پرینت سه بعدی موتورسیکلت

جهان خودرو شاهد چندین پیشرفت در تکنولوژی پرینتر سه بعدی بوده است از جمله پرینت سه بعدی موتورسیکلت که به طور کامل حاصل از چاپگر سه بعدی هستند و قطعات موتورسیکلت‌. موتور سیکلت الکتریکی Nera، تولید جدیدی از BigRep’s Nowlab، که به جز قطعات الکتریکی و تایرهای بدون هوای آن، ۱۰۰ درصد حاصل از این تکنولوژی است.

پرینت سه بعدی موتور سیکلت الکتریکی Nera

خصوصیات ظاهری موتور سیکلت الکتریکی Nera

این موتورسیکلت از نظر ظاهری بسیار جذاب به نظر می‌رسد و بیشتر قابل توجه است، چرا که به طور خاص برای چاپ سه بعدی آن از تکنولوژی FDM استفاده شده است. اندازه‌ی این موتور سیکلت ۱۹۰ × ۹۰ × ۵۵ سانتیمتر (۷۴.۸ x 35.4 x 21.6 اینچ) است و پس از طراحی سه بعدی، از طریق چاپگرهای سه بعدی بزرگ BigRep ساخته شده است و با استفاده از فیبرهای ProHT، ProFLEX، PETH و PLA و از طریق یک نازل ۰.۶-۱ میلیمتری در ارتفاع ۰.۴-۰.۶ میلی‌متر ساخته شده است.

موتور سیکلت الکتریکی Nera

موتور سیکلت الکتریکی Nera

موارد قابل استفاده در موتور

این موتورسیکلت، توسط مارکو Mattia Cristofori و Maximilian Sedlak، طراحی شده است و در ۱۵ قطعه پرینت شده است. لاستیک، صندلی، رینگ، قاب و چنگال همه چاپ شده‌اند، و بر روی یک موتور الکتریکی تعبیه شده در پشت موتور اجرا می‌شود. باتری در داخل موتور سیکلت قرار دارد. ضربه‌گیرهای انعطاف‌پذیر جایگزین سوسپانسیون‌ها در موتور سیکلت‌های سنتی شده است.

Nera ترکیبی از چندین نوآوری

دانیل بنینگ Nowlab می گوید: “Nera ترکیبی از چندین نوآوری است که توسط Nowlab توسعه پیدا کرده است، مواردی مانند؛ تایر بی‌رویه، ادغام کارکردی و تکنولوژی سنسور تعبیه شده. این دوچرخه و نمونه‌های دیگر، به صورت خلاقانه و از طریق تکنولوژی پرینت سه بعدی، محدودیت‌های مهندسی را جبران می‌کنند و آن‌ها را تغییر می‌دهند که کاملا مشخص است.”

موتور سیکلت الکتریکی Nera

موتور سیکلت الکتریکی Nera

موتورسیکلت Nera به عنوان یک طرح

با طراحی آیرودینامیک، صاف و صیقلی شده و سریع Nera، این موتورسیکلت بسیار جذاب به نظر می‎رسد و برای سوار شدن فوق‌العاده سرگرم کننده می‌باشد اما متاسفانه این تنها در حد یک مطالعه طراحی است؛ و در حال حاضر به فکر تولید آن نیستند. اما به عنوان یک مطالعه، Nera دیدی امیدوارانه به پرینت سه بعدی این موتورسیکلت پرینت سه بعدی شده دارد. و ممکن است در آینده موتورسیکلتی تولید شود که به طور کامل از پرینت سه بعدی به وجود آمده‌ است.

مزایای موتورسیکلت Nera

مزایای قطعات موتور سیکلت حاصل از پرینت سه بعدی بسیار زیاد است. مزیت آن، فقط استفاده از تکنولوژی جدید نیست. بلکه قطعات چاپ سه بعدی شده خودرو را می‌توان سریع‌تر، سبک‌تر و اغلب در قطعات کمتری نسبت به روش‌های تولید سنتی ساخت. وزن سبک‌تر به معنای راندمان سوخت بهتر است، بیشتر موتورسیکلت‌ها از سوخت استفاده می‌کنند، اما استفاده از چاپگر سه بعدی با موتور الکتریکی، مانند Nera، باعث می‌شود رویای پاکیزگی محیط زیست محقق شود.

خدمات ارائه شده توسط Nowlab

Nowlab، موارد جذاب و خلاقانه‌ی زیادی را تولید کرده است مانند پرینت سه بعدی دیوار بتنی هوشمند، میز قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر و مواردی دیگر را بر . Nowlab به بررسی مفاهیم نوآورانه‌ای با استفاده از چاپگرهای سه بعدی BigRep پرداخته است و از فرآیندهای سنتی خود فراتر می‌رود. نرا، چیزی جز سنتی نیست و تجدید نظر آن در طرح جدید خود و همچنین در حقیقت آن است که با استفاده از روش‌های غیر‌سنتی ایجاد شده است. در حال حاضر برخی از دوچرخه‌های چاپ سه بعدی شده در جاده‌ها وجود دارند و اگر موتورسیکلت‌های پرینت سه بعدی شده پس از  آن تولید شوند، شگفتی بزرگی ایجاد نخواهد بود و چاپگر سه بعدی نشان داده است که این کار کاملا شدنی است.

موتور سیکلت الکتریکی Nera

موتور سیکلت الکتریکی Nera

استفاده از پرینت سه بعدی در تولید قطعاتی از موتورسیکلت

استفاده از پرینت سه بعدی در تولید داشبورد موتورسیکلت

برخی از تولید کنندگان به تولید قطعاتی از موتورسیکلت پرداخته‌اند، داشبورد نیاز به نگهداری، محافظت و انزوای الکترونیک پیچیده داشت. بنابراین تکنولوژی CRP سه نمونه اولیه از داشبورد عملکردی را با استفاده از تکنولوژی SLS و کامپوزیت مبتنی بر پلی‌آمید Windform LX 3.0 ساخته است که با فیبر شیشه‌ای تقویت شده است.

اولین نمونه اولیه داشبورد

نمونه اولیه داشبورد

بدنه این نمونه در دو قسمت ساخته شده و اجزای الکتریکی به راحتی مونتاژ شده و سپس با چسب بهم متصل شده و محافظت می‌شود. این نمونه را به طور  مستقیم بر روی دوچرخه نصب کرده و آن را در جاده تست نمودند. حتی تحت شرایط استرس‌زا، نمونه اولیه قادر به محافظت از اجزای درونی پیشرفته الکترونیکی است و قطعاتی را ایجاد کند که بتواند تحت تاثیرات و ارتعاشات مقاوم است.

استفاده از پرینت سه بعدی در تولید صندلی موتورسیکلت

گروه CRP همچنین از تکنولوژی پرینت سه بعدی حرفه‌ای خود و مواد Windform برای ساخت دو نمونه کارکردی از صندلی موتور سیکلتEnergica برای تحقیق و توسعه و مراحل آزمایش استفاده کردند.

استفاده از پرینت سه بعدی در تولید صندلی موتورسیکلت

استفاده از پرینت سه بعدی در تولید صندلی موتورسیکلت

۵/۵ (۵ Reviews)

نظرات کاربران