پرینتر سه بعدی و پیش‌بینی و ارائه‌ی بینی انسان در مریخ!

پرینتر سه بعدی و پیش‌بینی و ارائه‌ی بینی انسان در مریخ!

در سال 2017، ناسا تحقیقاتی انجام داد و نتایج حاصل را منتشر کرد، هدف از برنامه‌ی تحقیقاتی این بود که تاثیر طولانی مدت فضا بر بدن انسان مانند سفرهای طولانی مدت به مریخ بررسی شود. بدن انسان، با شرایط جدید جوی سیاره‌ی سرخ مریخ مانند دمای پایین، فضای متراکم، تابش بسیار زیاد و بالا می‌بایست مواجه و مطابقت داده شود. تاثیر چنین شرایطی در سایر موجودات از جمله پستاندارانی که بیشترین حساسیت را دارند بسیار متغیر است. گروهی از محققان، در پروژه “Who’s Nose” به پرینتر سه بعدی و پیش‌بینی و ارائه‌ی بینی انسان اگر در مریخ زندگی می‌کرد؛ پرداخته‌اند.

پرینتر سه بعدی و پیش‌بینی و ارائه‌ی بینی انسان در مریخ

پرینتر سه بعدی و شرایط زندگی مریخ

این روزها بحث زیادی در مورد مریخ و شرایط مورد نیازی که برای زندگی کردن و پیشرفت در آنجا لازم است، وجود دارد. پرینتر سه بعدی، سهم بزرگی از این بحث را دربرمی‌گیرد و احتمالا این تکنولوژی برای موارد بسیار زیادی که انسان‌ها نیاز دارند، از جمله محل زندگی استفاده می‌شود. در مورد آنچه که ممکن است در طولانی مدت در مریخ اتفاق بیفتد، بحثی نیست. اما آیا ما براساس شرایط مختلف در یک سیاره خارجی تغییری می‌کنیم؟ Marta Flisykowska، در مقاله‌ای تحت عنوان “کاربرد تکنولوژی‌های افزایشی بر روی زیبایی‌شناسی و انسان‌شناسی در پروژه “Who’s Nose” این موضوع را استدلال می‌کند.

پرینتر سه بعدی و تولید بینی انسان

تغییر بدن انسان در شرایط متفاوت مریخ

در سال 2017، Flisykowska اشاره می‌کند، ناسا نتایج برنامه تحقیقات انسانی را منتشر کرد و در تلاش است در مورد تاثیر طولانی مدت ماندن در فضا بر بدن انسان را بیشتر بررسی کند. شرایط کاملا متفاوتی در مریخ وجود دارد، مانند دمای پایین، فضای متراکم، تابش بالاتر و بیشتر. در مواجهه با این شرایط، انسان‌ها ممکن است، چگونه به نظر برسند؟

تغییر بدن انسان در شرایط متفاوت مریخ

تمرکز محققان بر روی بینی انسان در مریخ

Flisykowska می‌گوید: “این تصاویر براساس ایده‌های مربوط به انواع شرایطی که این موجودات در آن زندگی می‌کردند، ارائه شده‌اند. وی بر روی بینی تمرکز کرد که دارای بیشترین پتانسیل تغییر است، با توجه به این‌که از بافت نرم ساخته شده است و از طریق جراحی پلاستیک قابل تغییر است. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه پنسیلوانیا  نشان داد که عرض و سوراخ بینی افراد تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است که اجداد آنها زندگی می‌کنند.

تمرکز محققان بر روی بینی انسان در مریخ

تولید چندین بینی از طریق پرینت سه بعدی

کسانی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی کرده‌اند دارای سوراخ‌های بینی بزرگتری بودند در حالی‌که آن‌هایی که از هوای سرد و خشک بودند، باریک‌تر بودند. Flisykowska، برای مطالعه خود، چندین بینی را از طریق طراحی سه بعدی و با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کرد که به طور بالقوه می‌تواند بخشی از ظاهر آینده انسان در مریخ باشد. یک سازگاری احتمالی بینی کشیده با دو سوراخ، این است که باعث می‌شود در هوای گرم‌تر و هم‌چنین تمرین‌های تنفسی برای مقاصد ریلکسیشن آسان‌تر شود. نوع دیگر آن، بینی‌های صاف است که کمتر مستعد آفتاب سوختگی است و همچنین برای استفاده در مدت طولانی در کلاه مناسب‌تر است.

تولید چندین بینی از طریق پرینت سه بعدی

Flisykowska توضیح می دهد: “بینی یک تشدید کننده است و تأثیری بر اثرات صوتی دارد، از آنجایی که ارتباطات عمدتا با استفاده از میکروفون انجام می‌شود، اثر آن همانند یک کابین خلبان هواپیما خواهد بود، به این معنی که برخی از فرکانس‌ها توسط صدا متوقف می‌شود و این ارتباط را مشکل‌تر می‌کند.

نتیجه پروژه “Who’s Nose”

پروژه “Who’s Nose” لزوما ادعا نمی‌کند اگر آن‌ها در مریخ زندگی کنند، بینی‌ انسان‌ها کاملا تغییر می‌کند. اما برخی از امکانات را در رابطه با چاپگر سه بعدی و جراحی پلاستیک نشان می‌دهد تا ما را برای شرایط مختلف بهتر تجهیز کند. این طرح‌های مختلف حتی می‌توانند بر زندگی ما در اینجا بر روی زمین نیز تأثیر بگذارند.

تمرکز بر بینی

Flisykowska استدلال می‌کند که ما در حال حاضر یک گوش قابل پیوند را پرینت سه بعدی کرده‌ایم. چاپ سه بعدی می‌تواند روش‌های جدیدی را از لحاظ اصلاح بدن ارائه دهد و به این ترتیب ما می‌توانیم به نحوی صحبت کنیم که مسئولیت تکامل خودمان را داشته باشیم.