آیا طراحی سه بعدی، صنعت ۲۸۰ میلیارد دلاری جواهر را مختل می‌کند؟

قرن‌هاست که این دو تکنیک، صنعت جواهر و جواهرسازی را به پیش می‎برند: ساخت و ساز با دست و ریخته‌گری. هر دو این روش‌ها، به شدت به تخصص و دانش فنی نیاز دارند و مهم‌تر از همه: زمان می‌برند. در فرایند ساخت یک تکه جواهر به روش ریخته‌گری یا توسط دست، هر اشتباه کوچکی می‌تواند گران تمام شود. این روزها اما طراحی دیجیتال و انواع پرینتر سه ‌بعدی، این روش‌های کلاسیک را به چالش کشیده‌اند. جایگزین شدن شیوه دست ساز با چیزی شبیه به طراحی سه‎ بعدی، امکانات جدید زیادی به طراحان و سازندگان جواهر داده و مشتریان را هم خوشحال‌تر کرده است. حالا دیگر می‌توانند آن چه را که در ذهنشان داشته‌اند دقیقا بسازند.

طراحی دیجیتال می‌تواند تکنیک‌های سنتی را تکمیل کند

انواع جواهرات و زیورآلاتی که با پرینتر سه بعدی ساخته می‌شوند، می‌توانند به خودی خود تقویت‌کننده شیوه ریخته‌گری باشند، آن هم با امتیازهای مدرنی که تنها طراحی دیجیتال و فرایند ساخت مدرن ارائه می‌کنند. در روش ریخته‌گری سنتی با موم، طراحان جواهر الگویی که می‎خواهند را در موم در می‌آورند، موم را آب می‎کنند و بعد در نگاتیو به وجود آمده طلا، نقره یا انواع فلزهای قیمتی را می‌ریزند. برای رسیدن به ظاهر نهایی این قطعه، طراح فلزی که از موم بیرون می‌‍آید را صیقل داده و شکل می‎بخشد.

در شیوه دیجیتال، جواهرسازان می‌توانند از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی مثل CAD استفاده کنند و طرح را بسازند. طرح را با یک پرینتر سه‌ بعدی الگویی که می‌خواهند به درون موم ببرند را پرینت کنند. بعد از تمام شدن الگوی پازتیو (بخشی که در واقع طرح اصلی قطعه جواهر را تشکیل می‌دهد)، فرایند شبیه به شیوه سنتی خواهد بود. به لطف تکنیک‌های دیجیتال، نیاز به کار انسانی وقت‌گیر و خسته‌کننده کمتر شده و روند طراحی، تغییر و بازسازی قطعه خیلی خیلی آسان‌تر خواهد بود.

طراحی سه بعدی برای مشتریان و سازندگان چه فوایدی دارد؟

تا همین امروز، پیچیدگی طراحی و ساخت یک قطعه جواهر، عامل اصلی گرانی قیمت آن بوده و البته باعث می‌شده هر کسی نتواند یک قطعه جواهر بخرد (یا بسازد). اما با ابزارهای دیجیتال، جواهرسازان می‎توانند طراحی‌های شخصی و انواع مدل‌های دلخواه را به مشتریان خودشان ارائه کنند. اگر این روزها به یک مغازه طلافروشی بروید و یک حلقه ازدواج بخواهید، به احتمال زیاد این گزینه را خواهید داشت که طرح و مدلش را خودتان انتخاب کنید.

یک فرایند دو طرفه

جواهرساز و مشتری، می‌توانند با هم در مورد طراحی تبادل نظر کنند و در مدت زمان خیلی کمی (تا حتی یک ساعت) یک مدل اولیه از قطعه جواهر را داشته باشند. در صنعت خرید و فروش طلا و جواهر، طراحی آنلاین دیجیتال با کمک پرینتر سه بعدی، توانسته تا حدود زیادی شکاف بین فروشنده و خریدار را پر کند و زمان انتظار را هم به حداقل برساند. از طراحی به تولید رسیدن، حالا ساده‌تر و سریع‎تر شده و دیگر نیازی نیست برای داشتن یک قطعه جواهر، کسی روزها به تراشکاری مشغول باشد. حتی می‌شود مدل‌های آماده را با توجه به نیاز یا سلیقه مشتری تغییر داد و دوباره پرینت کرد، همین موضوع هزینه طراحی و فروش جواهر را هم کم می‌کند و این یعنی افراد بیشتری می‌توانند به انواع زیورآلات و جواهرات دسترسی داشته باشند.

آزادی کامل در طراحی

با پرینت سه بعدی، طراحان جواهر می‌توانند آثاری بسازند که به روش سنتی خیلی سخت یا غیرممکن بوده‌اند. پیشرفتی که این روزها در تولید رزین‌های پلیمری قابل ریخته‌گری حاصل شده، استانداردهای جدیدی را برای کیفیت پرینترهای سه بعدی تعریف کرده است.  طراحی‌های رزینی گروه فورم لبز (Formals) سطحی کاملا صیقلی و نرم دارند که لیتوگرافی باکیفیت آن‌ها را نشان می‌دهد. لیزر دقیق و کنترل شده، جزئیات فوق‌العاده در طراحی، الیاف و مفتول‌های ظریف، بافت برجسته و سنگ‎های صاف و صیقلی از ویژگی‌های منحصر به فرد آثار این پرینترها هستند.

حالا که محدودیت‌ها و قوانین دست و پا گیر طراحی دیگر وجود ندارند، انواع کاملا جدیدی از جواهر را می‌بینیم که به کمک امکانات دیجیتال در آمریکای شمالی، جنوب آسیا و خاورمیانه کم کم دارند بازار را تحت سلطه خود می‌گیرند.

تولید انبوه ساده تر می شود

پرینتر سه بعدی و طراحی دیجیتال تنها جواهرات را شخصی‌سازی نمی‌کنند، بلکه کمک بزرگی برای طراحی‎های انبوه هم محسوب می‌شوند. معمولا در طراحی جواهر یک مدل اصلی ساخته می‌شود تا بقیه قطعات از آن الگو بگیرند، مدل اصلی که توسط پرینتر سه‌ بعدی ساخته می شود. همچنین در برابر افزایش دما مقاوم است و بیشتر باقی می‎ماند، این یعنی عمر بیشتر و البته جواهرات فراوان!

منبع: https://formlabs.com/eu/blog/3d-printed-jewelry/

۵/۵ (۲ Reviews)

نظرات کاربران