ساخت ماکت ماشین های فورد با استفاده از پرینترهای سه بعدی

به صورت آنلاین مدل سه بعدی بخرید یا ماکت ماشین پرینت شده سفارش دهید!

استقبال صنعت ماشین سازی از پرینترهای سه بعدی بسیار پشتازانه اتفاق افتاد. در واقع اولین کسب و کاری که برای طراحی ماکت سه بعدی ماشین و نمونه سازی اولیه قطعات و ملزوماتش از پرینترهای سه بعدی استفاده کرد همین صنعت بود. استفاده از پرینتر سه بعدی برای طراحی و نمونه سازی رفته رفته به یک فرهنگ در صنعت ماشین سازی تبدیل شد اما امروزه ماشین سازها چند گام جلوتر رفته اند. مثلا بخش هایی از خودروی نهایی را به صورت کامل پرینت سه بعدی کرده اند!. Local Motors این اتفاق را رقم زد و در اتومبیل کوچک و جذابش نوآوری را با پرینت سه بعدی در هم آمیخت و دریچه های تازه ای را به روی این صنعت باز کرد. پرینترهای سه بعدی نه تنها جای خود را در حال حاضر در این صنعت باز کرده اند بلکه برای آینده صنعت ماشین سازی هم خواب های خوبی دیده اند!

کمپانی ماشین سازی فورد با اقدامی جالب اتفاقی نو را در این صنعت رقم زد. فورد کل یک خودرو را پرینت سه بعدی نکرد! فورد قطعات یدکی خودرو را پرینت سه بعدی نکرد، اما کاری که فورد انجام داد توجه تمامی علاقه مندان به شرکت فورد یا صنعت ماشین سازی و کلکسیونرها را به خود جذب کرد.

ford1

فروشگاه آنلاین مدل های سه بعدی فورد

فورد این امکان را در اختیار تمامی علاقمندان قرار داده است تا بتوانند ماکت ماشین مورد علاقه ی خود را پرینت شده و به صورت تمام رنگی تحویل بگیرند یا مدل سه بعدی ماشین را خریداری کنند برای کاربردهای مرتبط مثل ساخت انیمیشن، استاپ موشن  ، بازی های رایانه ای یا به جهت جمع آوری کلکسیون از ماشین های مورد علاقه ی خود استفاده کنند.

در حال حاضر بالغ بر هزار مدل قابل استفاده از طریق فورد در اختیار کاربران قرار گرفته است و این مجموعه روز به روز در حال گسترش است. ماکت ماشین های  F-150 Raptor, Shelby GT350R, Focus ST, Fiesta ST و Ford GT اخیرا در این لیست قرار گرفته و با این روند ادامه دارد. ماکت ماشین های فورد در مقیاس ۱ به ۳۲ با استفاده از پرینترهای سه بعدی تولید میشوند. مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید این ماکت ها معمولا از جنس پلاستیک است البته برای پرینت تمام رنگی از Sandstone نیز استفاده میشود. قیمت هر ماکت ماشین به صورت پرینت شده و آماده ۳۹ دلار و قیمت مدل سه بعدی هر خودرو ۴٫۹۹ دلار است. اگر پرینتر سه بعدی دارید یا میخواهید با مقیاس دلخواه ماکت ماشین های فورد را بسازید بهتر است مدل سه بعدی آن را تهیه کنید.

مارک بنتلی ، مدیر لایسنس کمپانی فورد:

پرینترهای سه بعدی خانگی به عنوان یک علاقه ی عمومی  در حال رشد است. این اتفاق باعث شد تا برای مشتریانمان شرایطی را محیا کنیم تا ماکت ماشین فورد مورد علاقه ی خودشان را خودشان پرینت کنند.

fordnew

چه منطقی پشت کار فورد است؟

شاید به این فکر کنید که چه چیزی باعث شده تا فورد در این حد باز عمل کند و بسیاری از ویژگی های قابل کپی شدن شرکتش را در اختیار عموم بگذارد؟

طبق مطالعات و آمار محققین فروش پرینترهای سه بعدی خانگی تا سه سال آینده یک میلیون واحد رشد میکند و این مقدار بیست برابر بیشتر از چیزی است که در سال گذشته رخ داد. جالب است بدانید که وبسایت مربوط به بخش سه بعدی شرکت فورد توسط مجموعه ی Turbosquid ساخته شده. این شرکت به صورت تخصصی برروی فروش مدل های سه بعدی کار میکند و تجربیات فراوان و گسترده ای در حوزه فایل های سه بعدی و آماده برای پرینت دارد و به دلیل این سابقه شناخت دقیقی از قوانین کپی رایت و نحوه ی تضمین امنیت محتوا دارند.

زمانی که کسی از این مجموعه فایل سه بعدی خرید میکند ضمانت میدهد که محتوای دانلود شده را در اختیار دیگران قرار ندهد. البته این مسائل در چند سال گذشته از مشکلات حل نشده ی صنعت پرینت سه بعدی محسوب میشوند. در صورت بروز مشکل مربوط به قوانین کپی رایت نحوه ی برخورد شرکت فورد و Turbosquid میتواند چراغی برای ادامه صحیح این مسیر باشد

بنتلی در زمان شروع این طرح گفته بود: Turbosquid در حال حاضر به مشتریان بیش هزار طرح خاص و تائید شده به صورت حقوقی را ارائه میدهد که شامل بخش اعظمی از مدل های فورد است. ما به در حال مشخص کردن جزئیات حقوقی مربوط به طرح های سه بعدی هستیم و احساس میکنیم Turbosquid در این مسیر به ما کمک خواهد کرد و ارتباط درستی با مشتریان برقرار خواهیم کرد.

پرینت سه بعدی و قوانین کپی رایت

بدون شک لایسنس شدن فایل های سه بعدی در آینده صنعت پرینت سه بعدی تاثیر بسیاری خواهد داشت. در کنار این قضیه طرح فورد برای فروش ماکت ماشین پرینت سه بعدی شده یا فروش طرح سه بعدی لایسنس شده را هیچ کمپانی دیگری انجام نداده است و این یک انقلاب در صنعت ماشین سازی، طراحی و پرینت سه بعدی است.

ford5

نظر شما در مورد این اقدام فورد چیست؟ شما مدل خودروی مورد علاقه خود را دانلود کرده اید؟ یا این کار را انجام خواهید داد؟ به نظر شما کمپانی های دیگر ماشین سازی هم باید این گزینه را برای مشتریانشان داشته باشند یا خیر؟

۱/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران