پرینترهای سه بعدی صنعتی، کدام مدل مناسب شماست؟

پرینترهای سه بعدی صنعتی این تکنولوژی پرینت سه بعدی را به سطح برتری میرسانند و کیفیتی فوق العاده و قابل استفاده به عنوان محصول نهایی ارائه میدهند.

پرینترهای سه بعدی صنعتی : چگونه یک پرینتر سه بعدی صنعتی مناسب برای خودتان انتخاب کنید؟

این نوع خاص از پرینترها در ابعاد و اندازه های مختلف و ویژگی های متمایز از هم برای محیط های صنعتی مختلف طراحی شده اند و انتخاب یک پرینتر صنعتی مناسب بطور مستقیم به میزان بودجه و هزینه ی قابل پرداخت شما بستگی دارد.

برای این که بتوانید پرینتر صنعتی مناسبی برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید ۱۰ مورد زیر را به دقت بخوانید:

۱- قیمت و هزینه پرداختی :

رنج قیمتی پرینترهای صنعتی سه بعدی موجود در بازار از ۵,۰۰۰ دلار تا ۵۰۰,۰۰۰ دلار است. پس اولین معیار شما باید بودجه ای که برای خرید پرینتر سه بعدی در نظر گرفته اید باشد. اگر بودجه کافی دارید واقعا رنج وسیعی از پرینترهای گوناگون را پیش رو دارید که با توجه به معیارهای بعدی باید انتخاب کنید.

باید بدانید که پارامترهای اصلی ای که بررروی قیمت یک دستگاه پرینتر سه بعدی صنعتی تاثیر میگذارند عبارت است از متریال های قابل پرینت، مشخصات فنی پرینتر و ابعاد جعبه ساخت. تجربه نشان داده است که تغییرات قیمتی دستگاه ها به صورت مستقیم با خروجی و کیفیت آن در ارتباط است.

۲- نوع کاربری پرینتر :

باید مشخص کنید که “چرا” به یک پرینتر سه بعدی صنعتی نیازمندید؟ پرینترها برای ساخت نمونه های اولیه (Prototype) یا محصول نهایی و قابل استفاده به کار گرفته میشوند البته با توجه به شرایط برخی از پرینترها برای هر دو منظور نیز کارایی دارند. اما شما اگر فقط میخواهید نمونه های اولیه خود را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید کنید میتوانید هزینه کمتری متحمل شوید و از پرینترهای طراحی شده برای این کاربرد استفاده کنید.

توجه کنید که پرینترهایی را میتوان یافت که برای هر دو منظور مطرح شده در بالا مناسب باشند. این دسته از پرینترهای صنعتی میتوانند برای هدفی که میخواهید برنامه ریزی شوند یا حتی به صورت اتوماتیک با توجه به نوع متریال مورد استفاده میزان اهمیت کیفیت سطح خروجی تشخیص بدهند و متوجه بشوند که قطعه در حال پرینت برای نمونه سازی است یا یک قطعه نهایی برای استفاده. البته از نظر هزینه این دسته از پرینترهای سه بعدی صنعتی گرانتر از مدل های دیگر هستند.

۳- مواد اولیه :

پرینترهای سه بعدی صنعتی از تعداد زیادی متریال و فیلامنت به عنوان ماده اولیه پرینت استفاده میکنند. بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که از متریال هایی پشتیبانی کند که علاقه دارید قطعات پرینت شده شما از آن جنس باشند.

معمول ترین متریال های مصرفی از جنس ترموپلاستیک هستند. ترموپلاستیک های مقاومی که در دمای بالا ذوب میشوند و پس از سرد شدن سفت میشوند و به قطعه پرینت شده تبدیل میشوند. نکته جالب این است که قطعات پرینت شده را هم مجددا میتوانید ذوب کنید و مواد قابل مصرف برای پرینتر خود تولید کنید.

همانطور که احتمالا میدانید دو نوع از ترموپلاستیک های پرکاربرد ABS و PLA هستند.

ABS میتواند کمی انعطاف پذیر باشد، قدرت بالایی دارد و مقاومت دمایی بالایی دارد، البته پرینت کردن آن سخت است و یک متریال حرفه ای به حساب می آید.

PLA قابلیت تولید لایه های باریکتری را دارد، گوشه های تیز با PLA خوب تولید میشوند و همچنین تنوع رنگی بسیار بالایی دارد. کسب و کارهایی که طبیعت برایشان یک دغدغه است PLA را ترجیح میدهند چون این ترموپلاستیک ریشه گیاهی دارد و از ذرت تهیه میشود و از محدود متریال های زیست تخریب پذیر است.

چند نمونه از متریال های محبوب دیگر عبارت اند از:

رزین – بهترین انتخاب برای تولید قطعات با دقت و کیفیت سطح بالا.

نایلون (Nylon) – اگر میخواهید قطعاتتان را رنگ کنید این قابلیت در نایلون که رنگ سفید دارد برجسته تر است.

فیلامنت چوبی (Wood) – ترکیبی از چوب های بازیافت شده و پلیمرهای قابل پرینت است. قطعه شما در نهایت شباهت بسیاری به یک قطعه چوبی خواهد داشت.

استیل (Stainless steel) – به صورت خاص برای مصارف تجاری استفاده میشود. بیشتر این متریال با ترکیبی از استیل و برنز پرینت میشود و به عنوان یک قطعه با دوام نهایی استفاده میشود.

۴- مشخصات فنی پرینتر سه بعدی :

پرینترهای سه بعدی صنعتی از نظر فنی پیچیدگی های خاصی دارند و با توجه به تفاوت برندها و مدل ها انتخاب سخت میشود. اما شما میتوانید با توجه به چهار ویژگی و مشخصه ی اصلی خریدی متناسب با کسب و کار خودتان داشته باشید:

اکسترودر (Extruder) – اکسترودر شامل نازلی است که فیلامنت از آن خارج میشود و قطعه شما را شکل میدهد. اگر حس میکنید که نیاز دارید تا قطعه های پرینت شده ی شما تک رنگ نباشند پرینتری بخرید که بیش از یک اکسترودر و یک نازل داشته باشد. البته داشتن یک پرینتر چند نازله به معنی پرینت سریعتر هم هست.

سرعت – پرینترهای سه بعدی صنعتی ای که تکنولوژی ضعیفتری دارند میتوانند با سرعت ۱۰۰ میلیمتر بر ثانیه پرینت کنند. اما پرینترهای صنعتی سطح بالا توانایی این را دارند که حدود ۱۳ کیلوگرم متریال را در حدود فقط ۱ ساعت پرینت کنند. و در نظر داشته باشید که پرینترهای صنعتی میان رده ترکیبی جذاب از قیمت و سرعت را پیشنهاد میدهند که مطلوب اکثر کسب و کارهاست. از فاکتورهایی که برروی سرعت پرینت تاثیر دارد میتوانیم تعداد اکسترودرها و دقت پرینت را هم نام ببریم.

دقت پرینت – شبیه پرینترهای دو بعدی، پرینترهای سه بعدی هم به شما قدرت انتخاب دقت را میدهند. دقت پایین به معنی لایه های ضخیم تر و بالاترین دقت به معنی لایه هایی غیرقابل دیدن است. بسیار ضروری است تا شما قبل از خرید کمترین و بیشترین دقت مورد نیاز کسب و کارتان را مشخص کنید و با توجه به آن خرید را انجام دهید. برخی از تولیدکنندگان نمونه هایی از دقت های مختلف دستگاه را هم ممکن است به شما نشان بدهند.

ابعاد جعبه ساخت پرینتر – اگر نیاز دارید تا قطعات بزرگی پرینت کنید دقت کنید تا ابعاد جعبه ساخت پرینتر مورد نظرتان پاسخگو باشد. معمولا پرینترهای سه بعدی صنعتی ابعادی حدود ۱ متر در ۱ متر در ۱ متر را پوشش میدهند. اگر ابعاد بزرگتر میخواهید میتوانید با هزینه بیشتر به ابعاد دلخواهتان برسید.

۵- طراحی و ظاهر پرینتر

پرینتر شما در یک کاراژ یا سوله نگهداری میشود؟ یا در مکانی شیک تر مثل یک فروشگاه یا دفتر کار قرار دارد؟ پرینترهای سه بعدی صنعتی از نظر ظاهر تفاوت های زیادی دارند. پس شما باید به محیط و امکاناتتان توجه کنید و حواستان باشد تا پرینتر خریداری شده در ظاهر محل کار شما بدنما نباشد. برخی از پرینترها ظاهری بسیار تر و تمیز و شیک دارند و برای محیط های اداری و فروشگاهی بسیار مناسب اند. اما برخی دیگر ظاهری خشن دارند که برای محیط های کارگاهی طراحی شده اند.

همچنین باید به ابعاد ظاهری دستگاه هم توجه کنید. آیا در ساختمان و دکور مد نظر شما مینشیند؟ ما به شما هشدار میدهیم، ممکن است از ابعاد یک پرینتر سه بعدی صنعتی شگفت زده شوید! به خصوص اگر قصد خرید آنلاین دارید!. قطعا مدل های بزرگ نیاز به فضای بیشتری دارند و حتی گاها نیاز بشود که به صورت دیواری تعبیه بشوند. لطفا توجه کنید پرینتر مد نظرتان با محیط کارتان سازگار باشید چون عوض کردن محیط کار برایتان دشوار خواهد بود.

۶- صفحه نمایش و کاربری آن

پرینترهای سه بعدی صنعتی با صفحه نمایش های گونانی به بازار عرضه شده اند. گاها شامل صفحه قابل لمس، کلیدهای قابل فشردن و LED های رنگی هستند. شما میتوانید بین ابعاد کوچک و یا بزرگ صفحه نمایش (LCD) انتخاب کنید. البته توجه کنید که صفحه نمایش های بزرگتر دارای ویژگی های بیشتری هستند مثل نمایش میزان پیشروی و لایه های قطعه در حال پرینت. با توجه به نیازتان پرینتری را انتخاب کنید که ممکن است کار با آن راحت یا پیچیده باشد.

۷- پرینتر ساختن!

زمان، ابزار، مهارت و نیروی انسانی کافی برای ساخت یک پرینتر دارید؟ برخی از پرینترهای سه بعدی به صورت کیت فروخته میشوند که باعث ارزانتر شدنشان میشود. البته باید توجه کنید که در صورت خرید کیت و اسمبل کردن پرینتر باید آن را کالیبره کنید و تست های مربوط را انجام دهید و این کار کمی دشوار است.

۸- لوازم جانبی

دقت کنید تا برای دستگاهتان لوازم جانبی مناسب را تهیه کنید. برای ساپورت گذاری و قطع کردن ساپورت ها یا حتی چرخ هایی برای زیر پرینترتان، شاید شما بخواهید پرینتر را در محیط کارتان جابه جا کنید.

یکی از ابزارهای جذاب دیگر میتواند دوربینی باشد که درون پرینتر قرار میگیرد، تا شما بتوانید به صورت مداوم پروسه ی پرینت را مانیتور کنید. خوب است که این کار از طریق کامپیوتر شخصی یا موبایل شما انجام شود.

۹- نرم افزار و ارتباط با پرینتر

نرم افزار و درگاه های ارتباطی از اجزای بسیار مهم یک پرینتر سه بعدی صنعتی به حساب می آیند. برای استفاده بدون دردسر شما باید نرم افزاری داشته باشید که به پرینتر بگوید تا چطور پرینت کند و کامپیوتر شما بتواند با پرینترتان ارتباط برقرار کند.

پسوند STL مربوط به فایل های استاندراد برای پرینترهای سه بعدی است. برای باز کردن ( توجه کنید که طراحی فقط در نرم افزارهای طراحی سه بعدی انجام میشود) این نوع از فایل ها سه بعدی سازندگان دستگاه معمولا پرینترها را با نرم افزار مربوط به خودشان ارائه میدهند. این نرم افزارها گاها فقط با نوع خاصی از سیستم عامل ویندوز یا mac کار میکنند. در هنگام سیستم عامل خودتان را چک کنید و از سازگاری نرم افزار با آن مطمئن شوید.

تعداد زیادی از دستگاه ها به صورت مستقیم با یک کابل USB یا Ethernet به کامپیوتر شما متصل میشوند. اگر حس میکنید ارتباط سیمی غیرمطمئن است ارتباط Wi-Fi هم به عنوان یک گزینه در اختیار شماست. یکی از مزایای اصلی ارتباط وایرلس امکان اتصال چند کاربر و کامپیوتر به پرینتر است.

بخش محدودی از پرینترهای سه بعدی صنعتی دارای یک درگاه USB یا SD card هستند که هیچ به ارتباط با کامپیوتر ندارند. شما میتوانید فایل STL خود را به صورت مستقیم بعد از طراحی داخل یک فلش مموری یا SD card ذخیره کنید و به دستگاه متصل کنید و پرینت را آغاز کنید.

۱۰- پشتیبانی

از اسمبل کردن تا نصب پرینتر یا نگهداری دستگاه و حل مسائل فنی آن پروسه ای است که امکان اشتباه در آن زیاد است. پرینتری را انتخاب کنید که از طرف شرکت سازنده پشتیبانی فنی مناسبی داشته باشد. شرکتی را انتخاب کنید که امکان تعویض قطعات و گارانتی قوی داشته باشد در غیر اینصورت در صورت شکستن یا مشکل دار بودن یکی از قطعات باید هزینه سنگینی را متحمل شوید.

حواستان باشد که پشتیبانی فنی شرکت به صورت در لحظه باشد و حتما یک فرد مشخص پاسخگو نیاز شما از طریق تلفن یا حتی به صورت حضوری باشد. از دیگر ابزارهای مفید پشتیبانی میتوان به ایمیل پشتیبان، ویدئوهای آموزشی، محتوای مفید برای کار با دستگاه، وبینارهای مفید، انجمن و جامعه های آنلاین طراحان سه بعدی برای پرسیدن سوالات و وجود داشتن یک برگه سوالات متداول در سایت شرکت سازنده اشاره کرد.


در ادامه یک لیست کامل از پرینترهای سه بعدی صنعتی با کیفیت و محبوب را برایتان آماده کرده ایم. اگر قصد تهیه یک نمونه ایرانی صنعتی را دارید با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما کمک بخواهید.

Dimension 1200es

 EOS Eosint M 280

ExOne S-Print

Fortus 250mc

MakerBot Replicator Z18

Objet Eden260V

ProJet 3500 HD Max

Solidscape Max2

Mojo

uPrint SE

 

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران