پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ

پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ

شبِ پُرستاره”، یک تابلوی نقاشی رنگ روغن است که توسط نقاش و طراح معروف پست‌-امپرسیونیست هلندی “ونسان ون گوگ” در سال ۱۸۸۹ خلق شده‌ است.

“ونسان ون گوگ” یکی از مشهورترین نقاشان هلندی در طول صد سال گذشته بوده است. و تابلوی “شبِ پُرستاره” یکی از بهترین آثار وی است و از مشهورترین نقاشی‌های تاریخ فرهنگ غرب به‌شمار‌ می‌آید.

تیم‌های مختلفی به بازسازی این نقاشی با فرآیندها و ابزارهای گوناگون پرداخته‌اند.

تیمی در کانادا،برای ارائه توانایی‌ هنری چشمگیر تکنولوژی‌های اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی؛ نسخه پرینت شده‎‌ای از این تابلو تولید کردند. پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ، یکی از شاهکارهایی است که توسط این تیم انجام شده است.

فرآیند پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ

ون گوگ، یک سال قبل از خودکشی‌اش در بیمارستانی روانی در جنوب فرانسه بستری بود. وی، این تابلو را با اضافه کردن یک روستای خیالی در همان‌جا ترسیم کرد.

اگرچه در توصیف عناصر اثر به وضوح اغراق شده‌است اما به سادگی می‌توان با آن‌ها عجین شد.

پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ

این اثر هم‌اکنون در موزه هنر مدرن در نیویورک نگهداری می‌شود.

تیم موردنظر، نمونه‌ی سفارشی این فایل را بازسازی کردند. به این صورت که با استفاده از تصویری از نقاشی شب پر ستاره، طراحی سه بعدی، با نرم‌افزار CAD با رزولیشن بالا انجام شد و سپس مدل‌سازی سه بعدی صورت گرفت، تا نسخه خلاقانه نقاشی به خوبی ارائه شود.

و با استفاده از برنامه های چندگانه مانند فتوشاپ، Solidworks و Materialize Magics، تیم توانست یک فایل STL از نقاشی را در دو قسمت بر روی پرینتر سه بعدی SLA  دوباره بازیابی کند.

نمایی نزدیک از پرینت سه بعدی تابلو شب پرستاره ون گوگ

تیم ویژه‌ای از مهندسین تیم نمونه‌های سفارشی، پس از تهیه قاب امپرسیسیون اروپا قرن نوزدهم از یک فروشنده هنری قدیمی، قاب نقاشی را اسکن سه بعدی کرده و سپس با استفاده از تکنولوژی SLA پرینت سه بعدی انجام شده و بازسازی صورت می‌گیرد.

قاب پرینت سه بعدی شده

نقاشی و قاب هر دو با استفاده از تکنولوژی‌های Z-Rapid ، SL-600 و SL-450 و  DSM Somos NeXt و DSM SOMOS 9420 به ترتیب پرینت شدند.

در نهایت، این تیم؛ باید نقاشی اصلی را تجزیه و تحلیل کند و زمان زیادی را صرف جزئیات و رنگ‌های واقعی نقاشی کنند. و فرآیند قدیمی و نهایی نقاشی به کار برده شود.

پس از چاپ نقاشی، تیم باید با دقت آن را رنگ کند و این روند خلاقانه را تکمیل کند.

همان تکنیکی که برای نقاشی استفاده شد برای بازسازی قاب نیز به کار رفت. برای دستیابی به دوره و ترکیبات موردنظر به‌کار برده شده در قاب اصلی است، این تیم حدودا 4 هفته را برای دستیابی به نتیجه دلخواه‌شان صرف کردند.

این نقاشی با وضوح بالا، با استفاده از لایه‌ی ضخیمی از بتون ساخته شده و بعد از تجزیه و تحلیل آن رنگ‌آمیزی صورت گرفته است.

تابلو نقاشی شب پرستاره ون گوگ قبل از رنگ آمیزی

در زیر فرآیند فیلم پرینت سه بعدی این اثر ماندگار ارائه شده است:

 

نسخه پرینت شده نقاشی ون گوگ به طور قابل توجهی زیبا است، به طوری‌که پس از معرفی آن، و ارائه در کنفرانس آموزش گروه AMUG که در سنت لوئیس، میسوری برگزار شد، رتبه اول پیشرفت تکنولوژی AMUG را کسب کرد.

در اثری دیگر، با استفاده از چاپ سه بعدی و همکاری شرکت نمونه‌های سفارشی و استودیو ون گوگ ،پرتره‌ای از وینسنت ون گوگ بازسازی شد.

از سال 1994، استودیو ون گوگ در آمستردام کارهای تولید نقاشی‌های نفتی را انجام می‌دهد.

پرینت سه بعدی پرتره ون گوگ با کلاه نمدی

 

با اینکه ممکن است، نقاشی پرینت سه بعدی ابهاماتی در مورد توانایی بازسازی آثار هنری معروف، ایجاد کرده و در نتیجه امکان دستیابی به نسخه‌های جعلی را فراهم کند، اما کارهای خیره کننده و زیبای ونگوگ با استفاده از ترکیبی از فن‌آوری‌های مدرن و تکنیک‌های سنتی هنوز هم بسیار چشمگیر و قابل‌ستایش است.