فیلامنت های ABS و PLA چه تفاوت هایی دارند؟

انواع زیادی از مواد مصرفی هستند که پرینتر سه بعدی از آن تغذیه می کند اما دو پلاستیک ABS و PLA از بقیه رایج ترند. هم ABS و هم PLA با عنوان ترموپلاستیک شناخته می شوند. ترموپلاستیک ها در معرض گرما نرم و انعطاف پذیر و در هنگام سرما سخت و منقبض می شوند. این فرآیند می تواند بارها و بارها برای آن ها تکرار شود. همین قابلیت ذوب شدن و دوباره شکل گرفتن ویژگی ای است که باعث شده از این متریال ها در پرینترهای سه بعدی استفاده شود.

اما سوال اصلی این است که این دو ترموپلاستیک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

اگر قطعه ای که قصد پرینت سه بعدی آن را دارید قرار است به مدت زیادی در معرض گرما قرار بگیرد و یا فشار زیادی را تحمل کند فیلامنت ABS بهترین انتخاب است. پرینت با فیلامنت های ABS پیچیده و پر دردسر است نیازمند دمای بالای اکسترودر است. اما قطعاتی که با فیلامنت ABS پرینت می شوند مقاومت و طول عمر بیشتری دارند. پرینترهایی که دارای (اتاقک گرما heated chamber) هستند با کیفیت بالاتری می توانند محصولات ABS را پرینت کنند. ABS زیست تخریب پذیر نیست و در طبیعت تجزیه نمی شود. این متریال در مقابل ضربه مقاوم است و برای قطعات مکانیکی (مثلا قطعاتی که در ربات ها استفاده می شوند) بسیار مناسب است.

قطعاتی که با متریال ABS پرینت می شوند به راحتی سمباده کشیده می شوند و با استون نیز سیقل داده می شوند.

اما اگر قصد دارید محصولی را بدون دردسر و با پرینتر خانگی خودتان پرینت سه بعدی کنید فیلامنت PLA بهترین گزینه است. محصولاتی که با پلاستیک PLA پرینت می شوند زیست تخریب پذیر هستند و در طبیعت تجزیه می شوند. پلاستیک PLA تنوع رنگی زیادی دارد و برای محصولاتی که قرار است به دست مشتری نهایی برسند (مانند محصولات اکسسوری ها و زیورآلات و …) بسیار مناسب هستند.

اینفوگرافیک زیر می تواند اطلاعات بیشتری برای مقایسه میان این دو متریال در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید در هنگام طراحی سه بعدی محصول به ویژگی های متریال مورد دقت کنید.

تفاوت متریال های ABS وPLA

تفاوت متریال های ABS وPLA

در این بخش مدرسه پرینت سه بعدی اطلاعات دقیق تری از تفاوت این دو پلاستیک می توانید کسب کنید.

خدمات پرینت سه بعدی 3DFAST

خدمات پرینت سه بعدی ۳DFAST

۵/۵ (۳ Reviews)