پرینتر سه بعدی پزشکی

این پروتز لگن توسط پرینتر سه بعدی فلز شرکت EOS و با تیتانیوم پرینت سه بعدی شده است.

پرینتر سه بعدی در پزشکی

پرینتر سه بعدی کاربردهای زیادی در پزشکی دارد. از آنجایی که تولید محصولات شخصی‌سازی‌شده یکی از کاربردهای پرینترهای سه بعدی است؛ این تکنولوژی در پزشکی (که تولید‌ منحصر به فرد و شخصی سازی شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است) کاربردهای زیادی دارد. تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی با پرینتر سه بعدی فلز، تولید مدل‌های آموزشی پزشکی و پروتزهای مختلف دست و پا از کاربردهای مهم و اصلی پرینت سه بعدی در پزشکی است.

کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی را می توان در یک دسته بندی کلی به دسته های زیر تقسیم کرد:

مدل های آموزشی پزشکی anatomical models

پرینت مدل های آموزشی

بیوپرینت

پرینت بافت های زنده

پرینت سه بعدی در ارتوپدی

ارتوپدی

راهنمای جراحی surgical guide

راهنمای جراحی

یکی از مهمترین نکات در تولید محصولات پزشکی با پرینتر سه بعدی، امکان تولید اسکفولد یا داربست‌های اختصاصی و پیچیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. این داربست‌ها در رشد هر چه سریع‌تر بافت زنده بر روی بافت مصنوعی به وجود آمده تاثیرگذار هستند.

پرینت سه بعدی بافت زنده

پرینت بافت زنده یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرینت سه بعدی است. در این روش ارگان زنده با استفاده از سلول‌های زنده ساخته می‌شود. روش ساخت در پرینتر سه بعدی زیستی یا بیوپرینتر شبیه به روش پرینت سه بعدی FDM است. در واقع متریال با استفاده از اکسترود شدن لایه‌لایه چیده شده و محصول نهایی را می‌سازد.

یکی از کاربردهای پرینت سه بعدی در پزشکی دقیق‌تر کردن جراحی‌ها و استفاده از راهنمای تخصصی برای کمک به پزشک است. اطلاعات پس از عکسبرداری توسط نرم افزارهای سه بعدی تحلیل شده و نقشه جراحی به صورت سه بعدی تولید می‌شود. سپس بر اساس نقشه جراحی مدل سه بعدی مربوط به راهنمای جراحی تولید شده و پروسه عمل را کاملاً دقیق پیش می‌برد. خطاهای دستی در این شیوه به حداقل ممکن می‌رسد.

پرینت سه بعدی آناتومی

یکی دیگر از کاربردهای مهم پرینت سه بعدی در پزشکی، تولید مدل‌های آموزشی از آناتومی بدن انسان است. این تولیدات زمانی نسبت به تولید مدل‌های آموزشی در گذشته (با تزریق پلاستیک و قالب‌گیری برای تولید انبوه) ترجیح پیدا می‌کند که امکان شخصی‌سازی‌شدن در آن‌ها وجود دارد. پرینت سه بعدی در آموزش پزشکی کاربرد منحصر‌به‌فرد و قابل توجهی خواهد داشت.