تکنولوژی پرینت سه بعدی بایندرجت | Binderjet

پرینت سه بعدی تمام رنگی بایندرجت

پرینت سه بعدی تمام رنگی بایندرجت با نوعی از پرینتر های  سه بعدی بایندرجت مانند پرینتر های سه بعدی SLS با پودر مواد مختلف کار می کنند با این تفاوت که به جای ذوب پودر برای تولید محصول ، این پرینترهای سه بعدی با تزریق قطره ای نوعی چسب با عنوان “بایندر” پودرها را در سطح به هم چسبانده و یک لایه از مقطع جسم را می سازند.(قطر حدودی این قطرات ۸۰ میکرون است)

با تکرار این پروسه مقاطع به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته و در نهایت حجم کلی را شکل می دهند.

پس از پرینت هر لایه، سینی ساخت پایین آمده، یک لایه پودر جدید روی لایه قبلی افزوده می شود و روند تزریق چسب دوباره انجام می شود. این پروسه تا وقتی که حجم کلی شکل بگیرد تکرار می شود.

این تکنولوژی نیز مانند تکنولوژی های پودری دیگر به دلیل وجود قطعه در میان پودر، نیازی به سازه ساپورت ندارد و تقریبا محدودیتی در پیچیدگی قطعات قابل ساخت با این تکنولوژی وجود ندارد. پس از برداشتن قطعه از میان پودر، با پمپ هوای فشار قوی پودر به جای مانده روی قطعه زدوده می شود.

یکی از برتری های اصلی پرینترهای سه بعدی بایندرجت نسبت به دیگر تکنولوژی ها امکان تزریق رنگ توسط نازل ها است. این قابلیت امکان پرینت سه بعدی تمام رنگی دقیق با هندسه های پیچیده و در هم تنیده را فراهم می کند.

پرینت سه بعدی تمام رنگی بایندرجت

مواد اولیه

مواد اولیه قابل استفاده در تکنولوژی بایندرجت بستگی به نوع پرینتر دارد، پرینتر های سه بعدی بایندرجت شرکت های ۳DSystems و Voxeljet با مواد سنگ ماسه ،ذرات پلی (متیل متاکریلات) و پودر سنگ گچ کار می کنند و پرینتر های سه بعدی شرکت ExOne با انواع فلزات مانند فولاد،کبالت-کروم  و سرامیک می توانند محصول تولید کنند. البته پرینترهای سه بعدی فلزی شرکت هایی همچون EOS از نظر تکنولوژی با پرینترهای بایندرجت تفاوت دارند.

پرینت سه بعدی تمام رنگی بایندرجت

کاربردها

بایندرجت یک تکنولوژی ایده آل برای محصولاتی است که زیبایی و جزئیات ظاهری آنها اهمیت دارد، مدل های معماری و مجسمه های تمام رنگی از جمله کاربردهای این تکنولوژی هستند. این تکنولوژی به دلیل مقاومت نسبتا پایین قطعات در برابر ضربه، برای ساخت اجسام کاربردی توصیه نمی شود.

معمول ترین استفاده از این تکنولوژی در ساخت تندیس اشخاص است، به این شکل که پس از اسکن سه بعدی ، مدل آماده پرینت سه بعدی شخص ساخته شده و سپس با پرینترهای سه بعدی بایندرجت ، مجسمه تمام رنگی او ساخته می شود.

پرینت سه بعدی تمام رنگی بایندرجت

 

۵/۵ (۱ Review)

نظرات کاربران