پرینت سه بعدی قالب هایی برای نمای بیرونی

ریخته‌گری و قالب‌سازی یک تکنیک ساخت‌و‌ساز قدیمی است و این روش اغلب زمان‌بر و گران است. اما به شدت مورد توجه پروژه‌های ساختمانی بزرگ قرار دارد. در این راستا، با استفاده از تکنولوژی جدید چاپگر سه بعدی، با پرینت سه بعدی قالب، امکان احیای این تکنیک‌ قدیمی با هزینه بسیار پایین‌تر و در مدت زمان کمتری فراهم شده است. با طراحی سه بعدی، می‌توان ساختارها و قطعاتی با شکل‌های هندسی پیچیده ایجاد کرد و از طریق چاپ سه بعدی تولید نمود.

در این راستا، شرکت‌های مختلفی به این فعالیت پرداخته‌اند که در اینجا به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

قالب های پرینت سه بعدی شده توسط محققان ETH Zurich

در طول دو ماه، محققان تیم MAS Digital Fabrication در ETH Zurich یک نمای فلزی آزمایشی با استفاده از قالب‌های ماسه‌ای حاصل از پرینتر سه بعدی تولید کردند. استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ایجاد سازه‌های فلزی درک مناسبی را در ایجاد امکانات جدید در معماری فراهم کرده است.

در شکل زیر، مایع فلزی در قالبی از جنس ماسه ریخته شده است:

مایع فلزی در قالبی از جنس ماسه

مایع فلزی در قالبی از جنس ماسه

این ساختار، از ۲۶ قطعه و ۳.۵ متر ارتفاع تشکیل شده است که به اصطلاح “نمای گسترده” نامیده می‌شود. این مجموعه، در معماری و ساخت دیجیتالی، طراحی محاسباتی، ساخت روباتیک و پرینت سه بعدی برای ساخت‌و‌ساز فعالیت می‌کنند. “نمای گسترده”، یک طرح جامع در دانشگاه دیجیتال فلوریدا است و آخرین پروژه اجرایی توسط این مجموعه محسوب می‌شود.

نمایی از قالب پرینت سه بعدی شده توسط محققان ETH Zurich

نمایی از قالب پرینت سه بعدی شده توسط محققان ETH Zurich

قطعات فلزی بزرگ تولید شده حاصل از آلومینیوم با استفاده از قالب‌های شن و ماسه پرینت سه بعدی شده ساخته شده‌اند. برای ایجاد این قطعات از پارامترها و تکنیک‌های محاسباتی تعیین شده‌ای استفاده می‌شود، به عنوان مثال حداکثر طول لبه، حداقل فاصله بین خطوط و غیره استفاده می‌شود. طیف وسیعی از تولید ExOne و نمونه اولیه پرینترهای سه بعدی با استفاده از تکنولوژی بایندرجت تولید شده‌اند.

در فیلم زیر، تصاویر و فرآیند کامل پرینت سه بعدیقالب های پرینت سه بعدی شده توسط محققان ETH Zurich ارائه شده است:

 

در امارات متحده عربی، نیز آزمایشگاه‌های فناوری Immensaنیز یک اختراع برای این نوع از روش ساخت‌و‌ساز برای ساخت ساختمان‌های جدید در دبی استفاده کرده‌اند که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

پروژه تولید قالب های پرینت شده در Immensa

این شرکت، بر روی تحقیق و توسعه پرینت سه بعدی متمرکز است و اولین تجهیزات پرینت شده موجود در دبی را ارائه داده است. در حال حاضر، اولین شرکت امارات متحده عربی در ثبت اختراع پرینت سه بعدی است. فهمی الشاوا، مدیر عامل شرکت آزمایشگاه های فناوری Immensa، گفت: “ما افتخار می کنیم که این ملت بزرگ را با ثبت اولین حق چاپ مرتبط با چاپ سه بعدی از یک شرکت مبتنی بر امارات متحده عربی، مفتخر کنیم.”

این اختراع به عنوان روشی اختصاصی برای قالب‌های پرینت سه بعدی برای بتن و مصالح دیگر محسوب می‌شود و می‌تواند نحوه‌ی تبدیل طراحی شرکت‌های مهندسی و ساخت و ساز در منطقه را به طراحی شهری ارائه دهد. اولین ساختمان اداری پرینت سه بعدی شده در دبی نیز از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌باشد.

نمای بیرونی از اولین ساختمان اداری پرینت سه بعدی شده در دبی

نمای بیرونی از اولین ساختمان اداری پرینت سه بعدی شده در دبی

Immensa، علاوه بر ایجاد برنامه‌ها و پروژه‌هایی که مبتنی بر خلاقیت هستند مدت زمان روش‌های فعلی قالب‌سازی را نیز کاهش می‌دهد.سالیان پیش، امکانات جدیدی در حوزه استراتژی پرینت سه بعدی در دبی توسط ویلیا شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی افتتاح شد.

این شرکت، بر روی فرآیندهایی برای تولید قالب‌ها و پروژه‌های مربوط به ریخته‌گری بتن فعالیت می‌کنند. آن‌ها از چندین روش چاپ سه بعدی برای تولید قالب‌های مورد استفاده توسط شرکت‌های ساخت و ساز استفاده می‌کنند تا سیمان، بتن و مواد گچی را در اشکال و فرم‌های پیچیده‌ای تولید کنند، این فرآیند نسبت به سایر روش‌های متداول قالب‌سازی بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد.

نمونه ای از استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در ساخت

نمونه ای از استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در ساخت

یکی از خدمات پرینتر سه بعدی، فراهم‌سازی امکان انتخاب قالب‌های متفاوت است چرا که به دلیل وجود تنوع و گوناگونی سلیقه نیاز به ابزاری جهت رفع این مشکل احساس می‌شود. در شکل‌های زیر نمونه‌هایی از قالب‌های ارائه شده توسط Immensa ارائه شده است.

قالب های پرینت سه بعدی شده متفاوت

قالب های پرینت سه بعدی شده متفاوت

نمونه تولید شده از قالب های پرینت سه بعدی شده

نمونه تولید شده از قالب های پرینت سه بعدی شده

۵/۵ (۲ Reviews)

نظرات کاربران