پولیش محصولات پرینت سه بعدی Finishing

چرا پرداخت و فینیشینگ؟

قطعاتی که با استفاده از پرینترهای سه بعدی FDM و حتی سایر تکنولوژی های پرینت سه بعدی تولید می‌شوند شاید در همان لحظه خارج شدن از دستگاه برای استفاده در کاربری‌های مختلف چندان مناسب نباشند. گاهی نیاز می‌شود تا با استفاده از پولیش کاری بعد از پرینت و انجام عملیات پرداخت و فینیشینگ (Finishing) و یا پست پروسس (Post process) قطعه را برای استفاده نهایی کاربر آماده کرد. برای مثال پرداخت ظاهری قطعه پرینت شده برای نمونه های تزئینی، صیقلی کردن سطح برای قالب‌گیری، اضافه کردن یا کم کردن بخش‌هایی خاص برای ریخته‌گری و مانند اینها.

پولیش محصولات پرینت سه بعدی
پولیش محصولات پرینت سه بعدی
پولیش محصولات پرینت سه بعدی
پولیش محصولات پرینت سه بعدی
پولیش محصولات پرینت سه بعدی
پولیش محصولات پرینت سه بعدی

مزیت‌های ظاهری

سطح صافتر و حذف کردن خطاهای پرینت، مثل بیشتر اکسترود شدن متریال، بیرون زدگی لایه‌ها و برجستگی و فرورفتگی‌های دیگر

مزیت‌های کاربردی

مقاومت در مقابل UV افزایش می‌یابد

استحکام قطعه افزایش می‌یابد

از نظر هندسی کیفیت افزایش پیدا می‌کند

کیفیت سطح افزایش پیدا می‌کند

مقاومت در برابر دما و رطوبت افزیش پیدا می‌کند

روش های کاهشی پولیش محصولات پرینت سه بعدی:

در این روش ها هدف افزایش کیفیت سطح و حالت فیزیکی قطعه پرینت سه بعدی شده است و که با سابیدن و حذف بخش های اضافی با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می شود.

سند بلست (sandblasting)

در این روش قطعات بسیار ریزی به سمت قطعه پرینت سه بعدی شده اسپری می شوند. این مواد ریز می توانند از جنس ماسه، شیشه و چیزهایی مانند اینها باشند که با برخورد به قطعه موجب صاف شدن سطح آن بشوند. این روش بسیار سریع است و کیفیت سطح قابل قبولی ایجاد می کند. نتیجه استفاده از این ابزار بسیار بهتر از سمباده کشیدن به صورت دستی است.

توجه کنید که استفاده از این روش برای قطعات کوچک و ضعیف توصیه نمی شود چون امکان آسیب دیدن قطعات به دلیل فشار فیزیکی و افزایش دما بدنه وجود دارد.

سمباده زدن

سمباده کشیدن برروی قطعات پرینت سه بعدی شده روشی بسیار مفید و کارآمد است که خطوط اضافی لایه ها را حذف میکند و سطحی صاف و نسبتا صیقلی ایجاد می کند.

این روش معمولا منجر به از بین رفتن رنگ قطعه می شود. توصیه می شود در مواردی از سمباده استفاده کنید که در ادامه قصد رنگ کردن قطعه پرینت سه بعدی شده را داشته باشید. سمباده زدن قطعات پرینت شده به صورت دستی نیز انجام می شود البته می توانید برای این کار از سمباده های برقی یا بلوک های سمباده کمک بگیرید. در هنگام سمباده زدن قطعه دقت کنید تا در اثر فشار فیزیکی بیش از حد موجب شکستن، خم شدن یا از بین رفتن بخش های اصلی قطعه نشوید. 

مواد شیمیایی

در این روش با استفاده از مواد و پروسه های شیمایی سعی می شود تا با استفاده از خاصیت حل شدن پلاستیک در این مواد به کیفیت سطح مناسبی رسید. این حلال ها می توانند ارگانیک یا غیرارگانیک باشند. قطعات می توانند با استفاده از یک برس در معرض این مواد قرار بگیرند یا اینکه شرایطی را فراهم بیاورید تا بخار تولید شده از این مواد به سطح قطعه پرینت سه بعدی شده برخورد کند و در مدت زمان مناسبی (چند دقیقه یا ساعت) سطح آن را صیقلی کند.

در حین استفاده از این روش حتما موارد ایمنی لازم را رعایت کنید چون ممکن است برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده سوزش آور، بیهوش کننده یا حتی سرطان زا باشند. بخار این مواد نیز ممکن است بسیار خطرناک باشد پس حتما از ماسک استفاده کنید و توجه کنید که تمام این عملیات باید در فضای آزاد انجام شود.

مته کاری

مته کاری و برش در مواقعی مفید است و شما می خواهید اشکال هندسی خاصی را برروی قطعه هایتان داشته باشید که با استفاده از پرینت سه بعدی ممکن یا به صرفه نیست. در این صورت شما می توانید به صورت دستی با برش و مته کار این اشکال را برروی قطعه پرینت سه بعدی شده ایجاد کنید. برای مثال ایجاد سوراخ ها، حفره ها یا جای پیچ ها ممکن است به این روش مناسب تر باشد. برای ایجاد این برش ها و حفره ها از دستگاه های میلینگ اتوماتیک نیز می توانید استفاده کنید.

روش های افزایشی پولیش محصولات پرینت سه بعدی:

این روش ها بر پایه اضافه کردن یک سطح از پلاستیک به قطعه پرینت سه بعدی شده کار می کنند. مثلا با استفاده از یک برس یا یک اسپری. اگر بخواهید بیش از یک لایه برروی قطعه اضافه کنید آماده کرده لایه های زیرین با استفاده از سمباده یا سندبلست الزامی است. با استفاده از ترکیب ویسکوزیته های مختلف میتوانید سطح قطعه را به خوبی بپوشانید و نقص های آن را پوشش دهید. همچنین این کار باعث بهبود خواص فیزیکی قطعه نیز می شود. مثلا استحکام قطعه را بالا می برند و آن را در مقابل UV مقاوم می کنند. برخی از مواد قابل اضافه شدن به قطعه ممکن است سمی باشند اما پس از سخت شدن هیچ گونه ضرری ندارند.

بتونه پلی استر

بتونه ها در صنعت خودرو استفاده زیادی دارند. برای رنگ آمیزی و تعمیر بدنه خودرو به کار می روند. بتونه پلی استر برای کار با پلاستیک بسیار عالی است. 

در استفاد از بتونه باید مهارت و دقت کافی را به خرج دهید. اگر غیر از این باشد ممکن است قطعه شما ظاهربدتر از حالت اول به خود بگیرد! توجه داشته باشید که بعد از خشک شدن بتونه می توانید آن را رنگ آمیزی کنید و این گزینه بسیار مناسبی برای رسیدن به یک کیفیت سطح عالی است.

نقاشی و رنگ آمیزی

نقاشی و رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های پلی استر یا آکریلیک می تواند به افزایش کیفیت سطح قطعه پرینت سه بعدی شده کمک کند. رنگ برروی سطح قطعه نواقص آن را نسبتا می پوشاند و فرورفتگی ها را پر می کند. توجه کنید که رنگ کردن قطعه روشی ساده و در دسترس است اما ویژگی های فیزیکی ویژه و قابل اتکایی ندارد اما برای کاربردهای معمولی مناسب است.

توصیه می کنیم قبل از رنگ آمیزی سطح قطعه را سمباده بکشید یا تا رنگ بهتر به خورد قطعه برود و همچنین کیفیت سطح مطلوبتری داشته باشید

بیودور (Biodur)

متریال بیودور یک بیوپلاستیک نسبتا جدید برپایه ی پلی-اورتان است. استفاده از بیودور نسب به رزین های دیگر بسیار ساده است اما ویژگی های فیزیکی و کیفیتش نسبت به دیگر رزین ها اندکی پایین تر است. مثلا مقاومت در برابر UV ندارد. 

اپوکسی و رزین پولی استر

این روش فقط برای کاربردهایی توصیه می شود که شکل هندسی با دقت بالا و لبه های تیز نیاز نباشد. اپوکسی و رزین پلی استر دو متریال متفاوت هستند که ویژگی های خاص برای کاربردهای متفاوتی هستند. میزان ویسکوزیته این متریال ها رنج وسیعی را پوشش می دهند و مقدار آن قابل انتخاب است.

اپوکسی ویژگی های مکانیکی و چسبندگی بهتری دارد و در زمان استفاده بو ندارد.

این رزین ها ممکن است در بلند مدت موجب آسیب و آلرژی شوند، به خصوص اگر با پوست تماس مستقیم داشته باشند. حتما برای مراقب از سلامتتان در هنگام استفاده از این متریال ها لباس و دستکش مخصوص به فعالیت های شیمیایی بپوشید.