انتخاب شما کدام تکنولوژی پرینت سه بعدی است ؟

SLA یا DLP انتخاب شما کدام تکنولوژی است ؟

از زمان اختراع استریولیتوگرافی (SLA) –مخفف: Laser-Based Stereolithography، به‌معنی استریولیتوگرافی مبتنی بر لیزر)- در سال ۱۹۸۴ توسط چارلز هول، چندین فناوری مانند FDM،  SLS و MJF ظهور کرده اند. برخی حتی از SLA مانند پردازش نور دیجیتال (DLP)-(مخفف: Digital Light Processing، به‌معنی پردازش نوری دیجیتال)-گرفته شده اند. هر یک از این فرایندها برای صنایع و کاربردهای مختلف در نظر گرفته شده است و خدمات پرینت سه بعدی متفاوتی را برای حوزه های مختلف ارائه میدهد. امروز ما بر روی فناوری های SLA و DLP تمرکز خواهیم کرد، و ویژگی های آنها را تعیین بیان میکنیم تا مقایسه ای بین دو فرآیند پرینت سه بعدی  ایجاد شود. و گرچه این دو فناوری وجه اشتراک بسیاری دارند، اما تفاوت های قابل توجهی بین شان وجود دارد.

این فناوری ها چگونه کار می کنند؟

در این مطلب نحوه ی استفاده از این تکنیک ها برای پرینت و نوع مواد استفاده شده در آن را برایتان توضیح می دهیم: 

در sla برخلاف فناوری DLP، منبع نور مورد استفاده لیزر است. پرتوی لیزر در مخزن رزینی را که در محور افقی حرکت می کند و ماده را لایه به لایه جامد می کند. امروزه دو نوع ماشین وجود دارد: آنهایی که لیزر از بالا به پایین عمل می کند، با یک صفحه که با هر لایه جدید پایین می آید و دیگری با لیزری که از پایین به بالا عمل می کند، با یک سکوی که هرچه می روید بالا می رود. Sla  به سطوح صاف و ضخامت لایه بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۱ میلی متر دست می یابد، بنابراین امکان پرینت اشیا همراه با لایه های بسیار نازک را فراهم می کند.

 در تکنولوژی dlp روش پردازش نور دیجیتال از یک پروژکتور به عنوان منبع نور استفاده می کند. به این ترتیب، یک برآمدگی واحد از نور به طور همزمان روی کل سطح رزین تأثیر می گذارد. رزولوشن پرینتر های  سه‌بعدی DLP به به نوع پروژکتور ان بستگی دارد. برای مثال  پروژکتور پرینترهای سه‌بعدی DLP برای اینکه بتوانند به رزولوشن مورد نظر در یک مختصات X و Y دست یابند، باید روی تصویر به‌اندازه‌ی کافی فوکوس کنند. کوچک بودن پیکسل‌ها باعث محدود شدن محیط پرینت و در نتیجه کوچک شدن کل سازه می‌شود. به همین دلیل، پرینترهای dlp توانایی ایجاد جزئیات بسیار بالا در مدل‌های بزرگتر نیستند.

 

حجم پرینت و یا سرعت کدام گزینه پیشتاز است ؟

پرینتر DLP قادر است برخی از قطعات را در زمان سریع‌تری پرینت کند، به این دلیل که به‌جای‌اینکه به‌صورت لایه به لایه با لیزر طراحی شوند، کل لایه به یک‌باره طراحی و ظاهر می‌شود. زمان پرینت سریع در دو مورد کاربرد دارد. اول برای پرینت‌های بزرگ و کاملا متراکم، که در آن قسمت بیشتری از پلتفرم پرینت می‌شود و هر لایه سریع‌تر از آنچه لیزر طراحی می‌کند، ظاهر می‌شود. دوم برای پرینت‌های بسیار کوچک و دقیق، می‌توان لنز پروژکتور را باتوجه‌به محدوده‌ی حجم ساخت، تعویض کرد و در نتیجه از مقدار محدودی از نور استفاده کرد تا لایه‌های کوچک‌تر را سریع‌تر بسازد.

هر چند سرعت یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما این سرعت در پرینترهای سه‌ بعدی DLP باعث کاهش وضوح و پرداخت نهایی سطح پرینت می‌شود؛ چه در مورد قطعات بزرگ و چه در مورد مجموعه‌ای از قطعات کوچک و با جزییات بیشتر.

حجم پرینت پرینترهای لیزری سه‌بعدی SLA کاملاْ مستقل از وضوح پرینت هستند. یک پرینت واحد در هر سایزی، در هر وضوحی و در هر مکانی می‌تواند پرینت شود.

 

خطوط لایه های پرینت سه بعدی شده :

در پرینت های سه بعدی اشیا از لایه ها  ساخته میشوند و همین باعث نمایان شدن خط های افقی در طرح میشود. همچنین در پرینتر های Dlp چون سازه از واکسل ها (خطوط عمودی و افقی تشکیل میگردد بنابراین هم خطوط افقی و هم خطوط عمودی قابل مشاهده هستند 

بنابراین چون واحد پرینت در اینجا یک مستطیل است . پس از پرینت نهایی سازه س تولسد شده نیاز به پرداخت دارد که در برخی موارد با یک سنباده کشی ساده میتوان آن را بر طرف نمود.

 

شباهت های موجود : 

 در حالی که فرایندهای پرینت SLA و DLP تفاوت های زیادی دارند، اما شباهت هایی بین این دو وجود دارد. 

  • هر دو آنها فتو پلیمرهای مایع را در معرض منبع نوری قرار می دهند. 
  • از آنجا که هر دو مخزن رزین دارند، برای پرینت مدل های کوچک با جزئیات دقیق در نظر گرفته شده اند. این روش ها با مواد انعطاف پذیر یا سخت سازگار هستند و همچنین می توانند مواد کامپوزیتی را پر کنند. برای مثال با شیشه یا سرامیک پر شده اند.( توجه داشته باشید که قطعات پرینت شده نسبتاً شکننده هستند، اگر در معرض آفتاب قرار بگیرند ممکن است خراب شوند و ممکن است تب داشته باشند.)

 

  • از شباهت های میان آنها استفاده  از رزین مایع برای هر دو تکنولوژی است . استریولیتوگرافی که جز اولین فناوری پرینت سه بعدی در سال ۱۹۸۴ توسعه یافته است، امروزه یکی از دقیق ترین فرایندهای پرینت سه بعدی در بازار محسوب می شود. 
  • برای هر دو تکنولوژی SLA و DLP، یک مخزن رزین مایع فوتوری‌اکتیو به‌صورت انتخابی در معرض نور قرار می‌گیرد تا لایه‌های جامد بسیار نازک برای ساخت یک شیء تشکیل‌ شود.

 

تفاوت های موجود : 

در اینجا با یک جمع بندی کامل تفاوت های موجود در تکنولوژی های معرفی شده را در کنار هم قرار می دهیم تا بتوان با یک مقایسه ی ساده نوع تکنولوژی مد نظر و میزان کاریی آن برای قطعات مد نظر را به راحتی بسنجیم . باید بدانیم چه میزان پرداخت نهایی برای قطعه لازم است ، ابعاد و پیچیدگی قطعات به چه اندازه است:

 

پرینترهای سه‌بعدی DLP در موارد زیر بهتر است:

  • قطعات کوچک و بسیار پیچیده با پرینت یک‌باره
  • پرینت سریع قطعات بزرگ بدون جزییات زیاد

پرینترهای سه‌ بعدی SLA در موارد زیر بهتر است:

  • پرینت تعداد زیادی از قطعات کوچک و پیچیده در یک مرتبه
  • پرینت‌های بزرگ و دقیق

 

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران