یک قاشق اعتماد به نفس نوش جان کنید

یک قاشق اعتماد به نفس نوش جان کنید

فاطمه حسینی  و فرزانه صبوری دو دوست هستند که در دوره کارشناسی ارشد  تصمیم جالبی را عملی کرده اند. تصمیمی که به عنوان یک استارتاپ در زمینه ی سلامتی به بیماران پارکینسون، آسیب نخاعی و ام اس کمک شایانی کرده است. 

شرکت فناوری های هوشمند توانبخشی فن آسا با هدف طراحی و تولید ابزارهای هوشمند توانبخشی غیرتهاجمی برای بیماران مبتلا به اختلالات مغز و اعصاب ابتدا در قالب یک استارتاپ شروع به فعالیت کرد. این شرکت با استفاده از تکنولوژی و مهندسی روز دنیا ابزارهایی می سازد تا کیفیت زندگی بیماران را ارتقا دهد و انجام امور روزانه را برای آنها ساده تر نماید.

قاشق یار

اولین محصول فن آسا “قاشق یار” یک قاشق هوشمند است که به افرادی که به دلیل بیماری یا کهولت سن مبتلا به لرزش دست شده اند و نمی توانند مستقل و راحت غذا بخورند، کمک می کند تا بدون نیاز به یاری دیگران و بدون دردسرغذا بخورند. این قاشق هوشمند لرزش دست فرد را تشخیص داده و توسط سیستم های کنترلی و موتورهای کوچکی که داخل بدنه خود دارد لرزش ها را خنثی می کند.سیده فاطمه حسینی مدیراجرایی مجموعه و فرزانه صبوری مسئول فنی الکترونیک و کنترل فن آسا هستند.  قاشق یار ضمن کمک به بیمار اعتماد به نفس و روحیه ی فرد بیمار را بالا برده و در خودکفا بودن بیمار هنگام خوردن غذا کمک میکند. 

داستان شروع این پروژه را از زبان فاطمه حسینی مدیر اجرایی کنونی استارتاپ فن آسا با هم می خوانیم:

“برای تحقیقات و کارهای اولیه تصمیم گرفتیم به همراه دوستم فرزانه فعالیتی انجام دهیم که بعدا قابل اجرا باشد. هدف ما کمک به بیماران و بهبود زندگی آنان پس از عمل، بیماری، و یا سکته و… بود. سال های زیادی در کنار پدر و مادرم که پزشک بودند همیشه سوال و دغدغه بیماران را داشتم که بازتوانی بعد از بیماری در بهبود کیفیت زندگی این بیماران تاثیر بسزایی خواهد داشت. اما متاسفانه گاهی گران بودن وسایل بازتوانی، تحریم و یا انحصاری بودن تولید یک سری محصولات برای شرکت های خارجی سبب می شد که خانواده ی بیمار از دسترسی به محصولات باز بمانند.

آغاز کار من و فرزانه برای یکسری مطالعات اولیه استارت خورد.به تدریج مطالعات را گسترده تر کردیم و بعنوان یک ایده ی استارتاپی فعالیت خود را ادامه دادیم. آنچه باعث شد به عنوان یک ایده استارتاپی در بین دوستان دیگر قرار بگیریم. البته در این مدت همزمان دوره ی کارشناسی ارشد را پایان دادیم و وارد دوره ی دکترا شدیم. استارتاپ ما در دوره های مختلف تعداد زیادی از افراد را در کنار خود شاهد بود. با همکاری افراد مختلفی بردهای الکترونیک و بدنه ی قاشق را طراحی کردیم. نمونه‌ی طراحی شده چندین بار مورد مطالعه قرار داده شد و بعد از مشورت با اساتید به یک طرح نهایی رسیدیم.

 بعد از نهایی شدن طرح برای تولید نمونه ی اولیه با سرمایه گذار مشورت کردیم، قالب بدنه ی قاشق بعد از ریخته گری و تزریق باید برای تست و نمونه سازی آماده  می شد تا به یک نمونه تقریبا ثابت می رسیدیم.  این پروسه به دلیل تکرار شدن قالب گیری بسیار هزینه بر بود و حتی پروژه را از یک طرح عملی به یک طرح تئوریک و نظری تبدیل می کرد.استارتاپی که برای آن زحمت بسیاری کشیده بودیم حال با یک طوفان سهمگین مواجه بود. بررسی های کلی را مجددا انجام دادیم طرح های سه بعدی را طراحی کردیم و برای جلسه با سرمایه گذار آماده شدیم. باید مشکل تولید بدنه حل میشد. مشکلی که الان سدراه ما بود.

پرینت سه بعدی !

این جواب سرمایه گذار بعد از یک ساعت و نیم  جلسه ارائه ی طرح بود. قرار شد خودشان به ما شرکتی را معرفی کنند برای پرینت سه بعدی در تهران .

 با فرزانه در فکر آماده شدن  برای رفتن به تهران بودیم و در حال برنامه ریزی سفر بودیم که بعد از ظهر همان روز برایمان یک لینک فرستادند گفتند طرحتان را بفرستید اینجا و از قسمت فنی از مهندسین پشتیبان کمک بگیرید. این سرآغاز کار ما با تری دی فست بود.

چرا تداوم پرینت سه بعدی؟

ما با مشورت گروه فنی و پشتیبانی با فناوری پرینت سه بعدی SLA  یا همان استریولیتوگرافی  که استفاده از رزین فتوپلیمر هست پیش رفتیم. SLA بهینه ترین راه حل برای نمونه سازی سریع قطعاتی است که نیاز به دقت بالا و یا سطح باکیفیت و نرم دارند. پرینتر سه بعدی SLA کاربردهای زیادی در زمینه محصولات مهندسی و نمونه سازی صنعتی به خصوص در محصولات پزشکی دارد.

قابلیت اصلاح طرح در هر بار پرینت سبب شد تا طرح اولیه ما در هر بار پرینت از نمونه اولیه تا الان تغییرات متفاوتی داشته باشد و هر بار امکان تست و اجرای ایده های جدید و کار آمد داشته باشیم. از امور مهمی که سبب شد تا به امروز به صورت ثابت از پرینت سه بعدی برای بدنه اصلی محصول استفاده کنیم، کاهش هزینه های تولید بدنه، قابلیت اصلاح طرح و تست گیری در هر مرحله از پرینت بود.
از مهمترین قابلیت هایی که پرینت سه بعدی به ما داده پردازش قطعه است. ما محصول پرینت شده را با توجه به رنگ دلخواه برای رنگرزی ارسال می کنیم و به جرات میتوانم بگویم از بسیاری از محصولات قالب گیری و تزریق شده زیبا تر با دوام تر و قابلیت تست متداوم دارد.

اولین محصول شما؟

اولین محصولی که فناوری های هوشمند توانبخشی فن آسا به بازار ارائه کرده قاشق یار هست. این محصول  از برد های الکترونیکی و بدنه ی پرینت شده به اضافه ی سری قاشق تشکیل شده است. قاشق یار می تواند 85 درصد از حرکت های لرزشی  دست را کنترل کند و تا امروز بسیار موفق عمل کرده است. به زبان ساده «قاشق یار»  قاشقی هست که با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و مکانیکی می تواند لرزش­های ‌دست­ بیمار را از حرکت ارادی تشخیص دهد و مانع رسیدن لرزش‌های غیر ارادی به سر قاشق شود.

زمانی که بدنه را به سر قاشق وصل کنید؛ بصورت اتوماتیک روشن و خاموش میشود. با یک بار شارژ، میتوانید برای ۴ تا ۶ وعده غذایی از آن استفاده کنید! شارژ کردن آن  هم فقط نیم‌ساعت طول می‌کشد. میتوانید خیلی راحت آن را با خودتان ببرید و در رستوران، مهمانی و هرجای دیگری با آسودگی غذایتان را میل کنید.

ایده ها و طرح های جدید شما چیست؟

 ایده های جدیدی برای بازتوانی داریم و همین راه را برای طرح های جدید در نظر گرفتیم.نمونه های جدید را تا جایی که پرینت سه بعدی به ما اجازه دهد با نمونه سازی پرینت سه بعدی پیش خواهیم برد تا تمامی ایرادات و تست ها به صورت دقیق گرفته شود. ما در حال توسعه فناوری های پیچیده و پیشرفته ای هستیم تا بتوانیم زندگی رها از هر گونه نگرانی را برای همنوعانمان ایجاد کنیم.

بعنوان یک استارتاپ موفق چه صحبتی با دیگر استارتاپ ها دارید؟

در دورهمی های استارتاپی و یا مسابقات از ما سوالات زیادی می شود اینجا به اختصار میتوانم بگویم دو مورد از اینها بسیار پر تکرارند:

 جزو اولین سوالاتی که از ما می پرسند: “قالب سازی را با کدام مجموعه پیش میبرید؟” و ما همیشه همین جواب می دهیم که ما تا الان تصمیمی برای قالب سازی نداشته ایم و محصولاتمان را بدون مشکل با همکاری مجموعه تری دی فست مستقیما پرینت سه بعدی میکنیم.

از دومین و پرتکرار ترین سوالات در مورد تست گیری محصول و مقایسه ی نمونه ی اولیه  با نمونه های قبلی است که باز هم پاسخ مان مشخص است. بدون شک استفاده از یک راهکار مناسب برای تولید محصول همیشه در پیشبرد اهداف تاثیر بسزایی دارد. این نیز از قابلیت هایی است که خدمات پرینت سه بعدی در اختیار ما قرار داده است.

 تا کنون از استفاده پرینت سه بعدی بسیار راضی بوده ایم از تداوم این برنامه نیز خوشحالیم با آرزوی موفقیت برای شما و تیم خوبتان.”

 

اگر می خواهید در مورد محصول قاشق یار و استارتاپ فن آسا بیشتر بدانید یا در مورد نحوه سفارش اطلاع کسب کنید می توانید از طریق وب سایت فن آسا با این شرکت در ارتباط باشید. 

آدرس وبسایت:

https://fanasa.org