استفاده از پرینت سه بعدی در فیلم Black Panther

شاید با فیلم هیجان‌انگیز Superhero ؛ Black Panther آشنا باشید. داستان این فیلم در مورد ابرقهرمان T’Challa است، وی پادشاه و محافظ واکندا واندا افسانه آفریقایی است.

واکندا، سرزمین افسانه ای آفریقایی که در آن کارگردان فیلم “Ryan Coogler” ، آن‌ را بسیار جذاب و فریبنده به نمایش درآورده و ترکیب یکپارچه‌ای از دوره سنتی و مدرن و فرهنگ آفریقایی را ارائه کرده است.

تعصبات منفی در مورد آفریقا خیلی فراگیر است، به همین دلیل، لازم است علاوه بر معماری و ساختار فیلم، لباس‌های شخصیت‌های فیلم، نیز مورد توجه قرار گیرد و ترکیبی از هر دو جنبه‎‌ی جدید و قدیمی باشد. از آن‌جایی‌که طراحی لباسی خاص مشکل است، لذا؛ از پرینت سه بعدی در فیلم Black Panther استفاده شده است.

چرا در فیلم Black Panther از پرینت سه بعدی استفاده شده است؟

تا به حال در فیلم‌ها، یک ابرقهرمان سیاه وجود نداشته و تقریبا در نظر همه‌ی مردم شکوه و عظمت و فرهنگ‌هایی که در تاریخ آفریقا وجود دارد نادیده گرفته شده است، در نتیجه بدون در نظر گرفتن موضوع اصلی فیلم، یکی از موضوعات مهم و موردتوجه “فرهنگ آفریقایی و ارائه مناسب آن‌ ” است.

صحنه هایی از فیلم Black Panther

صحنه‌ای از فیلم Black Panther

صحنه هایی از فیلم Black Panther

صحنه‌ای از فیلم Black Panther

صحنه‌ای از فیلم Black Panther

صحنه‌ای از فیلم Black Panther

همین امر، باعث شد؛ Ruth E. Carter طراح لباس فیلم، فرهنگ آفریقا را به درستی از طریق لباس نشان دهد. در نتیجه، وی برای آموزش به تیم خود درباره فرهنگ آفریقایی تلاش بیشتری کرد.

کارتر، طراح صحنه و لباس این فیلم، قصد داشت بین طرح های سنتی آفریقا و عناصر مربوط به جامعه وکندا ترکیب جذابی انجام دهد.

کارتر می گوید: “من از سنت‌ها، رنگ‌ها و دکوراسیون‌هایی که قبیله‌های بومی آن را انجام دادند و از آن استفاده می‌کردند، استفاده کردم.”

وی افزود: ” یکی از ویژگی‌های خوب من احترام به فرهنگ‌های مختلف است. در نتیجه تمام تلاش‌ خود را برای ارائه بهترین عملکرد انجام دادم، نه فقط چون یک پادشاه است بلکه یک ابرقهرمان است. و در این بین، باید لباسی جنجالی و منحصر به فرد ارائه دهیم و گزینه‌ای مناسب‌تر از استفاده از پرینتر سه بعدی، برای تولید این لباس یافت نشد و این پارچه دقیقا خود پادشاه بود!”

بنابراین، او با جولیا کورنر، طراح متخصص در پرینت سه بعدی، همکاری کرد.

 

در فیلم زیر، صحنه‌هایی از این فیلم قابل مشاهده است:

 

لباس‌ ملکه در فیلم که از پرینت سه بعدی درست شده است

ترکیب مناسب بین قدیم و مدرن بودن؛ شاید هیچ جایی مشخص‌تر از لباس های کارتر نیست، که سبک و وسایل تزییناتی گذشته و آینده را باهم نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، نمونه‌ای از لباس استفاده شده در این فیلم، کلاهی است که Angela Bassett شخصیت “Ramonda” در اولین صحنه در فیلم پوشیده است. این کلاه از کلاه‌هایی که زن‌های آفریقایی می‌پوشند الهام گرفته است.

کلاه ملکه Wakandan ظاهری بی نظیر و عالی داشت که الگوی آن تنها با الگوریتم‌های کامپیوتری درست می‌شد. به همین دلیل از عنصر جدید و خلاقانه‌ای تحت عنوان پرینت سه بعدی استفاده شده است.

بنابراین، ابتدا طراحی سه بعدی، به صورت دیجیتالی انجام شد که ایده‌های مطلوب و مدنظر را ترکیب کند و سپس از خدمات کارخانه Materialize برای تولید استفاده شد.

قطعات حاصله به اندازه کافی منعطف بود و ظاهر سلطنتی مناسبی داشت که توسط آنجلا باست، بازیگر ملکه راموندا استفاده شد.

پرینت سه بعدی، این کار را به قدری عالی انجام داده بود که بافت به کار رفته در آن به نظر می‌رسد بسیار قدیمی باشد. کاربردهای شگفت‌انگیز و خدمات پرینتر سه بعدی بسیار متنوع است و محدود به این موارد نمی‌شود.

برای ساخت محصولات پرینت شده، از تکنولوژی های پرینت سه بعدی مختلفی استفاده می‌شود، که در اینجا قطعات با استفاده از تکنولوژی SLS پرینت شده و پس از آزمایش چندین مواد مختلف در کارخانه Materialize برای پرینت سه بعدی، پودر پلی آمید ۱۲ به عنوان مناسب ترین ماده انتخاب شد.

انتخاب مواد به شدت بر طراحی تاثیر می‌گذارد و اگر از نظر ظاهری کمی عجیب و غیر‌معمول به نظر می‌رسد به علت ویژگی‌های ضخیم و محکم PA12 است.

در نهایت، ترکیبی از هندسه هوشمندانه در مورد فن‌آوری، مواد و کوندر، در نظر گرفته و منجر به تولید قطعاتی منعطف شد.

در صحنه‌ای از فیلم Black Panther ، با نام واقعی T’Challa، مادر خود را می بیند، که لباسی پر زرق و برق بر تن دارد. لباس بلند سفید، یک کلاه استوانه‌ای، شنل و چیزی به شکل خورشید که در پشت لباسش قرار داشت.

 

استفاده از پرینت سه بعدی در فیلم Black Panther

استفاده از پرینت سه بعدی در لباس ملکه در فیلم Black Panther

استفاده از پرینت سه بعدی در فیلم Black Panter

استفاده از پرینت سه بعدی در فیلم Black Panther

کارتر اضافه کرد “عناصر شگفت‌انگیز زیادی در لباس قبایل آفریقایی وجود دارد از جمله رنگ قرمز آن، شکل مثلثی، حلقه گردن و گردنبند که موردتوجه قرار گیرد ولی من بیشتر بر روی لباسی که در آن از چاپ سه بعدی استفاده کردم، تمرکز کردم.”

قبیله‌ای از آفریقا با لباس‌های خاص در فیلم

قبیله‌ای از آفریقا با لباس‌های خاص در فیلم Black Panther

 

 

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران