دستگاه به صورت آزمایشگاهی می کند.

برای تولید یک محصول هزاران راه باید رفت، نقشی که در این زمان پرینت سه بعدی برای ما ایجاد کرده بسیار جالب است، دستگاهی داشتیم که با توجه به هزینه بر بودن قرار بر تولید آن نداشتیم.  برای ثبت علمی قطعه ی مد نظر را به پیشنهاد یکی از دوستان پرینت سه بعدی را امتحان کردیم و این شروع برنامه ما برای تولید بود.

شاید بپرسید چرا ؟ ویژگی های خاص پرینترهای سه بعدی مثل زمان کم برای تولید، قیمت مقرون به صرفه، متریال عالی و حتی بهتر از مشابه خارجی ما را به جای صرفا ساخت یک نمونه برای ثبت به سمت تولید انبوه مستقیم محصولمان با پرینت سه بعدی کشاند!

همچنین استفاده از قطعه ی پرینت شده به لحاظ زمانی هم برای ما به صرفه بود، زمانی که قطعه را تحویل گرفتیم متوجه شدیم که استفاده از این کانکتور تولید محصول  را در یک بازه زمانی کوتاه با هزینه به صرفه اجرا خواهد کرد. با این پیشرفت میتوانم بگویم تقریبا در هدف بومی سازی محصولات جای پای خودمان را محکم تر کردیم.

 چندین سال هست که برای واردات دستگاه چالش های زیادی را پشت سر میگذاریم. چون دستگاههای علوم اعصاب نمونه های متفاوتی دارند و بهترین برند ها با توجه به تحریم بسیار گران و دارای نرم افزاری انحصاری هستند. همین دلایل سبب شده تا تولید در این حوزه ی علمی ، جذاب و بسیار مفید باشد. 

چطور پرینت سه بعدی  با مدینا طب همیار شد:

 

چطور پرینت سه بعدی  با مدینا طب همیار شد:


با توجه به اینکه دستگاههای تولید شده در مدینا طب فروش محدود دارند بنابراین بسیاری از تکنیک های تولید انبوه برای راه اندازی خط تولید نامناسب و صرفا هزینه بر تلقی می شد،  بنابراین برای بالا بردن کیفیت محصول با استفاده از پرینت سه بعدی کار را پیش بردیم، تکنیکی که سبب شد سرعت تولید و مونتاژ و بررسی دستگاه ها به صورت فنی بسیار سریعتر و در یک سیکل درست قرار بگیرد. ماحصل این تلاش منجر به تولید انبوه دستگاه تحریک الکتریکی مغز ما به اسم  neuro stim2 در سال ۱۳۹۴ شد.

 در دستگاههای تولیدی توسط مدینا طب دو اصل جهت توسعه دنبال شده اولین  اصل قابلیت کار کردن با دستگاه توسط مهندسین پزشکی و پزشکان به صورت همزمان است، یعنی هم پزشک از دیتای پرینت شده و خطی دستگاه برای بررسی اعصاب استفاده میکند (مانند: نوار مغز و آنالیز ساده آن) و هم مهندس می تواند از دیتای خام آن اطلاعات زیادی را استخراج کنند. 

تفاوت دستگاههای مدیناطب با نمونه های خارجی در قابل دسترسی بودن دیتای خام دریافتی توسط دستگاه است که در واقع موجب ایجاد کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف برای این دستگاه ها می شود.

از تجربه هایی که داشتید و چشم اندازتان برایمان بگویید:

“من همیشه معتقد هستم که کارهای گروهی و اشتراکی قابلیت های ارزشی زیادی دارند. از یک تجربه ی جالب برای تان صحبت کنم، ما دو سال بود که برای قطعات مختلف نمونه قطعه یا طراحی ساده و تغییرات آن را به تیم پرینت سه بعدی ی میدادیم، آنجا طراحی و پرینت نهایی انجام می شد. در آخرین ایده هایم یک طرح را برای طراح ارسال کردم و در نهایت در تیم تایید شد. مشکل این بود  که نمونه اصلی قطعه به لحاظ تکنیکال پس از مدت زمانی معین گرمای زیادی تولید می کرد. خب این نکته هم برای شخص تحت آزمایش و هم به لحاظ استفاده از دستگاه پارامتر جالبی محسوب نمی شد بنابراین با مشورت با تیم طراحی و فنی پرینت سه بعدی ۳DFAST یک متریال خوب انتخاب شد و قطعه پس از دو هفته به دست ما رسید.

قطعه را در مدار و به دستگاه متصل کردیم. نکته ی اصلی این بود: قطعه گرم نشدولی داده های دریافتی خللی نداشت، کشف خوبی بود با این متریال هم مقاومت قطعه سطح بالایی داشت، هم رصد مغزی بیماران برای ساعت ها میسر می شد. آن هم بدون آسیب و یا ایجاد اختلال در رصد  سیگنال ها.

چشم اندازی که برای این مسیر تصور میکنم، بسیار روشن است. چون در حوزه علوم پایه کشور ما بسیار پیشرفت های زیادی داشته و حتی از کشورهای مدعی پیشی گرفته است.

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران