پرینت سه بعدی و فیلم‌سازی؛ فیلم کوتاهی که کاملا با پرینت سه بعدی ساخته شده است

کاربردهای پرینت سه بعدی بسیار فراوان است. از کاربردهای پزشکی گرفته تا پروژه‌های بزرگ و پیچیده صنعتی. این تکنولوژی همچنین تاحدودی به هنر و فشن وارد شده است. هرچند هنوز ارتباط میان پرینت سه بعدی و فیلم‌سازی به اندازه کافی پررنگ نیست، اما پتانسیل زیادی برای رشد بیشتر دارد. در تعدادی  از انیمیشن‌ها از پرینت سه بعدی استفاده شده است اما دنبالم کن، فیلمی است که کاملا با پرینت سه بعدی تولید شده است. ژیل دشو کارگردان این فیلم است. وی علاقه دارد که متدهای مختلف فیلمسازی را با یکدیگر ترکیب کند. ساخت این فیلم دو سال طول کشیده است. و در این مدت ۸۰ لیتر رزین شفاف مصرف کرده و ۲۵۰۰ قطعه پرینت کرده است. قطعات بزرگتر مثل درخت‌ها در ۲۲ قطعه جدا تولید شده و به هم چسبانده شده‌اند. ست این فیلم از ۱۲ قطعه تشکیل شده است که جداگانه پرینت شده اند.

پرینت سه بعدی و فیلم‌سازی

درخت قبل از جدا کردن ساپورتها

فضای فیلم در ابتدا وهم‌آور و تاریک است. اما پایان دلگرم‌کننده و زیبایی دارد. فیلم یک دختر جوان را نشان می‌دهد که در حال نواختن گیتار کوچکش از جنگلی می‌گذرد. و هیولایی که از سایه‌ی او به وجود آمده است، دنبالش می‌کند.

پرینت سه بعدی و فیلم‌سازی

صحنه‌ای از فیلم

دشو می‌گوید: «دنبالم کن فیلمی درباره‌ به آغوش کشیدن ترس‌هایتان و تبدیل کردن آن‌ها به چیزهای زیباست.» دشو هر فریم را ابتدا در  نرم افزار طراحی سه بعدی کرده است. سپس از آن پرینت سه بعدی گرفته است، ساپورت‌ها را جدا  و آن را پولیش و پرداخت کرده است. صحنه‌پردازی فیلم به روش استاپ موشن اتفاق افتاده است. هر ثانیه‌ی این فیلم از ۱۵ فریم تشکیل شده است. دشو می‌گوید:«به محض اینکه یک پرینتر سه بعدی را در کیک‌استارتر دیدم، متوجه شدم این همان چیزی است که برای ساختن فیلم پرینت سه بعدیم به آن نیاز دارم. من می‌خواستم که تکنولوژی پرینت سه بعدی را با هنر استاپ موشن ترکیب کنم تا نوع جدیدی از فیلم را خلق کنم.» دشو ادامه می‌دهد:«بدون کمک پرینتر سه بعدی تهیه‌ی چنین قطعات دقیق و ظریفی ممکن نبود.»

دشو برای تخصیص بودجه‌ فیلم‌های آینده خود قطعاتی را که چاپ سه بعدی کرده است، می‌فروشد. وی می‌گوید تمام این قطعات یگانه هستند و شماره‌ی فریمی که در آن به کار رفته‌اند روی آن‌ها درج شده است. در ادامه می‌توانید این فیلم سه دقیقه‌ای را تماشا کنید.

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران