مدیریت پسماند به کمک پرینت سه بعدی :

چرخه های صنعتی مولدهای اساسی ضایعات هستند، امری که در ذهن مخاطبان همیشه تداعی می شود همین ضایعات و آلودگی های محیطی است. آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است مدیریت این پسماند هاست.

 در سال های اخیر اقدامات متفاوتی توسط صنایع مختلف و در اصناف جهانی صورت گرفته است. آمریکا در سال های اخیر با تشویق اصناف به مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست توانسته بسیاری از صنایع خودرو سازی و مواد غذایی را وارد چرخه مدیریت پسماند نماید.مدیریت پسماندهای خودرویی یک پروژه ی بسیار بزرگ و شاخص است. در کشورهای پیشرو صنعتی با سرمایه گذاری و برنامه ریزی سعی در کاهش پسماند دارند. آنچه در شانزدهمین کنفرانس بازیافت صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ اعلام شد خبر از بازگشت سرمایه ای به مبلغ حدودا ۲۵ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی آمریکا بود. 

کارشناسان این صنعت با بررسی های انجام شده حدود ۹۰ درصد از خودرو را قابل تولید با مواد قابل بازیافت دانسته اند. و حتی در صنعتی ترین حالت میتوان با بهینه سازی و به ویژه استفاده از مواد بازیافتی به چرخه ی استفاده از مواد جان دوباره ی ببخشیم. آنچه در سال های اخیر شرکت بزرگی همچون فورد را وارد چرخه مدیریت پسماند کرد و سبب شد تا همکاری های قابل توجهی را از سر بگیرد. برای مثال میتوان به همکاری فورد و HP اشاره کرد، که مواد بازیافتی و ضایعات پرینت سه بعدی را در وسایل نقلیه تزریق کنند.

 

فورد پیشرو در مدیریت پسماند :

فورد در حال ساخت دستگیره های با قالب تزریق از ضایعات پودر پرینتر سه بعدی و قطعات پرینت شده قدیمی است و آنها را روی کامیون های Super Duty F-250 نصب کرده است.

در بررسی های اخیری که بین فورد و HP انجام پذیرفت برآورد شده که گیره های قالب تزریقی بازیافتی ۷٪ سبک تر و هزینه آنها ۱۰٪ کمتر از گیره های ساخته شده از پلاستیک های قالب تزریق معمول است. فورد قبلاً ثابت کرده است که این گیره ها  را می توان در وسایل نقلیه موجود استفاده کرد، و همین ۱۰ درصد پس انداز در هزینه های تولید نباید نادیده گرفته شود.

 

 اهدافی که در سال های اخیر در استراتژی های فورد دنبال شده اند یک فرهنگ جدید را در حوزه خودروسازی ایجاد می کنند: 

 

  • یافتن راه های جدید برای استفاده از مواد قابل بازیافت

 

  •  کاهش ضایعات 
  • مدیریت فرایند توسعه ی اقتصادی

 

 

“بسیاری از شرکت ها در حال استفاده از به روز ترین و بهترین  فناوری های پرینت سه بعدی هستند. تحولی که اکنون با همکاری  HP و فورد صورت گرفته جز اولین  ما اولین کسی هستیم که یک برنامه کاربردی با ارزش بالا برای پودر زباله پیدا می کند که احتمالاً به محل دفن زباله تبدیل می شود و آن را به قطعات خودکار و با دوام تبدیل می کند. “

 آنها دقیقاً پودر زباله را از کجا می آورند؟

بیشتر مواد اولیه بازیافتی آنها از صنعت دندانپزشکی به ویژه از SmileDirectClub که دارای بزرگترین کارخانه پرینت سه بعدی HP در آمریکا با بیش از پرینتر HP است به دست می آیند. SmileDirectClub هر روز ۵۰،۰۰۰ قالب چاپ سه بعدی برای ردیف دندانها تولید می کند.وقتی کاربری قطعات پرینت سه بعدی شده به پایان رسید ، HP آنها را جمع آوری کرده و برای بازیافت در شات های قالب گیری تزریقی به شرکتی به نام Lavergne می فرستد و آنها را برای قالب گیری در کلیپ های Ford به OEM می فرستد.

الن ژوکوفسکی، مدیر پایداری و مسئولیت اجتماعی در HP، گفت: “شما فرایندهای تولید پایدارتری با پرینت سه بعدی دریافت می کنید، اما ما همیشه تلاش میکنیم کارهای بیشتری انجام دهیم، صنعت خود را به سمت یافتن راه های جدید برای استفاده مجدد و بازیافت پودرها و قطعات سوق می دهیم.” .“همکاری ما با فورد مزایای زیست محیطی پرینت سه بعدی را بیش از پیش گسترش می دهد، و نشان می دهد که چگونه صنایع کاملاً متفاوتی را گرد هم آورده ایم تا از مواد تولیدی مصرف شده بهتر استفاده کنیم و چرخه ی اقتصادی جدید را امکان پذیر کنیم.”

این پروژه و موارد دیگر مانند آن به فورد کمک خواهد کرد تا به هدف خود در تولید اتومبیل از مواد ۱۰۰٪ پایدار برسد. آنچه الان دور از ذهن به نظر می آید ولی می توان گفت با بررسی دقیق و پیشرفت تکنولوژی قابل اجرا خواهد بود.حال میتوان گفت که پرینت سه بعدی از نمونه های اولیه و اتودها های ساده به همراهی طراحان صنعتی شتافته و سرعت کار را برایشان افزایش داد است.  در ادامه ی ماجرا و بحث تولید قطعات و مونتاژ و قسمت های فنی  در کنار متخصصان قرار گرفته و پس از تولید قطعاتی با حداکثر پیچیدگی و بهترین کیفیت مونتاژ را تسهیل نموده است.اینجا چرخه استفاده از پرینت سه بعدی قطع نشده و برای مراحل تعمیر قطعات و بازیافت در کنار متخصصین گنجانده شده است. شاید پرینت سه بعدی  حلقه وصلی میان صنایع مختلف برای استفاده بهینه از مواد بازیافتی ایجاد نماید. آنچه در این متن نیز بیان شده است چه ارتباطی میتواند بین صنایع تولید پروتز های فک و دندان با خودروسازی ایجاد کرد جز در مدیریت پسماند.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران