پرینتر سه بعدی صنعتی

شاید مهمترین کاربرد پرینترهای سه بعدی پس از نمونه‌سازی در صنعت است. پرینت سه بعدی راه خود را در حوزه‌های مختلفی از صنعت باز کرده است. از کاربردهای آن می‌توان به صنعت ماشین‌سازی، هوافضا، تولید پوشش‌ها و پوسته‌ها و تولید قطعات کاربردی اشاره کرد.

پرینت سه بعدی می‌تواند برای تولید قطعات در تعداد پایین به کار گرفته شود. درحالی که تولید انبوه قطعات می‌تواند به درازا کشیده شود و هزینۀ زیادی دارد. پرینتر سه بعدی به فرد کمک می‌کند قطعات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با هزینۀ به‌صرفه تولید کند. به طور کلی می‌توان گفت برای تولید قطعات در تیراژ پایین پرینت سه بعدی بهترین تکنولوژی موجود است.

پرینت سه بعدی راه خود را به بسیاری از صنایع باز کرده است. در ادامه تعدادی از کاربردهای پرینت سه بعدی را نام می‌بریم

ساخت ماشین

پرینت سه بعدی می‌تواند برای ساخت قطعات داخلی یا بیرونی ماشین به کار رود. برای مثال شرکت سوئدی Koniegsegg برای ساخت اولین Mega Car  یا ماشین مگای خود از پرینت سه بعدی استفاده کرده است. این ماشین که One:1 نام دارد نسبت توان به وزن آن یکسان است که دلیل نام‌گذاری آن نیز همین است. به این دلیل به این ماشین مگاکار می‌گویند که ۱۳۴۱ اسب بخار یا یک مگاوات نیرو دارد.
در سال ۲۰۱۴ شرکت لوکال موتورز اولین ماشین تماماً پرینت سه بعدی شدۀ خود را به بازار ارائه کرد.

همچنین از پرینت سه بعدی برای ساختن قطعات یدکی هواپیما نیز استفاده شده است.

ساخت ساختمان

از پرینترهای عظیم الجثه برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود. این کار برای افزایش بهره‌روی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و کاهش اتلاف مواد و انرژی انجام می‌گیرد. با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک هزینۀ نیروی انسانی پایین می‌آید و با استفاده از مواد اولیۀ محلی، انرژی صرف شده برای حمل و نقل مواد کاهش می‌یابد. از ساختمان‌هایی که با پرینت سه بعدی ساخته شده‌اند می‌توان به ساحتمان‌های روستای شمبالا در ایتالیا، ساختمان موزۀ بنیاد آیندۀ دبی و …

کامپیوترها و ربات‌ها

به دلیل آزادی‌ای که پرینت سه بعدی در شخصی‌سازی ایجاد می‌کند، از آن در ساخت کامپیوتر یا لپتاپ و ربات نیز می‌توان استفاده کرد، برای مثال لپتاپ‌های VIA OpenBook و Novena. این لپتاپ یک لپتاپ اوپن سورس است که فرد می‌تواند مادربرد را جدا خریده و روی آن نصب کند و باقی اجزای آن قابل پرینت است.