پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا به عنوان گامی بزرگ در جهت بهبود زندگی

اخیرا صنعتگران و متخصصانی که در زمینه‌ی پیشرفت و بهبود زندگی، مشغول فعالیت هستند، بر روی چگونگی کاهش کار نیروی انسانی و ارتقای کیفیت زندگی متمرکز شده‌اند. جای تعجب نیست که امروزه در سراسر جهان هر صنعتی به ماشین‌های خودکار و یادگیرنده تمایل زیادی دارد، یکی از دلایل این موضوع این است که پیشرفت‌های تکنولوژیک سریع، ما را قادر به استفاده از ابزارهای موثری می‌کند که می‌تواند فعالیت انسان و همچنین خطا را به حداقل برساند. امروزه اینترنت اشیا (IoT) به عاملی پیشرو و موثر برای بهبود سطح زندگی تبدیل شده است، در ادامه به پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا به عنوان گامی بزرگ در جهت بهبود زندگی پرداخته می‌شود.

ظهور پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا

در گذشته ما از ماشین‌های کنترل دستی استفاده می‌کردیم. به عنوان مثال، اگر می‌خواستیم از یک بخاری استفاده کنیم، طبق زمان برنامه‌ریزی شده از کلیدهای روشن خاموش استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر، به لطف ظهور IoT، ما می‌توانیم با استفاده از سوئیچ‌های “روشن” و “خاموش” از راه دور با کمک دستگاهی مانند یک گوشی هوشمند یا یک دستگاه کنترل صدا آن را کنترل کنیم. ترکیب تکنولوژی پرینتر سه بعدی و IoT، موجب ایجاد یک دوره کاملا جدید و متفاوت شده است و از این طریق فرصت‌های بی‌پایانی ایجاد خواهد شد.

مزایای ترکیب پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا

با توجه به تحقیقات پیوسته، انتظار می‌رود که بازار تکنولوژی سه بعدی تا سال ۲۰۲۰، به ۱۷۵ بیلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه به ۲۱% دست یابد. فاکتورهایی مانند هزینه‌های عملیاتی کم، توانایی تحمل دمای بالا، افزایش استحکام و قدرت با حفظ وزن سبک، صنعت‌ها را به سوی تکنولوژی سه بعدی سوق می‌دهد.

طی چند سال اخیر، هر چند پرینتر سه بعدی هنوز در حال رشد است و کاملا مورد استفاده قرار نگرفته، اما؛ چندین مهندس از این تکنولوژی در تولید دستگاه‌های IoT استفاده کرده‌اند. چاپ سه بعدی، مزایای مختلفی دارد مانند انعطاف‌پذیری در توسعه‌ی مدل‌های مختلف، در مقیاس‌های متفاوت و مواد و رنگ‌های متنوع و این عوامل باعث می‌شود که صنعت‌کاران به ترکیب تکنولوژی پرینت سه بعدی و اینترنت اشیا بپردازند.

تولید بدنه دستگاه های اینترنت اشیا با پرینتر سه بعدی

یکی از بارزترین کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت اینترنت اشیا استفاده از آن برای تولید قاب وسیله های الکترونیکی است. بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های فعال در حوزه اینترنت اشیا برای نمونه سازی و حتی تولید انبوه محصولات خود از پرینت سه بعدی برای تولید بدنه دستگاه خود استفاده می کنند.

ساخت بدنه دستگاه های اینترنت اشیا با پرینتر سه بعدی

ساخت بدنه دستگاه های اینترنت اشیا با پرینتر سه بعدی

در دسترس و سریع بودن تولید محصول با پرینتر سه بعدی امکان گرفتن بازخورد از کاربران و اصلاح سریع دیزاین دستگاه را ممکن می سازد.

محصولات تولید شده حاصل از پرینت سه بعدی

دستگاه‌های IoT، داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که می‌توانند برای ساختن محصولات شگفت‌انگیز مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی‌که IoT با چاپ سه بعدی ترکیب می‌شود، فرصت‌های بی حد و حصری ایجاد می‌شود و طراحی محصولات سفارشی با قیمت پایین تبدیل به واقعیت می شود.

به عنوان مثال، تولیدکنندگان می‌توانند کفش یک دونده را با استفاده از چاپگر سه بعدی با توجه به وزن و عادات وی و نحوه‌ی وضعیت پای او در زمان‌های متفاوت حین دویدن تولید کنند.

تولید کفش اختصاصی با پرینتر سه بعدی

تولید کفش اختصاصی با پرینتر سه بعدی

یا هنگامی‌که قرار است یک راکت تنیس سفارشی شده طراحی شود، طراح می‌تواند از داده‌ی جمع‌آوری شده مربوط به عملکرد یک بازیکن در حین بازی استفاده کند و به طراحی یک راکت پرینت سه بعدی شده که کاملا با نیازمندی‌های ورزشکار مطابقت دارد، بپردازد.

ارتباطات بدون الکترونیک توسط محققان دانشگاه واشنگتن

محققان دانشگاه واشنگتن (UW) دستگاه‌های پرینتر سه بعدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از باتری یا الکترونیک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تیم مهندسی با استفاده از یک روش بازتابنده محیطی برای توسعه این دستگاه‌ها، از آنتن‌ها و سیگنال‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها بدون نیاز به برق خارجی استفاده می‌کند.

به گفته جنیفر مانکف، استاد مهندسی UW، “هدف ما این بود که یک تکنولوژی قابل دست‌یابی با استفاده از پرینتر سه بعدی ایجاد کنیم و با ایجاد یک راه‌حل بی‌سیم که می‌تواند پرینت سه بعدی باشد و این امکان را فراهم می‌کند که دستگاه خودش اطلاعات را جمع‌آوری کند. در طی این فرآیند، ما دریافتیم که تکنولوژی سه بعدی و IoT، کلیدهای موفقیت‌آمیزی برای آینده هستند.”

مزایای متعددی وجود دارد، از قبیل سرعت بخشیدن به فرآیند تولید قطعات الکترونیکی و از بین بردن کامل محدودیت‌های موجود در تخته مدار دو بعدی. علاوه بر این، صفحات مدار حاصل از چاپ سه بعدی با اشکال مختلف می‌تواند طراحی شوند و فرصت ایجاد محصولات بهتری را فراهم کنند. علاوه بر این، این صفحات، اجازه می‌دهد تا اشیاء سبک وزنی ایجاد شود که می‌تواند در مراقبت‌های بهداشتی، نظامی یا هوافضا استفاده شود.

پرینتر سه بعدی، IoT و مراقبت‌های بهداشتی

با توجه به اینکه چاپ سه بعدی هنوز در مرحله رشد است اما؛ با پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، درب‌های جدیدی در بخش مراقبت‌های بهداشتی گشوده شده است. آشکارترین مورد استفاده از چاپ سه بعدی در مراقبت‌های بهداشتی، طراحی پروتزهای سفارشی و ایمپلنت‌های پزشکی است. ترکیب تکنولوژی سه بعدی و IoT، به جراحان کمک خواهد کرد تا شرایط بیمار را دقیق‌تر بررسی کنند و به این ترتیب، قبل از جراحی با بیمار آشنا می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های IoT می‌توانند به مراقبت‌های حیاتی بیمار قبل و بعد از جراحی کمک نمایند و در نهایت به تشخیص بیماری سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌شود.

۵/۵ (۳ Reviews)

نظرات کاربران