در آسمان کاری ام شهابی درخشید

شهاب محبوبی دانش آموخته دانشگاه هنر صنعتی اصفهان، رشته طراحی صنعتی، حدودا ۱۲ سال است که در این حوزه فعالیت دارد. شهاب محبوبی فعالیت خود را از سال های ابتدایی تحصیل و از شهر اصفهان آغاز کرد. علاقه مندی به دیزاین  از مهمترین عامل هایی بوده  که ایشان را به سوی طراحی صنعتی سوق داده است. او با توجه به  پروژه هایی پیشنهادی در بین شهرهای،اصفهان، تبریز و مشهد جابجا شده اند و پروژه های متفاوتی را تجربه کرده است.

سپس برای کسب  تجربه هایی جدید تر به سوی استودی Triti.life  تهران روانه شد. رویکرد طراحی صنعتی و ایده های اسباب بازی، مجهز بودن آتلیه های گرافیک و حمایت از طرح های نوآورانه سبب شده تا فعالیت در این استودیو برای او انگیزه ی بیشتری ایجاد نماید. در  Triti.life ایشان را شهاب درخشان آسمان استودیو می دانند. خلاقیت و دقت از صفاتی ایست که به ایشان اطلاق می گردد.

چرایی انتخاب  ۳dprint   توسط آقای محبوبی ؟

او میگوید ” خودپرینت سه بعدی جواب سوال شما را میدهد : سرعت عملکرد، دقت بسیار بالا و میکرونی و تنوع متریال و حتی اضافه کنم زمانبندی درست و دقیق، من سالهای زیادی بود که با دوستان عزیزی  برای تولید یک قطعه cnc  یا برای قالب گیری همکاری میکردم. اما متاسفانه قیمت بالای مواد خام حتی قبل از طراحی و تولید یک قطعه ، تست هایی که برای آن محصول را باید میگرفتیم محدود می کرد. اماپرینت سه بعدی  اینگونه نبود طراحی تا اجرا در یک فیلد قرار گرفت و خیلی پروسه های هزینه بر و طولانی حذف شدند.

یک مثال بزنم، من طراحی قطعه ای  را برای تراشکاری و cnc  به یکی از دوستان سپردم ،  اندازه ی قطعه بالغ بر ۷*۵ سانتی متر بود، ۸ میلیون تومان  هزینه آلومینیوم، ۵میلیون هم هزینه تراشکاری!! تصور کنید برای یک قطعه ۷*۵ سانتی متر!! بدتر از همه اینکه فقط یک قطعه به دستم میرسید که تست بگیرم.  خوب مطمنا با ۱۰ روز ماندن توی صف cnc و بار مالی که برای خودم یا سفارش دهنده وجود دارد قطعا پرینت سه بعدی  برای من مقرون به صرفه و از لحاظ فنی جذابترخواهد بود. در صورتی که در همین بازه ۱۰ روزه، نمونه های بیشتری را میتوانستم پرینت کنم، آن هم با متریال های متفاوت و طرح های متنوع. در این حالت تست گیری و تحلیل پروسه ی تولید سریعتر برایمان قابل بررسی است.گاهی تست ها و تحلیل فرم ها را با قطعه پرینت شده سه بعدی بررسی می کنیم و بعد از تایید به سراغ تولید قطعه و سفارش به کارگاه های تراشکاری می رویم .

تجربه هایی که توی این مدت از پرینت سه بعدی داشتم زیاد بوده، در یکی از موارد قطعه را با بهترین و گرانترین متریال پرینت کردیم. در تست ها و تحلیل فرم ها متوجه شدیم که اگر همین قطعه با همین متریال در سازه قرار گیرد، هزینه تولید آن سازه ارزانتر ، عمر مفید قطعه نسبت به نمونه تراش خورده بالاتراست. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که پرینت سه بعدی راه حل بهینه تری برای ساخت قطعه خواهد بود.

کلی قطعه ی شکسته به دستم رسید

بیشتر از دو سال است که با مجموعه ۳dfast  آشنا شده ام و میتوانم بگویم تمام سفارش های پرینت سه بعدی  لازم برای کارم را به شما می سپارم. با بسیاری از دوستان در این حوزه فعالیت داشتم و کار های پرینت سه بعدی مخصوص به خودم یا طراحی مجموعه استودیو را به آنان می سپردم، اما همیشه چند عامل برای من ناخوشایند بود :

اول اینکه مجموعه ها باید درک درستی از اطلاعات فنی داشته باشند که نداشتند، من برای محصولی که طراحی کرده بودم حتما یک پرینت ۲۰۰ میکرون می خواستم، اما محصول که به دستم می رسید کیفیت مواد بسیار ضعیف بود و ضخامت لایه ی پرینت شده با سفارش من یکی نبود. در آن بازه ی زمانی کلی قطعه شکسته به دستم رسید. یا قطعاتی که به ظاهر خوب  بودند ولی بعد از یکبار استفاده دوریختنی های خوبی می شدند.

دومین چالشی که همیشه در مسیر قبل از آشنایی با شما داشتم: بد عهدی. من تمام زمانبندی و تست محصول را طبق روز تحویل نمونه و با یک مقدار احتمال خطا و تاخیر به سرمایه گذار اعلام میکردم، و متاسفانه چندین نوبت متوالی مجبور به تغییر زمانبندی شدم. همین موارد سبب شد که به دنبال شرکت ارائه دهنده  خدمات پرینت سه بعدی بهتری باشم.

دو سال است که با خیالی آسوده طراحی و سفارشاتم را به تری دی فست  می سپارم، جایی که ۲۰۰ میکرون حکم ۲۰۰ میکرون را دارد. همچنین به راحتی زمانبندی خود را طبق زمان اعلامی تری دی فست تنظیم میکنم.

چرا ۳dfast را انتخاب کردید؟

ساخت هر قطعه  از یک دستگاه و حتی نمونه ی اولیه در طراحی صنعتی بسیار حائز اهمیت است که دقیق، قابل اجرا و طبق فاکتورهای معینی باشد. در برخی قطعات یک دهم میلیمتر هم  تاثیر گذار است. و برای تست های اولیه بسیار مهم است که یک قطعه با چه ضخامت و چه نوع موادی چه میزان کارایی برای دستگاه ایجاد میکند. چگونه میتوان از  تفاوت ۱۰۰ میکرونی چشم پوشی کرد؟

۳dfast برای مجموعه کارهایی که تا کنون انجام داده ام تفاوت هایی ایجاد کرد. کیفیت محصول برای ما و حتی سفارش دهندگان بالاتر از حد انتظار بود. محصولات با کیفیت خوبی پرینت شده و خیلی اوقات ایراد قطعه توسط گروه فنی پرینت اعلام می شد، گاهی با همان قطعه پرینت شده محصول نهایی را راه اندازی میکردیم و همین مورد، پیشرفت کار و رسیدن به هدف را سرعت می بخشید.

اولین تجربه ی کاریتان با ۳dfast:

اولین تجربه ی من از کار با تری دی فست اینگونه بود : وارد سایت شدم، سفارش را ثبت کردم قیمت دهی و صدور فاکتور انجام شد. بی صبرانه منظر تحویل قطعه پرینت شده بودم. تحویل به موقع قطعه و رضایت از نوع متریال و جنس قطعه سبب شد تا تصمیم  همکاری طولانی مدت با مجموعه شما را قطعی کنم.

جالب است برایتان موردی را تعریف کنم، بعد از گذشت چند ماه که با ۳dfast  کار میکردیم یکبار برای یک محصول طرح استوانه ای شکل که نیاز به استحکام بالایی داشت را توی سایت ثبت کردم.این قطعه چندین روز  ذهن مرا درگیر تغییر متریال یا طراحی و استفاده از جنس گرانتر کرده بود.  و به سفارش خود بعنوان تست اولیه نگاه میکردم. اما وقتی محصول به دستم رسید  متوجه تغییرات جالبی در پرینت قطعه شدم، یعنی طرح استوانه برش خورده بود و پرینت شده بود و مشکل اصلی طراحی من توسط کارشناس طراحی  ۳dfast حل شده بود.  کارشناسان فنی پرینت سه بعدی، طبق تجربه ی کاری و با توجه به نوع متریال درخواستی با همان نمونه ی پرینت شده، برایم یک قطعه ی نهایی ایجاد کردند و در محصول نهایی با نظر گروه طراحی به خوبی مونتاژ شد.

پرینت سه بعدی و تاثیر آن بر حرفه ی طراحی صنعتی

استفاده از پرینت سه بعدی در پروسه ی تولید و طراحی یک محصول  برای طراحان بسیار جذاب است. طراحان به جای اتلاف وقت و قرار گرفتن در صف تراشکاری، CNC و تهیه ی متریال خوب برای یک نمونه ی اولیه  می توانند با استفاده از پرینت سه بعدی پروسه ی تولید و نمونه گیری طرح را در حداقل زمان با هزینه ی بسیار متناسب تحقق بخشند .

در این پروسه با خیالی آسوده یک قطعه بسیار پیچیده با جزییات بسیار زیاد را می توانیم پرینت کنیم و در کنار تیم کارآزموده ی تری دی فست به راحتی اینکار میسر خواهد بود.

پرینت سه بعدی سبب شد تا مشکلات و نواقص زیادی که بر سر تولید قطعات داشتیم در  این مدت به راحتی حل شود. محدودیت های ما در تهیه ی متریال های اولیه به راحتی برداشته شود و با ساده ترین  روش ممکن پروسه ی تولید را پیش ببریم. در بازار کنونی ایران وگرانتر شدن متریال اولیه، برای طراحان و شرکت ها  مقرون به صرفه است که از پرینت سه بعدی استفاده نمایند. چون در کنار کار با کیفیت و قطعه خوش ساختی که به دست ما می رسد، در زمان صرفه جویی میشود.

پرینت سه بعدی در این مدت در تولید قطعات کمک زیادی به ما کرده و کار با مجموعه ۳dfast  با ارائه خدمات با کیفیت و تعهد کاری بالایی که دارند باعث شده تا  تحلیل و ساخت و تحویل قطعات ما طبق زمان بندی انجام شود و این پروسه را برای ما جذاب و لذت بخش کرده است.

میتوانم بعنوان یک طراح صنعتی بگویم برای تولید یک قطعه سه مرحله اساسی داریم: طراحی و دیزاین، ثبت سفارش در ۳dfast، تحویل قطعات. فکر نمیکنم کسی به این راحتی این پروسه را تشریح کرده باشد.

۴.۳/۵ (۳ Reviews)

نظرات کاربران