رویداد تعاملی یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

این ورکشاپ تعاملی با نام یک روز با صنعت پرینت سه بعدی برای اولین بار در تاریخ ۹ آذر ۹۶ توسط ۳DFAST با همکاری گروه آموزشی Sciboom و شرکت برنا نوآوران پویا BORNA3D در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. شرکت کنندگان این رویداد پرینت سه بعدی ، علاقه مندان به تکنولوژی های جدید، صنعت پرینت سه بعدی و دانشجویان رشته های برق و مکانیک بودند. این رویداد توسط رسانه صنعت سه بعدی ۳DBAZ نیز پوشش داده شد.

این سری از رویدادهای تعاملی ۳DFAST با هدف آشنایی اولیه و آموزش اصول صنعت پرینت سه بعدی به علاقه مندان برگزار می شود. رویداد یک روز با صنعت پرینت سه بعدی شامل سه بخش اصلی بود:

در ادامه محتوای هر بخش را بررسی می کنیم و به جزئیات این رویداد می پردازیم.

بخش اول: معرفی تکنولوژی های پرینت سه بعدی، اجزا و نحوه کار

سخنران: سهیل طباطبایی (مدیر ارشد عملیاتی ۳DFAST)

تکنولوژی های پرینت سه بعدی

تکنولوژی های پرینت سه بعدی

شاید بسیاری از شما اسم تکنولوژی پرینت سه بعدی (FDM(Fused Deposition Modeling آشنا باشید و از نزدیک با آن کار کرده باشید و شنیدن دوباره توضیحات شفاهی درباره این تکنولوژی برای شما کسالت بار باشد، اما در این تکنولوژی بسیار کوتاه و البته جذاب ارائه شد و سخنران سراغ تکنولوژی های تخصصی تری که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند رفت. مثلا تکنولوژی DLP که در صنعت طلا و جواهر سازی و یا دندانسازی کاربرد فراوانی دارد و تکنولوژی SLA که یک تکنولوژی رزینی است که با استفاده از لیزر کار می کند در این بخش با جزئیات بررسی شدند.

سخنرانی سهیل طباطبایی در خصوص تکنولوژی‌های ساخت افزودنی

سخنرانی سهیل طباطبایی در خصوص تکنولوژی‌های ساخت افزودنی

سپس نوبت به دیگر روش های پیشرفته مانند SLS و SLM رسید که اتفاقا در کشورمان ایران نیز شرکت‌های باسابقه‌ای وجود دارند که قادر هستند با فناوری بومی شده دستگاه‌های SLM و SLS را ارائه دهند. تفاوت دو روش یاد شده با FDM و DLP نیز مقیاس دستگاه‌ها، کاربردها و خواص حیاتی مواد مصرفی آن است. یکی از نکات جالب این بررسی‌ها نیز تشابه روش EBM با SLM بود. تکنولوژی DOD ، تکنولوژی پرینت سه بعدی با استفاده از کاغذ و برخی از پرینترهای سه بعدی کمتر شناخته شده نیز در این بخش بررسی شدند و با یک ویدئو و تصاویر متعدد ساختار هرکدام نشان داده شد.

یکی از سوالاتی که در انتهای این بخش توسط یکی از دانشجویان مطرح شد، این بود که آیا می‌توان شیشه را هم چاپ کرد؟ جواب “بله” بود، اما نه به گستردگی بقیه روش‌ها. طبق اخباری که از MIT News دریافت شده، چاپ سه بعدی شیشه در دمای ۱۰۳۷ درجه سانتی‌ گراد امکان پذیر است.

می توانید محتوای این بخش ها رو به صورت جداگانه در لینک های زیر بخوانید
در مدرسه پرینت سه بعدی می توانید بخش های مختلف این رویداد پرینت سه بعدی را به صورت مفصل بخوانید


بخش دوم: فضای تعاملی و آشنایی عملی با بخش های مختلف این صنعت

پس از به انتها رسیدن بخش اول، نوبت به هم افزایی و آشنایی شرکت کنندگان در موضوعات مختلف بصورت کاملاً عملی بود. معرفی ساختار اولیه پرینترهای سه بعدی FDM توسط مهندس طباطبایی، آشنایی با اسکن سه بعدی توسط مهندس فاضلی، آشنایی با پرینتر Dayan K12T از برنا و پرسش و پاسخ در خصوص تکنولوژی‌های مختلف چاپ سه بعدی به همراه نمونه‌های چاپ شده از بخش های این تعامل بودند.

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

فضای تعاملی در یک روز با صنعت پرینت سه بعدی

رویداد پرینت سه بعدی

رویداد پرینت سه بعدی

کاربرد پرینترهای سه بعدی

کاربرد پرینترهای سه بعدی

شاید جذابترین بخش این رویداد فضای تعاملی بود که شرکت کنندگان توانستند دستگاه های اسکنر و پرینتر سه بعدی را از نزدیک ببینند و با آنها کار کنند. روحیه عملی و مشارکتی که در این بخش وجود داشت باعث شد تا یادگیری بسیار بهتر اتفاق بیفتد و همچنین روند رویداد خسته کنند و فرسایشی نباشد.


بخش سوم: کاربرد پرینترهای سه بعدی و فرصت های پیش رو

سخنران: نوید مسلمی نیا (مدیر تکنولوژی ۳DFAST)

بخش آخر این رویداد با سخنرانی آقای مسلمی‌نیا آغاز شد. ایشان در ابتدا در خصوص کاربردهایی که چاپ سه بعدی حوزه‌های مختلف می‌تواند داشته باشد، صحبت کردند. این زمینه‌ها شامل معماری، هنر(طراحی صنعتی، مجسمه‌سازی و…) جواهرسازی، پزشکی و دندانپزشکی، هوافضا، صنعت اتومبیل سازی، مد و فشن، غذا و دارو می‌شدند.

کاربرد پرینتر سه بعدی و فرصت های صنعت سه بعدی

کاربرد پرینتر سه بعدی و فرصت های صنعت سه بعدی

در ادامه زنجیره ارزش کاربرد پرینت سه بعدی در رشته‌های معماری، مهندسی معکوس، طراحی محصول، طراحی و ساخت جواهرآلات، دندانپزشکی دیجیتال، طراحی کاراکتر(اکشن فیگور) برای حاضرین بصورت کامل توضیح داده شد.

در انتها نیز به فرصت‌های کارآفرینی در این زنجیره‌های ارزش اشاره شد. این فرصت‌ها در ۴ دسته‌بندی “Designers، Creators، Makers و Manufacturers” تعریف شدند(در اینجا مقصود از Creator ها، سازندگان نرم افزارهای تعاملی برای تولید محصولات برای مشتریان نهایی است).

در این رویداد پرینت سه بعدی یکی از نکات بارزی که به حاضرین یادآوری شد، این بود که توسعه محصول و بکارگیری نوآوری‌ها در چاپ سه بعدی، برای مشتری نهایی، بسیار سودمندتر از کار در مقیاس B2B یا صنعتی می‌باشد.


منتظر رویدادهای تعاملی ۳DFAST باشید

دو نوع رویداد پرینت سه بعدی توسط ۳DFAST ترتیب داده شده که سری رویدادهای “یک روز با صنعت پرینت سه بعدی” با هدف آموزش عموم برای ارزش آفرینی با استفاده از این تکنولوژی توسط توصیف کاربردها و فرصت ها و زنجیره‌های ارزش آن ادامه خواهد داشت. در سری رویدادهای “چگونه یک پرینتر سه بعدی بسازم؟” هدف، حرکت به سمت بوجود آوردن جامعه‌ی توسعه فناوری های پرینت سه بعدی می باشد. بدین ترتیب، این رویدادها سرآغازی خواهد بود تا فعالان سخت افزاری و نرم افزاری در مقیاس ها و گروه های مختلف، ضمن کسب دانش و تجربه، فرصت هم افزایی و تجمیع نیرو برای نوآوری و کارآفرینی با استفاده از توسعه‌ی راه حل های جدید را داشته باشند.

برخی از رویدادهای پیش رو:

ورکشاپ عملی ساخت پرینتر‌های سه بعدی FDM به صورت کیت – در دو سطح عمومی و تخصصی (پرینتر سه‌بعدی بساز) **
ورکشاپ بررسی روش‌های کسب درآمد از صنعت پرینترهای سه بعدی (سه‌بعدی پول در بیاورید)
ورکشاپ اسکن، طراحی و پرینت یک قطعه‌ با تکنولوژی دلخواه (یک روز با پرینتر سه‌بعدی)
ورکشاپ بررسی ساختارهای حرکتی و مکانیک دستگاه‌های پرینت سه بعدی در تکنولوژی‌های مختلف (پرینتر‌های سه‌بعدی از دیدگاه مکانیک)
ورکشاپ بررسی الکترونیک، بوردها و نرم‌افزهای پرینترهای سه بعدی (پرینترهای سه‌بعدی از دیدگاه الکترونیک)
ورکشاپ بررسی نقاط مبهم و عملی پرینتر‌های سه بعدی – نحوه‌ی کار با دستگاه و اشکالات پرتکرار (چگونه بی‌نقص پرینت کنیم؟)
دوره‌های آموزشی طراحی سه بعدی – در سطوح مختلف برای کاربردهای مختلف
دوره‌ی آموزشی دندانسازی دیجیتال
سمینار عمومی معرفی صنعت پرینت سه بعدی : تکنولوژی‌ها، کاربردها و فرصت‌ها
سمینار معرفی تمامی تکنولوژی‌ها پرینت، پرینترها و اسکنرهای مطرح برای خریداران (چه پرینتری بخرم؟)
۰/۵ (۰ Reviews)

نظرات کاربران