پرینت سه بعدی سلاح؛ بحث بر سر چیست؟

مردی که می‌بینید کُدی ویلسون است. ویلسون در سال ۲۰۱۳ و درحالی که فقط ۲۴ سال سن داشت تفنگی را شلیک کرد که صدای آن در کل اینترنت به گوش رسید. او ویدیویی پخش کرد که در آن با یک اسلحه پرینت سه بعدی شلیک می‌کرد.این ویدیو بارها در اینترنت به اشتراک رسید و پخش شد. نام این سلاح چاپ سه بعدی شده Liberator (آزادی بخش) بود. او نقشه‌ها و فایل‌های پرینت سه بعدی سلاح را در دسترس عموم قرار داد و به دردسر افتاد. قوانین اسلحه آمریکا به اشخاص اجازه نمی‌دهد که تفنگ‌های غیر قابل ردیابی بسازند. همچنین افراد برای ساخت اسلحه نیاز به مجوز دارند. در سال ۲۰۱۳ خیلی از افراد کدی ویلسون را دیوانه‌ای می‌خواندند که رویاهایش هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.

پرینت سه بعدی اسلحه

کدی ویلسون در حال نگه داشتن اسلحه پرینت سه بعدیش

ویلسون برای پرینت Liberator از یک پرینتر سه بعدی شرکت Stratasys استفاده کرد. پس از شدت گرفتن بحث در اینترنت Stratasys پرینتر سه بعدی خود را پس گرفت. ویلسون بعدها از FBI مجوز تولید و فروش اسلحه گرفت و پرینتر سه بعدی دیگری از e-Bay خرید. در طول ۵ سال گذشته ویلسون و همراهانش با موانع حقوقی بسیاری روبرو بوده اند. ویلسون با یک گروه مدافع حقوق حمل اسحله به نام بنیاد متمم دوم کار می‌کند. و همراه با آن‌ها علیه این مشکلات قانونی می‌جنگد.(متمم دوم قانون اساسی همان قانون حمل اسلحه است)

سر انجام قرار بود که در اول آگوست ۲۰۱۸ ویلسون سایت خود را دوباره راه اندازی کند و در آن نقشه‌های آماده چندین نوع اسلحه را به صورت رایگان در اختیار مردم بگذارد که یک قاضی در کالیفرنیا علیه آن شکایت کرد و ویلسون مجبور شد چند ساعت قبل از شروع کار سایت، آن را پایین بیاورد. هرچند تعدادی از نقشه‌ها از قبل به بیرون راه یافته بودند. و اکنون در دسترس عموم قرار دارند.

پرینت سه بعدی اسلحه

اسکرین شاتی از سایت DEFCAD

کدی ویلسون کیست؟

کدی ویلسون در سال ۱۹۸۸ در آرکانساز به دنیا آمده است. در زبان انگلیسی لیسانس خود را گرفته است و در سال ۲۰۱۳ از ادامه تحصیل در رشته حقوق انصراف داده است. وی خود را Crypto- Anarchist میخواند که آن را می‌توان به آنارشیست سری ترجمه کرد. او  هم اکنون در آستن تگزاس زندگی می‌کند.

ویلسون علاوه بر این پروژه چند پروژه‌ی دیگر نیز دارد. او یک پلتفرم جمع‌آوری کمک‌های مردمی درست کرده است که به همه‌ی افراد، من جمله گروه‌های نئونازی و طرفداران تفوق نژادی سفیدپوستان این اجازه را می‌دهد که از مردم کمک بگیرند. سایر پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی این گروه‌ها را از دسترسی به این قابلیت منع می‌کنند. او همچنین ماشین‌های CNC تولید کرده و به فروش می‌رساند که با آن‌ها می‌توان اسلحه تولید کرد. او همراه با امیر تاکی آنارشیست ایرانی-بریتانیایی، نوعی بیتکوین مخفی به نام  Dark-Wallet تاسیس کرده است.

همانطور که گفته شد او  خود را آنارشیست سری می‌خواند و دیدگاه‌های ضد دولتی (دولت در مفهوم کلی آن) و آزادی خواهانه دارد. او همچنین به حق کپی رایت اعتقادی ندارد و ژان بودریار جامعه شناس و فیلسوف پست-مارکسیست را استاد خود می‌خواند.

کدی ویلسون و پرینت سه بعدی اسلحه

کدی ویلسون در یک مصاحبه تلویزیونی

مشکل مخالفان پرینت سه بعدی سلاح دقیقاً چیست؟

ایالت متحده آمریکا دقیقا به امنیت معروف نیست. فقط در سال ۲۰۱۸ تا تاریخ ۲۸م جولای ۱۵۴ حادثه تیراندازی مرگبار جمعی اتفاق افتاده است. (قوانین آمریکا تنها حوادثی را تیراندازی جمعی می‌خواند که در آن ۴ نفر -بدون احتساب تیرانداز- به قتل رسیده اند) در نتیجه اگر بخواهیم تیراندازی‌هایی را به جساب بیاوریم که کمتر از ۴ نفر قربانی داشته اند این عدد بسیار بیشتر از این خواهد شد. احتمال اینکه در آمریکا یک فرد در یک حادثه‌ی تیراندازی بمیرد  بیشتر از احتمال مرگ به ۵ دلیل اصلی طبیعی مثل حمله قلبی و سرطان است. در سال  حدود ۱۱۰۰۰ نفر در آمریکا به دلایل مرتبط با تیراندازی می‌میرند. بسیاری از فعالان سیاسی به دنبال تغییر و بهبود قوانین حمل سلاح در آمریکا هستند.

قوانین کنونی آمریکا اجازه تولید و فروش سلاح‌هایی را نمی‌دهد که نتوان آن‌ها را ردیابی کرد. سلاح‌هایی که پرینت سه بعدی می‌شوند قابل ردیابی نیستند و هرکس می‌تواند آن‌ها را از اینترنت دانلود کند، و با پرینتر سه بعدی پرینت بگیرد.این سلاح‌ها هم اکنون برای کار کردن نیاز به یک قطعه فلزی دارند. اما پیشبینی می‌شود در آینده بتوان اسلحه تمام پلاستیکی ساخت که حتی می شود آن را به راحتی از گیت فرودگاه عبور داد. مخالفان معتقدند که پخش بلو پرینت‌های اسلحه در اینترنت این امکان را برای تروریست ها و گروه های نژاد پرست و تبه کاران به وجود می‌آورد که به *Ghost guns (تفنگ‌های غیر قابل ردیابی) دسترسی پیدا کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که کسانی که با اسلحه و پرینت سه بعدی آشنایی ندارند به کمک این فایل‌ها تفنگ‌هایی تولید کنند که به اندازه کافی امن نیستند و با استفاده از آن‌ها به خود یا دیگران  ناخواسته آسیب بزنند.

کدی ویلسون و یارانش چه می‌گویند؟

کدی ویلسون که در سال ۲۰۱۳ بسیار تحت تاثیر ویکی لیکس قرار گرفته بود معقتد است که Defense Distributed ویکی لیکس  تفنگ‌هاست. او معتقد است که کار او تفاوتی با کار کسانی ندارد که درمورد شیوه‌ی ساخت و کارکرد اسلحه کتاب منتشر می‌کنند. اگر انتشار کتاب در مورد اسحله و مواد منفجره غیر قانونی نیست کار او هم اشکالی ندارد. او معتقد است که تهیه و انتشار مدل طراحی سه بعدی اسلحه حق قانونی او تحت متمم اول قانون اساسی آمریکا است. این متمم در مورد آزادی بیان است. ویلسون می‌گوید منع پخش نقشه‌های اسلحه سه بعدی سانسور اطلاعات است.

همچنین آن‌ها معتقد هستند که قابلیت شلیک اسلحه پرینت سه بعدی هنوز به قدری پیشرفته نیست که بتواند موجب یک حمله تروریستی تمام عیار شود. و به دلیل اینکه پرینترهای سه بعدی هنوز خیلی عمومی نشده‌اند و هزینه‌ی چاپ سه بعدی اسلحه بسیار بیشتر از خریدن یک اسلحه از مغازه است، پخش این نقشه‌ها و مدل‌ها ضرر و خطری ندارد. اما در میان نقشه‌هایی که منتشر شده است، نقشه‌ی سلاح‌های نیمه اتوماتیک نیز وجود دارد، همان نوع سلاحی که در پارکلند فلوریدا موجب مرگ دلخراش ۱۷ دانش‌آموز دبیرستانی شد.

بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه پرینت سه بعدی فعالیت می‌کنند معتقدند که این ماجرا شهرت پرینت سه بعدی را به خطر می‌اندازد و آن را از یک تکنولوژی که هدفش یاری رساندن به زندگی روزانه مردم است دور می‌کند. اما در پایان تمام این بحث‌ها این که قطعه‌ای تقریبا تمام-پلاستیکی بتواند بدون آسیب دیدن تیر شلیک کند پتانسیل بسیار وسیع این تکنولوژی را نشان می‌دهد و در یک کلمه، شگفت آور است.

۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران