پرینت سه بعدی و ناسا و مدل‌های قابل چاپ در مقیاس‌های مختلف

هنگامی‌که از پرینتر سه بعدی صحبت به میان می‌آید، NASA، همیشه پیشگام بوده است. اخیرا؛ ناسا، از نخستین چاپگر سه بعدی در فضا برای چاپ ابزار و قطعات یدکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کند، در این راستا، مجموعه‌ای از پروژه‌ها را راه‌اندازی کرده‌ است. در اینجا، پرینت سه بعدی و ناسا و مدل‌های قابل چاپ در مقیاس‌های مختلف بررسی می‌شود.

یکی از مدل‌های قابل چاپ

یکی از مدل‌های قابل چاپ

پرینت سه بعدی راهی برای رفع نیازهای سفر فضایی

پنجاه‌و‌چهار سال پیش، یوری گاگارین اولین فردی بود که به فضا سفر کرد. دقیقا ۲۰ سال بعد، در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۸۱، ناسا اولین ماموریت شاتل فضایی خود را راه‌اندازی کرد. از آن زمان، اکتشافات فضایی و تجهیزات مورد نیاز پیشرفته‌تر شده است و در حال حاضر به طور فزاینده‌ای از ابزارهای پیشرفته استفاده می‌کنند، حال با اتکا بر پرینتر سه بعدی برای رفع نیازهای سفر فضایی مدرن و چالش‌های مربوط به آن اقدام نموده است.

تصویری از فضا

تصویری از فضا

کارشناسان مهندسی سفر فضایی ناسا، متوجه شدند که یکی از بزرگ‌ترین منابع تخصصی و خلاق برای کمک به حل و فصل چالش‌های جدید در جامعه استفاده از پرینت سه بعدی است. در ماه جولای ۲۰۱۴، ناسا مردم را به مشارکت در «چالش مریخ» تشویق کرد و به طراحی هوشمند و کارای یک مدل سه بعدی از سیاره‌ی سرخ مریخ پرداخت که بسیار بااهمیت و کاربردی است.

تصویری از هرم مریخ

تصویری از هرم مریخ

طراحی سه بعدی و پرینت سه بعدی  Eta Carinae

ناسا، اعلام کرد که اولین مدل سه بعدی کاملی از سحابی Eta Carinae را ایجاد کرده است. Eta Carinae، در فاصله‌ی حدود ۷،۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و یکی از عظیم‌ترین سیستم‌های جفتی است که اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد.

پرینت سه بعدی  Eta Carinae

پرینت سه بعدی  Eta Carinae

ستاره اولیه حدود ۹۰ برابر جرم خورشید است و ۵ میلیون بار بیشتر از انرژی خورشید را تولید و منتشر می‌کند. ناسا از مدل سه بعدی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانیزم‌های فیزیکی این ستاره و این‌که در تشکیل این ابر غول‌آسای گازی و گرد و غبار از چه مواردی استفاده شده است استفاده می‌کند.

طراحی سه بعدی  Eta Carinae

طراحی سه بعدی  Eta Carinae

اولین مدل سه بعدی کامل از سحابی Eta Carinae

اولین مدل سه بعدی کامل از سحابی Eta Carinae

 

پرینت سه بعدی فایل‌هایی از ناسا

در نوامبر ۲۰۱۴، MadeInSpace و NASA به ارسال فایل‌های سه بعدی ابزار و قطعات یدکی به ISS پرداختند. با استفاده از یک چاپ سه بعدی، ISS اکنون می‌تواند به سادگی این فایل‌ها را دریافت کنند و اشیاء مورد‌نیاز را هر زمان که لازم است پرینت سه بعدی کنند، که تا زمان عرضه موشک بعدی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

در اوایل سال ۲۰۱۵، ناسا مجموعه‌ی خود را تشویق کرد تا طرح‌های جدیدی را که در فضا چالش‌برانگیز است به ISS ارسال کنند و به این ترتیب، این امکان فراهم شود تا با یک سفر، موارد مختلف به خوبی پرینت سه بعدی شوند.

پرینتر سه بعدی در ISS

پرینتر سه بعدی در ISS

امکان استفاده از مدل‌های سه بعدی ناسا برای افراد

در یکی دیگر از پروژه‌های مربوط به پرینتر سه بعدی، ناسا مدل‌های قابل چاپ سه بعدی‌ خود را در وب سایتش NASA 3D Resources منتشر کرد. این پایگاه داده شامل مدل‌های سیارک‌ها، لباس فضانوردها، سفینه‌ها، روبات‌ها، راکت‌ها، فضاپیماها، ISS، و همچنین ماهواره‌ها، پروب‌ها و تلسکوپ‌های فضایی مانند Kepler، Hubble، Galileo، Deep Impact، Cassini، Voyager یا Rosetta می‌باشد.

مدل سه بعدی ماهواره‌

مدل سه بعدی ماهواره‌

کاربران حتی قادر به دانلود برخی از اشیاء که در ISS پرینت شده بودند، از جمله اولین شیء پرینت سه بعدی شده ساخته شده در فضا برای استفاده توسط یک فضانورد: مثلا زمانی‌که فرمانده ایستگاه بری ویلمور نیاز به یک آچار داشته باشد، ناسا این مدل سه بعدی را برای او به صورت ایمیل می‌فرستد.

فرمانده ISS با در دست داشتن آچار

فرمانده ISS با در دست داشتن آچار

تصویری از پایگاه سه بعدی داده منابع NASA از مدل های سه بعدی

تصویری از پایگاه سه بعدی داده منابع NASA از مدل های سه بعدی

هر کسی که علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد کهکشان‌ها و فناوری ناسا، و یا استفاده از آن‌ها برای تحصیل یا تحقیق است، می‌تواند از آن استفاده کند. ناسا، این فایل های سه بعدی را در اختیار همه قرار داده است تا بتوانند به صورت رایگان آن‌ها را دانلود کنند.

لباس فضانوردها

لباس فضانوردها

قابل دسترس شدن قطعات فضایی با پرینت سه بعدی

شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری در حال حاضر مدل‌های سه بعدی را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند و از مجموعه‌های خود می‌خواهند که فایل‌ها را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، سازمان‌هایی مانند ناسا کمک می‌کنند تا بتوان موارد غیرقابل باور، قابل دستیابی شوند. چه کسی تصور می کرد که ۵۴ سال پس از سفر یوری گاگارین به فضا، یک چاپگر سه بعدی قطعات فضایی را با طراحی سه بعدی در اختیار افراد قرار دهد؟

فایل سه بعدی لباس فضانورد

فایل سه بعدی لباس فضانورد

۵/۵ (۳ Reviews)

نظرات کاربران