خانه هایی مدرن که با اقلیم منطبق می‌شوند

 

ایو بهَر، طراح و معمار سوییسی از برنامه‌هابرای ساخت خانه هایی با استفاده از پرینت سه بعدی خبر داد.خانه های پرینت سه بعدی شده میتوانند صنعت فقیر کشاورزی این منطقه را بهبود بخشند. این طراح که بنیان‌گذار استودیو فیوزپراجکت (Fuseproject) هم هست، این پروژه را با کمک گروه معماری نیو استوری (New Story) راه انداخت. نیو استوری یک گروه غیرانتفاعی است. کار این گروه  طراحی خانه برای بی‌خانمان‎‌ها میباشد. این دو گروه با هم این  پروژه  را شروع کرده اند و در آن از طراحی سه‌بعدی برای ساختن خانه‌های باکیفیت و ارزان‎ قیمت استفاده میکنند.خانه ها برای خانواده‌هایی استفاده شد که در ماه کمتر از ۲۰۰ دلار درآمد داشتند. این گروه حالا می‌خواهد اولین “جامعه پرینت سه‌بعدی” را برای جمعیت کوچکی از کشاورزان و نخل‌کاران در آمریکای جنوبی بسازد.

 

محل دقیق انجام این پروژه مشخص نیست، اما قطعا در آمریکای جنوبی اتفاق خواهد افتاد. بهَر می‌گوید “ما از این همکاری با نیو استوری خوشحال هستیم، خوشحال از این که در ماموریت جهانی‎‌شان “یعنی پایان دادن به بی‌خانمانی” به آن‌ها کمک می‌کنیم. او باور دارد که فناوری پیشرفته می‌تواند به کسانی که بیش از بقیه به آن نیاز دارند سود برساند. همچنین معتقد است که نیو استوری این را ممکن می‌کند.

اولین خانه‌ها، در سال پیش رو پرینت می‎‌شوند

استودیو فیوزپراجکت، پروژه جدیدش را طوری طراحی کرده که در طول چند سال و به مرور اتفاق بیفتند. اولین خانه‌های این پروژه، همین امسال پرینت خواهد شد. این تیم به شکلی نزدیک با ساکنان آینده این خانه‌ها در ارتباط بودند تا فرایند انتخاب زمین و طراحی جمعی بهتر پیش برود. سال پیش مدلی ساخته شد.ولی این مدل برای تامین نیاز ساکنان محله تغییراتی خواهد داشت.

طراح این پروژه می‌گوید “ما با ساکنان این محل در ارتباط هستیم و متوجه شده‌ایم که یک خانه به تنهایی نیازهایشان را برآورده نمی‌کند. بر اساس همین موضوع، ما سیستمی طراحی کردیم که اجازه برنامه‌های مختلف را می‌دهد، با عوامل اقلیمی سازگار است و برای رشد خانواده فضا دارد. هر فرد ساکن در این شهرک یک زمین صد و بیست متر مکعبی خواهد داشت، که درونش یک خانه ۵۵ متر مکعبی وجود دارد. این شیوه طراحی به خانواده‌ها اجازه می‎دهد که در بیرون خانه آشپزخانه سرپوشیده، و اتاق پذیرایی و یک باغچه کوچک داشته باشند.

سکونت گاه‌هایی که با اقلیم منطبق می‌شوند

در این سازه ها دیوارهای سیمانی در بیرون و درون خانه روکش‌دار نخواهند شد اما با الگوهای خط‌دار   و توسط پرینتر سه بعدی تزئین می‎ شوند. همچنین ساکنان هر خانه می‌توانند رنگ سیمان دیوارهایشان را انتخاب کنند. این تیم همچنین خانه‌هایی با سقف‌های بزرگ منحنی طراحی کردند که در قسمت جلویی و عقبی گسترده می‌شود تا در مقابل باران شدید از خانه محافظت کند.

پایه این ساختار، تقویت شده و دیوارها بازسازی می‎شوند تا خانه در برابر زلزله هم مقاوم باشد. بلوک‌های سیمانی سوراخ‌دار در طول سقف و بالای دیوارها کار می‌شوند تا فضایی باز برای تهویه خودکار خانه بسازند. وسایل درون خانه هم با فاصله و خلوت چیده می‌شوند تا هوای داخل خانه به شکل طبیعی تهویه شود و جریان داشته باشد.

 

پرینترهای سه بعدی حتی در شرایط سخت کار می‌کنند

در قسمت درونی خانه‎ ها، دیوارهای منحنی کمک می‎ کنند تا خانه اسان‌تر تمیز شود و احتمال ایجاد کپک هم کمتر باشد. تمام المان‌ها و عناصر درونِ آشپزخانه و حمام، مبلمان، سکوها و طاقچه‌ها، قلاب‌ها و کمدها هم به صورت سه بعدی پرینت می‎شوند. ساخت این شهرک تابستان امسال کلید خواهد خورد و احتمالا پیشرفت سریعی خواهد داشت. عناصر ساختاری و دیوارها را، یک پرینتر سه بعدی خیلی بزرگ و قابل جابجایی پرینت می‏کند که طوری طراحی شده که پسماند ندارد و حتی در شرایط سخت کار می‏کند. شرایطی مثل کمبود آب، برق و نبود زیرساخت‌ برای نیروی کار.

مجریان پروژه باور دارند که این کار می‌تواند نمونه‎ ای قابل پیشرفت برای خانه سازی انبوه در جوامع فقیر نشین خواهد بود  تا بتوانند قدمی برای ازبین بردن بی خانمانی باشد . آن‌ها وظیفه خودشان می‌دانند که روش‎های سنتی را به چالش بکشند و ثابت کنند که شیوه خطی، هرگز جواب گوی این جمعیت بی‎‌خانمان نخواهد بود.

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران