آیا ساختمان های مسکونی و تجاری برروی سینی ساخت پرینتر سه بعدی قرار خواهند گرفت؟ 

بیایید با هم آینده را پیش بینی کنیم! مرحله به مرحله تصویری از آینده پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان را مجسم کنیم.

آیا شما شک دارید که روزی پرینتر سه بعدی به یکی از ابزار موثر در صنعت ساختمان تبدیل می شود؟ باید بگویم که من در حتمی بودن این قضیه شکی ندارم. شاید از دیدگاهی بازتر بتوان گفت در همین لحظه ای که شما در حال خواندن این مقاله هستید پرینتر سه بعدی یکی از ابزارهای بسیار موثر در صنعت ساختمان است. ساخت ماکت ها و نمونه های فراوانی که در سراسر جهان پرینت سه بعدی می شوند گویای این مطلب است که در بخش طراحی و نمونه سازی ساختمان دستگاه های پرینتر سه بعدی نقش مهمی را ایفا می کنند.

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

اما برگردیم به مبحث ساخت، آیا واقعا در این بخش پرینترهای سه بعدی حرفی برای گفتن دارند؟

همانطور که می دانید تلاش ها و تحقیقات بسیاری در حال انجام است. دانشمندان قصد دارند تا مواد که از سالیان دور در صنعت ساختمان استفاده می شود را به نحوی با تکنولوژی ساخت افزایشی پیوند بزنند. دلیل این امر راحتتر کردن کار ساختمان سازها است. فعالین صنعت ساختمان روش های خاص خود را دارند و به راحتی حاضر به تغییر چارچوب های خود نیستند، پس صنعت پرینت سه بعدی به دلیل جدید بودن و به طبع کوچک تر بودن باید خود را با صنعت بزرگتر تطبیق بدهد. مواد اولیه، تکنیک ها و زیبایی شناسی ساختمان های امروزی مسائلی است که پرینترهای سه بعدی باید بتوانند از پس این ها بر بیایند.

در حال حاضر اوضاع چطور است؟

واقعیت این است که در حال حاضر پیوند بین صنعت پرینت سه بعدی و طراحی سه بعدی و پیاده سازی نقشه های ساختمانی در فاز تحقیقاتی و اکتشاف به سر می برد. در همین مرحله مواد اولیه برای ساختمان سازی معرفی شده است که به خوبی با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید می شود ولی محدودیتی هایی که پیش رو است شامل ابعاد جعبه ساخت پرینتر هم می شود.اگر بخواهیم یک ساختمان واقعی داشته باشید ابعاد این پرینتر تحقیقاتی باید بسیار بسیار بزرگتر از چیزی باشد که در حاضر ساخته شده است.

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

به دستگاهی که در عکس می بینید دقت کنید! یک دستگاه غول پیکر به حساب می آید که توانایی پرینت مصالح ساختمانی را به صورت پیش فرض در لیست ویژگی هایش دارد. این پرینتر می تواند بخش های کوچکی از یک ساختمان را به صورت جدا جدا پرینت کنید. اما شاید کسی بپرسد که:

آیا می توان یک ساختمان را به صورت یکپارچه با استفاده از پرینتر سه بعدی تولید کرد؟ جواب ساده است: در حال حاضر خیر!

این جواب به این معنی نیست که هرگز نمی توان چنین کاری کرد. نیکیتا چنیونتای (Nikita Cheniuntai)، موسس و مدیرعامل شرکت ساختمانی Apis Cor به رسیدن تکنولوژی ساخت افزایش به این مرحله کاملا امیدوار و خوشبین است. اما موانع بسیاری در این راه وجود دارد و قطعا رفع این موانع نیازمند زمان زیاد و تحقیقات فراوانی است. شرکت Apis Cor سال گذشته یک خانه کوچک را در عرض ۲۴ ساعت با استفاده از پرینتر سه بعدی بنا کرد، چنیونتای این اتفاق را رسیدن به هدفی ارزشمند عنوان می کند و در ادامه می گوید:

دیدگاه ها و روش های زیبایی را می بینیم که ما را به جلو هل می دهند. ما باید کارهای بسیار زیادی انجام دهیم. تکنولوژی ای که راجع به آن صحبت می کنیم تا مردمی شدن و رسیدن به بازارهای رقابتی مسیر سختی را پیش رو دارد. ما در حال حاضر درگیر این مسائل هستیم و هدفی که پیش رو داریم این است که در انتهای سال ۲۰۱۹ روشی کاربردی برای تولید یک ساختمان کامل با استفاده از پرینتر سه بعدی معرفی کنیم. منظور ما از یک ساختمان کامل بنایی است که دارای فوندانسیون، دیواره ها و همچنین سقف باشد. برای سال ۲۰۱۸ راهکاری را آماده کردیم تا بتوان با استفاده از آن به صورت بالارونده و افزایشی بخش هایی از ساختمان را به صورت کاملا خودکار پیاده سازی کرد.

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

پرینتر سه بعدی و صنعت ساختمان سازی

پرینت سه بعدی خانه با در و پنجره

یک شرکت دیگر که برروی تولید ساختمان با استفاده از پرینت سه بعدی کار می کند  NorDan AB است. شاید تا به حال به ساخت در و پنجره با استفاده از پرینتر سه بعدی حتی فکر هم نکرده باشید، اما این شرکت این کار را انجام می دهد. شرکت NorDan AB  برروی پرینترهای سه بعدی سایز بزرگ برای ساخت خانه سرمایه گذاری بسیار جدی کرده است. این کمپانی نزدیک به ۱۶۰۰ کارمند و تعداد زیادی کارخانه در نروژ، سود و لهستان دارد. شرکت NorDan تا کنون در و پنجره های چوبی بسیار با کیفیتی تولید می کرد و به تازگی پرینتر سه بعدی به پروسه ساخت این در و پنجره ها اضافه کرده است.

دستگاهی در این شرکت به کار می رود توسط BLB Industries AB در ابعاد بزرگ ساخته شده که گرانول پلاستیکی را پرینت می کند و نام این تکنولوژی را Fused Granular Fabrication یا FGF گذاشته است. خریداران این دستگاه ها می توانند از پلاستیک هایی که خودشان در اختیار دارند استفاده کنند و محدودیت در این مورد ندارند. شرکت BLB Industries در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است و پرینترهای تا ابعاد ۵ در ۵ در ۵ متر هم ساخته است.

پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان

پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان

انسان یا تکنولوژی؟

سوال بعدی که پیش می آید این است: آیا همیشه بهتر است که انسان را با تکنولوژی جایگزین کنیم؟

با توجه به آن تا با به حال پیش آمده در این لحظه جواب روشن به نظر می رسد، همانطور که می توانیم یک پهباد را برای جستجو بین مواد انفجاری بفرستیم یا از آن برای پیدا کردن انسان ها در میان آتش یا در ساختمان های تخریب شده بفرستیم یا اینکه با استفاده از تکنولوژی های فضایی بفهمیم که سطح مریخ چه شکلی است؟ می توانیم برای ساخت ساختمان نیز از تکنولوژی استفاده کنیم و در نظر داشته باشیم که تمام ابزارهای اتوماتیک در کنار مزیت هایشان معایب و تهدیدهایی را نیز شامل می شوند.

اشتیاق های نشان داده شده به پرینتر سه بعدی دقیقا مانند تکنولوژی های دیگری است که با سرعتی زیادی در حال رشدند و می خواهند جایگاه انسان را بگیرند. آیا جایگزین کردن انسان با تکنولوژی “خوب” است؟ شاید یکی از جواب ها این باشد که شما به عنوان چه کسی این سوال را می پرسید؟ شاید این اتفاق برای شرکت ها بسیار مفید باشد اما برای شخصی که کارش را از دست می دهد چطور؟ شاید برای کسی که در مکان های تجاری قدم می زند خوب باشد اما برای فردی که تنها کارش ساختن است چطور؟. این مسئله در فرهنگ و آموزش ریشه دارد و باید سال ها برروی آن کار کرد.

 

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران