پرینتر سه بعدی و اسپیکر در انواع و طرح‌های متفاوت

به طور معمول، بیشتر اسپیکرهای موجود از چوب ساخته شده‌اند و ظاهری، بسیار خسته‌کننده و به شکل مستطیل دارند. با تکنولوژی جدید، امکان به چالش کشیدن شکل تکراری آن‌ها وجود دارد. از جمله با الهام از طرح‌های خاصی مانند طرح موجود در فیلم جنگ ستارگان می‌توان به تولید ساختارهای پیچیده پرداخت. در زیر، به نمونه‌هایی از پرینتر سه بعدی و اسپیکر در انواع و طرح‌های متفاوت می‌پردازیم.

اسپیکر

به بلندگو یا اسپیکر (Speaker)، دستگاه مبدل انرژی گفته می‌شود که انرژی الکتریکی را به صدا تبدیل می‌کند. از بلندگو برای ایجاد صدای بلندتر و واضح‌تر استفاده می‌شود. واژه بلندگو ممکن است تنها به یک ترانسدیوسر (که به آن درایور گویند) یا به سیستمی شامل چندین درایور و همچنین دیگر قطعات الکترونیکی اطلاق شود. بلندگو بخشی از هر سیستم صوتی است و معمولاً تفاوت کیفیت در سیستم‌های صوتی ناشی از این بخش است و بیشترین اعوجاج در صدا در این بخش صورت می‌گیرد.

اسپیکر

اسپیکر

ورود تکنولوژی جدید پرینت سه بعدی

برای دهه ها، راه حل های متفاوتی در مورد جعبه‌ی آکوستیک پیشنهاد شد و توسعه یافت، اگر چه موارد مناسب بسیاری برای علاقه‌مندان به منابع کمیاب ساخته شد اما هم‌زمان هزینه‌های تولید نیز بالا رفت، بنابراین ترجیح داده شد، بسیاری از طرح‌های تجاری همچنان شکل منشوری مستطیلی خود را حفظ کنند. اما در حال حاضر، با ورود تکنولوژی جدید چاپگر سه بعدی، برخی مشکلات رفع شده و امکان تولید طرح‌های زیبا با حفظ ویژگی‌های مناسب نیز فراهم می‌شود.

در ادامه، به چند نمونه از اسپیکرهای حاصل از پرینت سه بعدی می‌پردازیم.

پرینتر سه بعدی و اسپیکر اسپیرولا

این اسپیکر، توسط Akemake، و از یکی از طرح‌های برجسته‌ی دنیای صوت الهام گرفته شده است. به شکل مارپیچی ساخته شده است و به منظور ارائه‌ی ویژگی‌های آکوستیک، بهتر است از PLA استفاده شود چرا که با موفقیت نسبی همراه خواهد بود.

پرینتر سه بعدی و اسپیکر اسپیرولا

پرینتر سه بعدی و اسپیکر اسپیرولا

اسپیکر نومون

یکی از سخت‌ترین اشکال هندسی در ساخت اسپیکر، شکل کروی است. به خصوص، اگر سطح آن طراحی خاصی داشته باشد. در این صورت، با کمک چاپ سه بعدی، طراحی سه بعدی و ساخت اشکال کروی، آسان خواهد بود.

اسپیکر نومون

اسپیکر نومون

Rich Olsen، سازنده‌ی نومون؛ قصد نداشت از شکل ستاره‌ی مرگ تقلید کند، اما ظاهر ایستگاه فضایی آن برای این کار بسیار مناسب بود. با توجه به ساختار این ستاره و طراحی خاص آن سوراخ موجود در آن، قطر سوراخ بلندگو را تنظیم می‌کند.

ستاره‌ی مرگ

ستاره‌ی مرگ

اسپیکر تخم‌مرغی

این اسپیکرها، به شکل تخم‌مرغ هستند که نه تنها از یک طراحی کاملا منحصر به فرد برخوردار هستند بلکه یک اثر صوتی قابل توجه نیز ارائه داده است.

اسپیکر تخم‌مرغی

اسپیکر تخم‌مرغی

دیواره‌های موازی سنتی اسپیکرهای مستطیلی شکل، اثرات ناخواسته‌ای را در بازتولید صدا ایجاد می‌کنند. دلیل این امر، این است که در جعبه‌ی آکوستیک، امواج در یک مسیر یکنواخت با هم برخورد کرده و بازتاب داده می‌شوند. حل این مسئله، یکی از اشکال بسیار اساسی در جهان است. شکل تخم‌مرغی این اسپیکر، علاوه بر رفع محدودیت جعبه‌ی آکوستیک، امواج را در یک مسیر یکنواخت بازتاب می‌دهند و به عنوان یک رفلکس باس یا جعبه‌ی هوا معرفی شده است. این بدان معنی است که دارای یک سوراخ است و به این ترتیب، به صداهای با فرکانس پایین کمک می‌کند.

اسپیکر Dodecahedron 

برای علاقه‌مندان به علوم آکوستیک و افرادی که قصد دارند تعجب اطرافیان را برانگیزند و اثر خاصی را برجای نهند این طراحی، پیشنهاد می‌شود.

اسپیکر Dodecahedron 

اسپیکر Dodecahedron

این اسپیکر، دارای ۱۲ بلندگو در جهات مختلف است. این ساختار باعث می‌شود صدا در تمام جهات پخش شود.

اسپیکر مدولار

طراحی این اسپیکر مدولار، توسط Paul de، ارائه شده است و عملکرد بیشتری نسبت به حالت معمول دارد. به این صورت که وقتی دو بلندگو در کنار هم قرار می‌گیرند و به کانال تقویت‌کننده متصل می‌شوند، قدرت صدای دو بلندگو دوبرابر می‌شود.

اسپیکر مدولار

اسپیکر مدولار

این به این معنی است که با دو بلندگو، صدایی معادل با چهار بلندگو را خواهد بود. از این اسپیکر، اغلب در کنسرت‌های بزرگ و در فضای باز استفاده می‌شود.

۵/۵ (۳ Reviews)