پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن به عنوان امیدی برای مردم کشورهای جنگ زده

هنگامی که جنگ در جایی فراگیر می‌شود، افراد زیادی در معرض قطع عضو قرار می‌گیرند. طبق آمار دو سازمان بشردوستانه‌ی   World Health Organization و Handicap International ، در طول هفت سال گذشته جنگ در سوریه ۸۶۰۰۰ نفر دچار نقص عضو شده‌اند.بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز(MSF) در اردن که دارای مرز مشترک با سوریه است، تلاش می‌کند برای هر تعداد از افراد قطع عضو شده در جنگ سوریه عضو مصنوعی تهیه کند. علاوه بر مجروحان سوریه، آن‌ها سعی ‌می‌کنند به مجروحان یمن، عراق و اردن نیز کمک کنند.البته برخی از این بیماران به دلیل شرایط مادرزادی‌ دچار این مشکل هستند اما بسیاری از آن‌ها در جنگ زخمی شده‌اند.

پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن امیدی برای مردم کشورهای جنگ زده

پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن امیدی برای مردم کشورهای جنگ زده

فعالیت بنیاد MSF در مورد پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن

بنیاد MSF این پروژه را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرده است و اخیرا به تست و آزمایش این دستگاه‌ها در دنیای واقعی تمرکز کرده است. کلارا نوردون مدیر این پروژه می‌گوید: “ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن برای چیزی که تا الان یک حس بوده‌است، مدرک جمع‌آوری کنیم.” این برنامه که چیزی حدود ۱۵۰۰۰۰ دلار در سال خرج می‌کند سعی دارد گزینه‌های بیشتری در اختیار کسانی قرار دهد که دچار نقص عضو هستند. پروتزهای موجود در بازار سنگین، ناراحت و آزاردهنده هستند ولی پروتزهای پرینت سه بعدی شده علاوه بر اینکه می‌توانند رنگارنگ باشند، سبک‌تر و راحت‌تر هستند. این پروتزها می‌توانند با گذشت زمان و مثلا رشد کودکان عوض شوند. این پروژه همچنین در زمینه‌ی پرینت سه بعدی یک ماسک صورت موفقیت‌هایی داشته است. این ماسک‌ها به کمک افرادی می‌آیند که صورتشان سوخته است.

پرینت سه بعدی پروتز دست

پرینت سه بعدی پروتز دست

نقش چاپ سه بعدی در تولید پروتز

 خدمات پرینتر سه بعدی، در حوزه‌ی پزشکی به تعداد زیادی قابل مشاهده است. از جمله پرینت سه بعدی دستگاه‌های پزشکی، پرینت سه بعدی کلیه، پرینت سه بعدی زانوبند و بسیاری موارد دیگر.

چاپگر سه بعدی، با فایل طراحی سه بعدی اندام مورد نظر، دستگاه‌های سبک وزنی با قابلیت نصب راحت، راحتی در جایگزینی و ارتقای راحت و در رنگ‌های جذاب و الگوهای خاص ارائه می‌دهد. این پروژه، موفق شده است از پرینتر سه بعدی به عنوان ماسک‌ صورت استفاده کند و از این طریق به بهبود سوختگی بیماران کمک کند. برای تولید راحت پروتزهای کاملا سفارشی شده و برای هر فرد بیماری کاملا متناسب خواهد بود. اما براساس گفته‌ی نوردون، باید به تکنولوژی اسکن سه بعدی هم توجه‌ی ویژه‌ای داشت.

چاپ سه بعدی تولید پروتز دست

چاپ سه بعدی تولید پروتز دست

اسکنر سه بعدی

نوردون گفت: “آن چیزی که اینجا موجب شگفتی است، بیشتر از آنکه پرینت سه بعدی باشد، اسکنر سه بعدی است!” این تکنولوژی، راه‌های فراوانی برای صدها تخصص بهینه شده، دستگاه از راه دور و طراحی واقعی از راه دور را می‌گشاید. تصور کنید که متخصصان از این طریق، قادر به طراحی سه بعدی و ساخت پروتزهای سفارشی برای بیماران خواهند بود، بدون اینکه واقعا در همان فضا یا کشور حضور داشته باشند.

مزایای استفاده از اسکنر سه بعدی

از طریق این روش، کارشناسان از سراسر جهان می‌توانند روی درمان تمرکز کنند، این چیزی نیست که به افراد خاصی در مکان خاصی اختصاص داده شود مثلا فقط در درمانگاه‌هایی در کشور اردن نیست. بلکه این امکان فراهم شده است تا از طیف وسیعی از تخصص استفاده شود و در آینده به تعداد بیشتری قابل دستیابی است.

خدمات بنیاد MSF و ICRC

بنیاد MSF، تنها سازمانی نیست که به ارائه پروتز به افراد تحت تاثیر جنگ می‌پردازد. کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در سال ۲۰۱۶، پروتزهای بیشتری را به بیش از ۲۲۰۰۰ نفر از افراد بیمار اعطا کرده است و در حال توسعه و آزمایش قطعات پروتز چاپ سه بعدی شده است. با این حال، سرپرست نوآوری ICRC، Nan Buzard، در برابر تکنولوژی بیش از حد هیجان‌زده است.

و حق دارد باشد بنیاد MSF این پروژه را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و در حال حاضر با بیماران همکاری می‌کند تا نشان دهد که پروتزهای چاپ سه بعدی شده نه تنها موثر هستند، بلکه سریع‌تر و ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه تولید می‌شوند. در حال حاضر تیم پروژه پنج داوطلب بیمار را بررسی می‌کند که با پروتزهای حاصل از پرینتر سه بعدی، کار می‌کنند. در نهایت آن‌ها با این پروتزها، کار می‌کنند و قادرند کارهای روزمره‌ای مانند پخت و پز، رانندگی و کارهای مربوطه با استفاده از این ابزارها را انجام دهند.

تصویر یکی از بیماران داوطلب پروتز دست

تصویر یکی از بیماران داوطلب پروتز دست

پروتزهای حاصل از چاپ سه بعدی

با اینکه، اکثر پروتزهای چاپ سه بعدی شده دست بوده‌اند؛ اما بسیاری از افراد به پروتزهای بخش‌های پایینی بدن نیز نیاز دارند، برخی دیگر جفت پا یا یک پای خود را از دست داده‌اند. در واقع، ۹۵ درصد بیماران قطع عضو شده‌ی سازمان صلیب سرخ تمام یا بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند.

پروتزهای اندام پایینی باید قوی‌تر از پروتزهای اندام فوقانی باشند، زیرا باید وزن بدن را تحمل کنند و از این رو استفاده از چاپ سه بعدی بسیار مشکل است. مواد حاصل از چاپ سه بعدی در حال تکامل و تقویت هستند، ساخت پرینت سه بعدی پروتزهای اندام تحتانی نیز امکان‌پذیر است، اما توسعه آن‌ها هنوز هم بسیار سخت‌تر از تولید پرینت سه بعدی دست است.

پرینت سه بعدی پروتز بدن

پرینت سه بعدی پروتز بدن

موضوعات پیش رو در پرینت سه بعدی پروتز

مطمئنا در این حوزه، هیجان بسیاری وجود دارد، اما بسیاری از مردم هنوز درک نمی‌کنند که چقدر مقررات لازم است قبل از اینکه پروتزهای حاصل از چاپگر سه بعدی بتواند به طور گسترده‌تر اجرا شوند. بسیاری از کشورها نیاز به صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی دارند.

Handicap International، سوکت‌های چاپ سه بعدی شده را در بیماران با قطع عضو زیر زانو در ماداگاسکار، سوریه و توگو آزمایش کرده است که هزینه‌هایی بالاتر از روش‌های مصنوعی معمول داشته، هرچند بنیاد MSF صرفه‌جویی خیلی زیادی در پرینت سه بعدی اعضای مصنوعی داشته است.

با اینکه، بازخورد از بیماران مثبت بوده و با توجه به Handicap International، سوکت‌ها با شرایط ساختاری و پزشکی مواجه بودند. در حال حاضر، مسائل مختلفی هم‌چنان باید مورد ارزیابی قرار بگیرند، از جمله بررسی نیازهای آموزشی فنی؛ هزینه مواد خام و فضای کارگاه‌ها؛ هزینه اسکنرهای سه بعدی و پرینترهای سه بعدی؛ سرعت و کارایی اتصالات و مواردی این‌چنین.

پرینتر سه بعدی و جنگ

خشونت در سراسر سوریه و دیگر کشورها ادامه یافته و جان‌ بسیاری به خطر می‌افتد و از این طریق به شدت به دیگران آسیب می‌رسد، اما با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی، به افرادی که یک یا چند عضو خود را از دست داده‌اند، کمکی هرچند اندک می‌شود.

پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن

پرینت سه بعدی پروتز اندام‌های بدن

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران